Publicerat Augusti 13, 201312 yr Med en grov kaliber kan det ha en liten betydelse, i monterings anvisningarna för ringarna står det fram. Skälet till detta är rekylen, under rekylens första millisekunder så rör sig vapnet bakåt men kikaren står still och pressas därmed framåt i ringarna & därmed ringarna i klackarna. Så tryck ringarna framåt för att minimera rörelsen. //Lars D Det var det jag misstänkte när ni skrev framåt. Men dum som man är ifrågasatte jag inte killen i butiken. Nu var det inte det största problemet. Kör med 30.06 och det är ju inte jätte grovt. // Micke
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Grovriktar genom pipan och skruvar lite. Sen får det va bra. Jaktskott är ju dyrt hahahaha fantastiskt!
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Aha... rekylen... fan ni är ju smarta i jämförelse med mig..... eller i jämförelse med mig är även en gråsten smart ;-)
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Aha... rekylen... fan ni är ju smarta i jämförelse med mig..... eller i jämförelse med mig är även en gråsten smart ;-) Nja"du är ju smålänning finns ju som inget att göra åt det
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Detta är en populär post. Eftersom jag skjuter in med det stöd jag använder i skogen, dvs skjutkäpp, duger snusdosan gott. Femkronor slinker dit ibland - som ren slump. Vad fan det skulle vara för vits med hål-i-hålinskjutning över bänkstöd och sen stå och vifta på bakbenen med ett träffläge ett par decimeter från där man vinglade sist begriper då inte jag. -- Mats
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Vem har talat om bänkstöd? Nu har du nog gått och gjort några ASS-umptions här, för mitt vidkommande så skjuter jag enbart från liggande med benstöd, exakt som vapnet används vid 8 av 10 skott, självfallet skjuter jag från andra ställningar också men där är jag personligen för vinglig för att ens påstå att jag kan verifiera ett konsekvent träffläge, jag kan dock allt som oftast träffa saker. /Christian
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Det är inte bara bössan som skall skjutas in, det gäller även skytten. Många lägger fast bössan i bänkstöd och är jättestolta över små träffbilder men dom kan knappt träffa älgens träffområde på stillastående. Med vänlig hälsning Einar
Publicerat Augusti 13, 201312 yr De gevär man avser fälla vilt med ska vara skottställt så att skytten på ett effektivt sätt kan avliva djuret. Skjutstöd är en bra metod att nyttja vid skottställning MEN man måste öva att skjuta med varierande stöd. Det handlar om att känna till sin egen förmåga/ begränsning inför de situationer man ställs inför under jakten. Har man inget Skjutstöd med sig ut på passet måste man veta vad man regelbundet kan prestera från t.ex stående skjutställning och därefter anpassa sin jakt efter detta. EN träffbild säger inte mycket oavsett stöd/ metod. 10 eller fler liknande börjar ge en bild av förmågan. Jag skottställer likt Christian N, jag vet att mitt gevär överträffar min förmåga, och jag tränar skytte från olika ställningar för att veta var min gräns går och när jag ska avstå skott. Jag vet också att jag kan träna mer. Var och en väljer den metod som passar och tar ansvar för sina handlingar och dess konsekvenser. /M
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Tog närmare 1 timme att hitta smällarna efter 6.5x55, dock ett begagnat sikte...
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Okej, då tar vi en ny: vem skjuter in för jakt på 80 m? -- Mats JAG! Problemet med de då?
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Okej, då tar vi en ny: vem skjuter in för jakt på 80 m? -- Mats Jag.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare Öhh.. skjuter själv in vapnet för att veta att det går rätt. Övningsskjutning är nått helt annat... Enklast för mig blir på banan som är 80m. Skjuter alltid in så den tar några cm för högt. Då kommer det ta i maskinrummet på de håll jag skjuter på svårare än så är det inte. Tycker jag det är för långt ger jag helt enkelt fan i att skjuta eller så tar jag mig närmare.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Varför gör du det? -- Mats Av dom 15klöv jag sköt föregående säsong var 13 av dessa på under 50m. Då jag jagar i en av Sveriges vilttätaste län blir det mycket drevjakt med snabba skott på korta håll. Men jag vill även kunna skjuta en dov eller en råbock på 150m med bra stöd under lugna förhållanden. Jag har två kikare på min bössa, drevjakts kikaren skjuter jag in mitt i på 80m och vakkikaren med några cm överslag på 80m vilket resulterar i att jag inte behöver bry om att hålla upp på dom avstånd (max 150m på t.ex en dov) jag anser mig att klara av ett säkert skott på. Jag ser ingen anledning till att skjuta in på längre avstånd med tanke på hur jag jagar. Sen att vi har tillgång till en fin inskjutningsbana gör ju att man gärna åker dit Men visst, bor man i norrland och jagar toppfågel så blir de ju ett annat skytte och så även en annan inskjutning!
