Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Eh.. ja alltså.. kikarn på studsarn åkte bort inatt igen... Blir till att börja om ingen på skjutbanan... Men tror jag skiter i det nån vecka...
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Skall du glo ihjäl den stackars magra råbocken? Eller väntar du tills någon annan har börjat med att hålslå en åt dig? Bra jobbat med grisen förresten och än mer, är det inte dags för ett vettigt vridmontage på den där pangen du har? /Christian
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Kör med min 9,3 till pyrschen iår den går hål i hål nu på 100m med alska 18,5g. Får hoppas på att blåsa livet ur en bock imorgon =)
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Jag fick en ny CZ 550 i onsdags. Den "gamla" CZ:n (hann skjuta 64 skott med den) blev utbytt på garantin, Provade 5. skotts serier, efter en mängd debatter om att 3. skotts serier är för lite, för bedömning av aktuell precision. Den bästa serien var även den sista, innan jag åkte hem från banan. Använde Sako Racehead 168gr ammo. Sittande skjutställning, i.om. att jag inte hunnit sätta fast bipod på bössan ännu. Jag är övertygad om att klövviltet stannar kvar på åkern även denna säsong..
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Vad fan det skulle vara för vits med hål-i-hålinskjutning -- Mats Det beror väl helt på hur små mål man avser att träffa /Mike
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Det beror väl helt på hur små mål man avser att träffa /Mike +1 där!
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Det är ju första skottet som gäller och mitt första skott sitter alltid hål i hål
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Jag har gjort min inskjutning den skedde på 60meter liggande höl i höl Jakt är rätt olika så att döma ut inskjutningsavstånd känns inte aktuellt skillnaden på skyttet är stor. Själv jagar jag mest med trädskällare och toppjakt det är ytterligheter den förstnämnda är håll över 50 ovanliga den andra +300 vanliga så självklart skiljer sig kraven på vapen ammunition och hur jag skjuter in
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Eh.. ja alltså.. kikarn på studsarn åkte bort inatt igen... Blir till att börja om ingen på skjutbanan... Men tror jag skiter i det nån vecka... Om jag kände det befogat med en bössa för enbart hundförarjobb och eftersök så lär väl du absolut behöva en för enbart det syftet? Då kan man köra öppna riktmedel året runt och sätta kikaren på ngt annat vapen.
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Jag ville provocera fram lite tänkande kring vad och varför, men det var bara Lars som snappade det... För mig ser det ut såhär: Finnfiren: nästan alltid nollad mitt i på 100 m, ibland på 50 m - skruvas efter behov. Rem 597: nollad på 60 m .222 Rem: nollad på 200m, skruvas efter behov Kombin, .222 Rem Mag: nollad på 200 m 6,5x55: nollad på 200 el. 300 m, skruvas efter behov .375 H&H: 5-6 cm högt på 100 m Frågor? -- Mats
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Frågor? -- Mats Vad är det du vill diskutera? Alla mina kulvapen är inskjutna mitt i på 100m,vad det nu har att göra med hur små mål jag avser att träffa eller på vilka avstånd. /Mike
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Jag ska iväg i eftermiddag och kontrollskjuta min .308W Kommer göra det på 80 meter för så lång är banan jag har tillgång till. Ska jag skjuta in på längre avstånd får jag åka 4 mil till jaktmarken och försöka stega eller mäta ut med gps:en. Jag är ingen långhållsskytt utan det mesta har skjutits inom 100 meter.
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Jag gjorde en extra check med 280n idag. Pistolspegel 140m 3 skott liggande med benstöd. 18mm spridning ca 1cm över centrum. Normalt skjuter jag in i bänk men det är inte fel att kontrollera att det stämmer även i andra ställningar
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Jacob, skjuter du in med t.ex +3-4 cm på 80 meter, så kommer det garanterat att fungera bra för nästan all klövviltsjakt. Sen kan man, om man vill, testskjuta på längre avstånd på jaktmarken. Låt säga på 120-160 m. Målet kan vara en papptavla, eller ännu hellre en djurfigur. Vattenfyllda petflaskor är perfekt för kontrollskott (om man orkar bära med sig). Vad jag vill komma till är att man inte ska trolla till det här med skottställning. Ovanstående fungerar perfekt för skott under 200 m.
