Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur mycket är det värt att lägga?

Featured Replies

Publicerat

Jag har ångest. Jag har målat in mig i ett hörn.

Situationen är som sådan att jag sitter med två bössor som inte är helt optimala. Bössa nr 1 är en HVA 640 8x57IS som jag trivs dyngbra med vad gäller rekyl m.m

Bössa nr 2 är en nyinföskaffad Finnbear 6.5:a som skjuter tätt som snor.

Problemet är att HVA:an inte är komptibel med kikare pga flaggan och slutstyckshandtaget. Kolven är ok men inte helt hundra. Jag pratade med Hans Englund i Klippan om att fixa till öppna riktmedel, smida om slutstycket, borra en weaverklack bak och byta trycke. Detta skulle då landa kring ca 6000 inkl material. Därtill kommer det en nya stock, antingen en Hogue eller en laminat av nåt slag. Således hamnar det i pris på ca 8000:-. Med lite moddning kan jag också själv fixa så att jag får en höj o sänkbar kolvkam på den nya kolven. Mao skulle jag ha en jäkla trevlig allroundbössa.

Sakon köpte jag av en kille här på forumet. Kolven är lackad och förvisso helt ok men den är även Duracoatad och detta har börjat släppa. Det jag lurar på är att få tag på en ny kolv (alt slipa ner den gamla) blästra och blånera om bössan. Bössan skjuter ju snortätt (med jaktmatch i princip tre skott hål-i-hål på 90 m). Just nu sitter ett lånat Leupold men det ska väl på en bättre pyrschkikare på den osv. 

Hur mycket är det egentligen värt att lägga på gamla bössor. Jag kan ju köpa en sprillans T3 för 10000:- men å andra sidan e de inte samma känsla plus att jag inte har det kontant just nu... Renovering kan man ju ta lite pö om pö.

Jag frågar både om rena råd men vill gärna höra hur ni andra resonerar?

/Magnus

Publicerat

Jag skulle inte byta bort i dagsläget som du beskriver det, sakon lägg pengarna på fästen och ett bra kikarsikte (4-16x50 ex)

Hva är de öppna riktmedlen inte bra så finns det bättre, byt till bättre järnsikte så funkar det i 10 år till.

Publicerat

Det mest ekonomiska är att köpa en m98 där någon redan gjort åtgärderna. Lägger du ut 8000 på den bössan blir den ändå bara värd 4000.

Publicerat

Beror ju helt hur mycket du vill lägga på en bössa?  från 7000kr o uppåt så hade det blivit en ny utan tvekan

T3 eller en Howa,, Men Din tanke med sakon är en bra ide lär inte kosta skjortan om du fixar kolven ,,

Publicerat

Hur mycket det är "värt" att lägga ut när det gäller ombyggnad eller custom kan man bara avgöra själv.

Men givetvis ska man inte lägga en massa pengar på en äldre svag/utsliten mekanism.

Men det viktigaste med all custom är att man vill och inte måste.

Om man måste bygga om en bössa för att den ska bli användbar så bör man tänka efter noga först.

Om Sakon är fin i stålet så är den absolut värd en omstockning tycker jag.

Det kan bli ett personligt vapen som både är bättre och roligare än ett fabriksspett.

Publicerat

Kul att se att den skjuter tätt fortfarande! jävligt tråkigt att duracoaten börjat släppa, jag fick hjälp av en medlem på grannforat o allt är gjort som det skall så det borde ju hålla mer än några år tycker man. Det går ju att täcka med vanlig sprayfärg om man inte vill göra om allt eller köpa DC bara för att täcka det som släpper. Angående kolv till den så passar alla finnbearkolvar så länge det är lång låda (tex .30-06). Det finns även bell and carlson syntetstockar på midway.se till finnbear.  

Angående din m98:a så behöver det inte bli dyrt. Tänk att det är en bruksbössa så försök att få till den så billigt som möjligt. Som Maddog skrev så höjs inte värdet på den bara för du moddar den. 1. Böja om handtaget kostar ingenting. 2. köp en sniper 98:a säkring (ca 200-300kr) du bara byter den mot flaggan och den säkrar nedåt istället för uppåt, eller så låter du en smed göra om org flaggan till en "sniper" säkring, billigt hur som helst. Ett boldtrycke bör inte kosta mer än 800kr monterat och klart. Det går att göra rätt så mycket med orginalkolvarna så de känns bra att skjuta med utan att det skall kosta så mycket. Annars kostar en boydskolv till m98, 69-99 dollar. Eller en hogue är inte dyr.

