Publicerat Augusti 12, 201312 yr Min vana trogen så brukar jag alltid kolla/skjuta in bössorna vid denna tiden. Även hänt iofs att jag fått göra det i bilens strålkastarsken den 15/8 när jag varit lite.... sent ute. Hur som de bägge drillingarna satt som de skulle och har gjort i många år. Hakmontage är kanon så sett, sällan jag behövt skruva nått. Men studsarn som inte haft kikaren på sen okt satt träffarna 20cm lågt... Den pangen slits ofantligt men fästena kan jag helt klart inte lita på att de håller inskjutningen mellan av o på monterad kikare. Får väl blir som vanligt... så länge den nu sitter på kan jag lita på det men den lär ju åka av rätt snart är jag rädd... Då blir det till banan igen för att skjuta in, att det ska va så jävla knepigt att få ett bra avtagbart fäste som håller inskjutningen till ett överkomligt pris....
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Så länge monteringen är spänningsfri så kommer alla montage vara tillräckligt tillförlitliga. Se till att slipa in ringarna, alt. bara justera dem om du har svängmontage. -- Mats
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Nope, QR har jag haft och kasserat... Har nu warne nånting i stål... eller va fa de nu hette...
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare http://www.racerback.se/kikarfasten-montage/warne/warne-30mm-maxima-quick-detachable-weaver-style-stalringar-5/ Dessa är det men har nog weaver klackar har jag för mig....
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Andvänder själv Warne ringar utan problem men du behöver Weaver klackar av stål. Det är också lite glapp framåt & bakåt då ringen sitter på klacken se till att ringarna är tryckta så långt fram som möjligt innan du drar fast kikaren i ringarna. Lasse D
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Andvänder själv Warne ringar utan problem men du behöver Weaver klackar av stål. Det är också lite glapp framåt & bakåt då ringen sitter på klacken se till att ringarna är tryckta så långt fram som möjligt innan du drar fast kikaren i ringarna. Lasse D Tror jag har stålklackar men vet inte... Vet oxå att man ska trycka fram kikarn vid påskruvning men vet i fan om jag gjorde det igår... minnet är bra men kort... Får kolla upp det när kikaren åker av nästa gång.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Lånar tråden lite, Hur noga är folket när ni skjuter in? Är ni nöja med snusdosan, lerduvan eller femkronan på 80m?
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Lånar tråden lite, Hur noga är folket när ni skjuter in? Är ni nöja med snusdosan, lerduvan eller femkronan på 80m? Skulle inte jaga med med något som inte håller en femkrona i bänk sen kan du bara skylla på dig själv och din egna spridning. / Herbert
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Från bänken är väl femkronan det mått som ligger närmast av dem du anger. Det gäller då kulgevär i 30-06 med kikarsikte, kanske är bäst att tillägga. Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Inskjutning från skjutbänk: Inom snusdosan = får va OK men jag lämnar inte banan helt tillfreds. Jag är ingen mästerskytt och vet att jag skjuter sämre än min bössa gör så tätare än snusdosan är egentligen irrelevant. Men å andra sidan vill jag gärna känna att det bara är jag som står för variationen och inte min bössa som slår snett. Jag skjuter in med övning och sen drar ett par bulor skarpt. Min sako85 skjuter tätt oavsett om jag blandar alaska, oryx och vulkan och remingtons övning slår bara ett par tre centimeter under jaktammon.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Andvänder själv Warne ringar utan problem men du behöver Weaver klackar av stål. Det är också lite glapp framåt & bakåt då ringen sitter på klacken se till att ringarna är tryckta så långt fram som möjligt innan du drar fast kikaren i ringarna. Lasse D Jag blev tillsagd i butiken att trycka kikaren bakåt när man monterar tillbaka kikaren. Då blev jag "lurad". Ska till banan på torsdag igen då ska det testas hej vilt.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare accepterar inte mer än max 2 cm från klisterlappen. Skjuter inte träffbild heller... Ett skott i taget, känns avfyringen bra så rättar jag mig efter hålet. skruvar lite om det behövs. Sen ett par kontrollskott sitter de bra så är jag klar. Noga med att pipan svalnar mellan skotten. Extremt noga med att drillingen svalnar emellan skott.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Lånar tråden lite, Hur noga är folket när ni skjuter in? Är ni nöja med snusdosan, lerduvan eller femkronan på 80m? i hörnet på en standardklisterlapp- det skall spika och det skall göra det på 100 meter, annars är det för mycket vingel och skit som adderas till bommar. Andra klarar sig säkert med mindre och andra premisser, men jag har aldrig pangen att skylla om jag bommar/skammar. Ett dåligt skott, resten ok inre diamanten är 30 mm känns som en ok nollning. Kontroll av nollan med den nu pensionerade 6,5x47L pangen /Christian
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Grovriktar genom pipan och skruvar lite. Sen får det va bra. Jaktskott är ju dyrt
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Jag blev tillsagd i butiken att trycka kikaren bakåt när man monterar tillbaka kikaren. Då blev jag "lurad". Ska till banan på torsdag igen då ska det testas hej vilt. Kan ju inte ha någon betydelse bara man gör samma lika alla gånger
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Förresten.. det bästa är väl att dra två smällar, se att det slår 15 långt o 5 höger sen vet man hur bössan går och kan rikta därefter. Klar för jakt För er som inte förstår så va ovanstående ett skämt... Det sorgliga är att jag har varit med om gubbs som gjort precis så på skjutbanan....
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Grovriktar genom pipan och skruvar lite. Sen får det va bra. Jaktskott är ju dyrt Du kan få låna två i år igen av mig, men bara om du lovar att lämna tillbaka dem. /Christian
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Grovriktar genom pipan och skruvar lite. Sen får det va bra. Jaktskott är ju dyrt haha.. Ja det där lät ju som en snabb och enkel "inskjutning" utan att behöva skjuta. Kan göras vid köksbordet hemma och sikta ut genom fönstret
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Hur stora träffbilder man nöjer sig med när man skjuter in beror ju mest på vad man har för sikte. Har ju inte alls samma krav när det gäller rödpunkten som jag har på det med 9 gånger.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Grovriktar genom pipan och skruvar lite. Sen får det va bra. Jaktskott är ju dyrt Tror du inte det är lite överkurs. Bössan träffade ju älgen när jag köpte den för tio år sedan.....>_>
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Jag brukar skruva bort kikaren på älgpangen o sätta den på 22an, sen skjuter jag in kikaren med 22an! Det blir billigare så... Sen bara skruva dit den innskjutna kikaren på älgjakten igen.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Kan ju inte ha någon betydelse bara man gör samma lika alla gånger Med en grov kaliber kan det ha en liten betydelse, i monterings anvisningarna för ringarna står det fram. Skälet till detta är rekylen, under rekylens första millisekunder så rör sig vapnet bakåt men kikaren står still och pressas därmed framåt i ringarna & därmed ringarna i klackarna. Så tryck ringarna framåt för att minimera rörelsen. //Lars D