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Ja helt klart finns det många åsikter om vilket avstånd man ska skjuta in bössan på. Ser att några skriver att dom skjuter in på 80 meter men med några cm överslag. Är den då inskjuten på 80 meter? Nån skriver att på grund av vilttätheten behövs inte bössan skjutas in på längre avstånd än 80 m. Den förstår jag inte. vi har en dovhjortstam på ca 250 djur/1000 ha. Det anser jag som hyfsat tät stam Så jag gör tydligen fel när jag skjuter in så kulan sitter där jag siktar på 150 m (kaliber 308). Då är det bara att hitta träffområdet och trycka av upp till 200 meter. även om jag aldrig skjuter på det avståndet.
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Författare va är problemet ?? Fäller vi det vi skjuter på utan problem så är det väl upp till var o en hur de vill göra sina inskjutningar. Diskussionen börjar bli löjlig...
Publicerat Augusti 13, 201312 yr En tanke som slog mig som jag ska försöka utveckla - diskussionen fick mig att fundera över varför jag skottställt på 100m: Man skottställer exempelvis sitt gevär på 100m och på tre avlossade skott samlas träffbilden inom en snusdosa. Ett av skotten träffar i vänstra kanten på snusdosan, ett något ovan centrum på snusdosan och ett något höger och ner. Denna inskjutning håller sig inom träffområdet på de flesta klövvilt på 100m och på några klövvilt kanske t.om ut mot 200m om vi inte börjar diskutera kalibrar, vind och ballistik. Tänker mig att man siktar mitt i 5-1:an på älg och motsvarande på övriga klövvilt. Ponera att den kula som träffade i vänsterkanten är den som ger vapen och skytt rättvisa och är "facit". På 100m träffar vi fortfarande i träffområdet så också på 200m på de flesta klövvilt om kalibern ännu inte tas med i min tanke. Vinglar man ytterligare lite vänster i min tanke borde facit börja närma sig trubbel på vissa vilt och 100m's avstånd och kanske en elak skadskjutning redan på 150m? För vi på kalibern, vind och ballistik ger det lite andra svar. Jag tror att jag tänker rätt eller? /M
Publicerat Augusti 14, 201312 yr 22an skjuts in på femkrona på 100 m, den jagar jag mest kråkfågel och mås med. 30-06an skjuts in på 80 m sedan kontrollskjuts den på 50 m och på 2 m, den används som eftersök och hundförarbössa och nöjer mig med att den håller snusdosan på 2-80 m, har aldrig skjutit vilt på längre avstånd än 50 m med den. 6,5x55 skjuts in på 200 m på femkrona och kontrollskjuter på 100 och 20 m, den används till räv, bäver och fågel, har fåtal skott som är under 100 m med den bössan om man bortser från bävrarna, längsta skottet är 250 m. Bränner 200+ skott med alla tre vapen på övning varje år och skjuter guld med båda klass1 bössorna varje år på 1-600 m så känner mig rätt väl inskjuten jag med.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Som någon varit inne på, det är olika moment vi pratar om. Det ts var inne på var kraven för att skjuta in siktet, och det gör jag vanligtvis från bänk med lika höga krav som Christian nämner (det handlar ju också ibland om att "skjuta in" en laddning/kula för handladdare). På det sättet checkar jag av att bössan träffar mitt i med liten spridning på 100 m. Sedan tillkommer den komplicerande faktor som hanteras olika av många, inte alls av vissa, nämligen att skjuta in skytten - dvs att träna med pangen i så jaktlika situationer som möjligt. Där är man ofta begränsad av vilka möjligheter som finns i form av rörliga mål, tillgång till banor där man kan skjuta på längre avstånd etc beroende på vilken jaktform man bedriver. Men detta eminenta forum har åtminstone inspirerat mig genom att visa på exempelvis Basic Rifle, Henriks övningar och liknande. Att bryta samma gamla vanliga rutiner och prova nåt nytt, det anser jag vara givande.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr plastbössan ska jag kunna dra 5 träffar i en lerduva på 50m träbössorna har jag krav på 10 skott inom en snusdosa, på det håll som bössan är tänkt för.. Var för sig förstås. Inskjutningen sker i bänk, och kontrollsmällar i jaktlik position.
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Okej, då tar vi en ny: vem skjuter in för jakt på 80 m? -- Mats Jag gör det. Är vell inget fel med det?
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Jag skjuter in mina pipor liggande på 100m, förutom .22lr som skjuts in på 50m. Skickat från min GT-P3110 med Tapatalk 4