Nu är ju Hans i klippan en mycket duktig smed men för det du tänkt göra tycker jag det låter väldigt dyrt och du kanske kan lämna till någon annan. Jag personligen tycker det är värt att bygga på M98... men det är ju inte mer värt än att du blir nöjd och brukar bössan. För står den bara i skåpet eller du tänkt sälja den sen så är det inte värt det.

Publicerat
  • Författare

Kul att se att den skjuter tätt fortfarande!

Jo minsann. Den skjuter snortätt, bästa serien ligger som en treklöver på 90 m, med 2x förstoring, så jag e jäkligt nöjd :D

Att duracoaten släpper tror jag beror på värmen. Det är främst vid mynningen men sprider sig, och eftersom jag är så jäkla nöjd med bössan i övrigt ligger det nära till hands med en blånering istället. Har även hittat en duglig kolv. Så den kommer bli en jäkla bra pürschbössa innan säsongen är slut.

Vad gäller 98:an är ju priser baserade på Englunds sortiment så det handlar ju om Recknagel-trycke m.m så det är väl därför det blir lite dyrt. Budget med Boyds osv blir ju mycket billigare. Slutstyckshandtaget är en tidig militär modell och måste svetsas om för att kunna huser en kikare :( därav tveksamheten

Vad gäller den monetära biten är det viktigaste att jag har en bössa jag trivs med. Jag körde Howa innan men det är mer känsla i en gammal Kvarna!

/M

Publicerat

Tänk på att plastbädda den nya kolven. Den sköt inget vidare innan jag plastbäddade den och detta på grund av den rekylbult som ligger i kolven, när träet komprimeras/ändras som det ofta har hänt på äldre kolvar flyttas även rekylbulten. Ja en omblånering med en fin träkolv är den väl värd egentligen! kommer bli riktigt snyggt.

Boldtrycket är mycket tryck för pengarna enligt mig. Och jag tycker de är suveräna OM man har kvar flaggsäkringen eller gör om till kvarts för boldsäkringen är rätt rapplig och odistinkt, dessutom enbart en avtryckarsäkring. Svetsa om slutstyckshandtaget är inget du ska betala en massa för. Farsans omgjorda m98 fick han: omvänd flaggsäkring, monterat boldtrycke, omsvetsat slutstyckshandtag för 1200kr totalt. Duger inte orginalriktmedlen tycker du? annars finns det billigare och nog så bra riktmedel än recknagel. Recknagel är visserligen jävligt bra om inte bäst men du får mycket riktmedel för pengarna om du tex väljer williams.

Publicerat
  • Författare

Tänk på att plastbädda den nya kolven. Den sköt inget vidare innan jag plastbäddade den och detta på grund av den rekylbult som ligger i kolven, när träet komprimeras/ändras som det ofta har hänt på äldre kolvar flyttas även rekylbulten. Ja en omblånering med en fin träkolv är den väl värd egentligen! kommer bli riktigt snyggt.

Tackar för tipset. Detta ska göras.

Vad gäller smeder så är jag lite lur på vem jag lämnar min grejer till. Har fått en kikarsikte sönderskruvat av en klåpare som även såg till att fimpa samskjutningen på en av min hagelbössor när han borrade upp den.

Så jag betalar hellre än att jag försöker snåla. Jag har Gyttorp Sevice Center i ingelstad precis nästgårds men de var inte intresserade av att göra nåt åp bössan. den var helt enkelt inte värd det :(

/M

Publicerat

Tråkig attityd från gsc. M98 är ju värt varenda krona att "customisera". Självklart ska du inte lämna bössan till nån klåpare, tänkte att det borde finnas nån vettig smed i dina trakter. Att lämna en 640 till Hans Englund är ju som att lämna in en volvo 740 till Ferraris service verkstad :biggrin:  :thumbsup: