Publicerat Augusti 11, 201312 yr Hej. Jag undrar om det är någon som provat att stycka direkt efter skottet och låtit köttet vakuummöra i kylen i 1vecka? Och i så fall hur vblev det?
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Min erfarenhet är att det bör hänga till stelheten går ur ca 48h sen går det hur bra som helst. kan nästa ha det i kylen upp mot två veckor då. Bara provat stycka direkt en gång och det vart ingen höjdare. Men en gång ingen gång (men jag chansar inte igen) Ska bli intressant att se andras erfarenheter
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Författare Stort tack! det va som jag trodde angående likstelheten alltså... Det är så att jag inte har möjlighet att hänga svalt på den mark jag skall jaga bock nu så det hade ju varit smidigt om det gått att stycka direkt men som sagt, vill inte chansa och få dåligt kött. Får lösa detta på nått sätt.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Ska man vaccummöra så ska det ligga upp till 6 veckor i kyl. Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Som fältjägarn säger vänta 1-2 dagar sen ska det ligga 2v minst men gärna mer
Publicerat Augusti 14, 201312 yr När vet man att köttet mörats färdigt? Så att det inte blir förstört om det får ligga för länge i kylen. Några riktlinjer att gå efter? Mvh Johan
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Författare När vet man att köttet mörats färdigt? Så att det inte blir förstört om det får ligga för länge i kylen. Några riktlinjer att gå efter? Mvh Johan Skulle tror att 40-60 dygnsgrader gäller även då.
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Författare Min erfarenhet är att det bör hänga till stelheten går ur ca 48h sen går det hur bra som helst. kan nästa ha det i kylen upp mot två veckor då. Bara provat stycka direkt en gång och det vart ingen höjdare. Men en gång ingen gång (men jag chansar inte igen) Ska bli intressant att se andras erfarenheter Nu är jag inne på detta igen. Tänkte jaga gris imorn kväll och med den enorma värme som råder har jag ingenstans att hänga köttet 48 timmar... tror jag. Det bästa jag har är en bod, om man hänger i den med två kraftiga fläktar kanske? eller blåser man köttet torrt då? funderar annars på hur det skulle va att stycka direkt och lägga köttet i vakuumpåsar och möra i kyl...
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Jag har varmstyckat ett par gånger när jag inte fått ihop logistiken, men bara ner till att det går att "lasta" in det i kylen. Det funkar, men man bör ha en extra kyl för familjen har lite svårt att så ut med att ha kylen reducerad till en 1/2 hylla..... Det blir bättre om det får hänga "påpälsat" men du behöver ju inte finstycka hela vägen. Du kan låta det möras grovstyckat i kylen med, men det tar runt 10 dagar. /T
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Författare Ok intressant. Det handlar om brungrisar nu så plats i kylen finns men såg nu att natt temp kommer ligga på 13-15 och dags temp på kring 23 så om jag flår direkt borde det väl inte va nån fara i ventilerat utrymme + insektsnät och extremt god hygien.
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Ok intressant. Det handlar om brungrisar nu så plats i kylen finns men såg nu att natt temp kommer ligga på 13-15 och dags temp på kring 23 så om jag flår direkt borde det väl inte va nån fara i ventilerat utrymme + insektsnät och extremt god hygien. Med tanke på att det är mer dag än natt så tycker jag nog det är för varmt...... /T
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Författare finns det inget kylskåp att utnyttja? Vanligtvis har vi tillgång till kylrum men det kostar så otroligt mycket att köra o denna sommar har det varit lugnt med jakt så inget att dra igång för en liten brungris
Publicerat Augusti 5, 201411 yr Köp en kyl på blocket för någon hundriing, såga ut en ventil i botten och en där uppe. Täck med insektsnät. Klart. Probelemt med att möra kött i kylen är kondensen........ /T
Publicerat Augusti 6, 201411 yr På en brungris behöver du knappast övermöra köttet. Det är ganska mört naturligt. Jag skulle hänga ett dygn med viltsäck, sen 7-10 dagar vakumpackat i kylen. Några dagar längre om du har riktigt kallt i kylen. 6 veckor som nämnts är ingenting för viltkött som börjat i värme och sedan ligger i en vanlig kyl med 5-6 grader, men vid optimala förutsättningar kan kött klara sej ännu längre än så. Om man ser att köttsaften i påsen börjar få en grön nyans så har det förstås gått alldeles för långt men kan kanske klaras om det är så stora bitar att man kan ta rejält med ytkött. Bara det inte luktar minska härsket om köttet som blir kvar. Strax innan det händer så börjar vakuumet släppa och det känns på påsen som att det kommit in lite luft. Redan då har det gått lite för långt egentligen för att köttet ska vara 100% fräscht. Varmstyckning har jag aldrig provat men förr körde vissa slakterier med det så kanske kan vara värt att prova om insatsen endast är en liten brungris.
Publicerat Augusti 6, 201411 yr Köp en kyl på blocket för någon hundriing, såga ut en ventil i botten och en där uppe. Täck med insektsnät. Klart. Probelemt med att möra kött i kylen är kondensen........ Kondens får man när man släpper in varm luft via ventiler etc. Luftväxlingen som behövs får man när man öppnar för att lukta/titta två ggr/dag. /Lars. /T
Publicerat Augusti 6, 201411 yr Författare Jo en liten kyl vore nått att skaffa in, har ju det på andra marken. Men nu gör vi som slaktarn skrev och testar det, återkommer med resultat om det blir nått skjutet. .
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Författare Blev en liten knotting 23.50. Har två grupper med 8 rödgrisar i varje grupp men 2 har vi skjutit nu, så 14st kvar. Lugnar oss till sep/okt då bör de växt till sig fint. Flådde grisen direkt och hänger i ventilerad bod med fläkt. Endast 13 grader ute inatt. Siktar på 48 timmars hängning i alla fall.
Publicerat Augusti 18, 201411 yr Författare Har låtit bocken som jag sköt på premiärmorgonen fått hänga utan skinn på balkongen i viltsäck i drygt 40 dygnsgrader. Eftersom natten höll 10-14 grader och dagen 19-23 räknade jag ut ett snitt. Styckade idag och det såg mycket bra ut! Så länge man har väder skydd/tak och en viltsäck verkar det gå mycket bra att hänga såhär. Hängde upp ett lakan framför så inte kvällsolen skulle nå köttet. I oktober drar värme/kyl anläggningen i gång igen men det känns bra att det går att göra såhär utan kyl.