Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Vobblig" slutstyckesgång på Hva 640

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Halvvägs utdragen så får jag en väldigt vobblig gång på mitt slustycke. Det sitter fast tills jag släpper det, men fullt udraget har jag en marginal i sidled på nästan 2-4cm som det vobblar från center rakt ut från mekanismen.

Finns det något sätt att stabilisera detta på, eller får man leva med det i en Hva från 40-talet?

V.h.

Daniel

Publicerat

98orna är såna. ;)

Publicerat
  • Författare

C'est la vie...

Ok, tack för svaret.

Publicerat

Allt går att göra, om man vill betala för det. Men det blir liksom inte direkt bra och det kostar skjortan och byxorna.

T

Publicerat
  • Författare

Ahh, inte värt att bry sig om och bara att gilla läget m.a.o. tack för insticken pmt.

Publicerat

Jamen, medför det några problem?

-- Mats

Publicerat
  • Författare

I-Mats: Inte mer än en något sladdrig repetering. Det tråkiga är att den inte alltid går rakt när jag för fram den utan tar i sidan av lådan och måste styras.

Publicerat

Det är den berömda "byrålådeeffekten" hos good ol´ m98, en ren handhavadesak. Du ska inte, aldrig, under några omständigheter dra/skjuta slutstycket åt höger. Repetera med öppen hand, då får du en naturligt riktig repetering, du lär dig snart vad som funkar. Torrträna hemma :wink:

Publicerat

I-Mats: Inte mer än en något sladdrig repetering. Det tråkiga är att den inte alltid går rakt när jag för fram den utan tar i sidan av lådan och måste styras.

Då gör du fel..... Som Markus skriver - repetera med handflatan....

T

Publicerat
  • Författare

MarkusR och pmt: Jo jag har jagat med denna i 15år, det är dock först nu som restaureringen kostats på (då den nu ärvts även lagligt). Repetering med undre delen av handflatan går per muskelminnet, dock måste den fortfarande styras. Men det är säkerligen som ni säger en vanesak.

Publicerat

MarkusR och pmt: Jo jag har jagat med denna i 15år, det är dock först nu som restaureringen kostats på (då den nu ärvts även lagligt). Repetering med undre delen av handflatan går per muskelminnet, dock måste den fortfarande styras. Men det är säkerligen som ni säger en vanesak.

Då trycker du åt fel håll.... Den är gjord för att tryckas uppåt höger, men många som repeterar med bössan nere trycker ner/vänster. Och då nyper det lätt.

T

Publicerat

Torrträna, torrträna och efter det torrträna lite mer.  En tunn oljefilm på slutstycket så glider det som regel fint.

Jag vet inte om det säger så mycket men här är en filmsnutt på mig och en av mina m98or, det är som synes inga som helst problem att repetera smidigt. Men det kräver att man lär känna sin bössa.

http://youtu.be/3q_9owBMW4A

Publicerat
  • Författare

Pmt: Det kan säkerligen stämma, tack för tipset det ska jag tänka på.

MarkusR: Det ska jag. Håller just nu på och återfuktar pipan med olja efter blånering av hela kalaset (exkl. avtryckaren som smeden principellt vägrade blånera). Novis som jag är när det kommer till den ädla konsten som är smideri så inbillar jag mig att det kanske spelar in. Lite vapenfett i slutstycksgången kanske inte heller är helt fel när den börjar bli mättad, eller?

Publicerat

Som pmt sa.

-- Mats