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Jag sköt 8 skott på 80 meter med remingtons övningsammunition till .308 (samma ammo jag kör på älgbanan). Men jag upplevde att det blev stor spridning på dessa (upp till 8 cm men jag kan ryckt av några bulor snett. började fundera på om jag hade en usel dag men sen skjöt jag 2 st Oryxkulor på samma avstånd vilka båda två hamnade på målet inom 2-3cm enligt denna bild: https://docs.google.com/file/d/0B7enDD9Gy9S2WGkyeDd3NlRySW8/edit?usp=sharing Hursomhelst så känns det som om remingtonen har kass precision. Är det fler som upplever det? Rekommenderar ni nån annan ammunition för skottställning men som inte kostar över 30 spänn per plugg som jaktammon gör? Norma jaktmatch? Remingtonen tycker jag duger att mängdträna på älgbana med men för inskjutning verkar jag inte kunna lita på den som komplement till jaktammunitionen.
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Samma erfarenheter av Rem UMC. Norma JM brukar alltid skjuta bäst, i alla fall alla 308:or jag har haft genom åren. Scandium mellan dessa. Men lite kvittar det. Klart det är kul att skjuta treklövrar med övningspluggen, framförallt för självförtroendet och förtroende för prylarna. Men det är ju jaktammon som gäller. Sen hur de förhåller sig till varandra tycker jag heller inte är avgörande. Bara man vet diffen. Just nu skiljer det 6 klick i höjd mellan Norma JM och den jaktpluggen jag använder. Missade det på en kulstig. Kom på det efter första tavlan, korrigerade och sköt sedan guld på andra varvet... /Må
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Samma erfarenheter av Rem UMC. Norma JM brukar alltid skjuta bäst, i alla fall alla 308:or jag har haft genom åren. Scandium mellan dessa. Men lite kvittar det. Klart det är kul att skjuta treklövrar med övningspluggen, framförallt för självförtroendet och förtroende för prylarna. Men det är ju jaktammon som gäller. Sen hur de förhåller sig till varandra tycker jag heller inte är avgörande. Bara man vet diffen. Just nu skiljer det 6 klick i höjd mellan Norma JM och den jaktpluggen jag använder. Missade det på en kulstig. Kom på det efter första tavlan, korrigerade och sköt sedan guld på andra varvet... /Må Kruxet är att jag vet inte diffen mellan remingtons UMC och jaktammon eftersom remingtonen sprider så illa. Ska köpa en ask med JM och testa det när jag övningsskjuter mot stillastående och bara köra remingtons på älgbanan för mängdträningen.
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Jakob, man skottställer enbart med den ammo man avser att jaga med, det du gör är möjligtvis att grovrikta pangen om du växlar mellan en UC och din jaktammo. Hela poängen med att skottställa med den egna jaktammon är att man skall ha klart för sig var den träffar, hur väl den träffar ie spridning samt att få lite omsättning bland pluggen om man jagar som 2/3 av alla som inte är med på forat och tokaktiva jägare. /Christian
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Christian, självklart vet jag att slutliga skottställningen alltid görs med den jaktammo man avser jaga med. Det är klart jag inte lämnar banan om jag inte vet att oryxen/vulkanen/alaskan whatever tar på rätt ställe. Men jag kör med snabbfästen och vill ibland kolla att det fortfarade går rätt. Då är det väl inte så konstigt om jag först vill dra några smällar med helmantel först för att se att det inte hänt nåt drastiskt med siktet innan jag drar iväg ett par skarpa plugg för 30+ kr/skottet. På min förra bössa (minns ej vilken övningsammunition jag körde) så visste jag att den slog ca 5 cm över jakt på 80 meter, i övrigt rätt centrerade träffbilder. Då kunde jag skjuta ett gäng sådana och kunde göra ett antagande att jaktammunitionen skulle träffa mitt i vilket gjorde att det räckte med två efterföljande jaktskott mitt i målet. Hade jag inte dragit iväg övningspluggen hade jag inte kännt mig tillfreds med två jaktbulor i målet iom att jag själv står för en del variation. Dessutom vill jag samtidigt övningsskjuta sittande/liggande och då vill jag inte heller ha en kula som sprider över en dryg lerduva för det lär jag mig inget på.
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Hur som.. Remmy:s övning är inte kända för att vara några tätskjutare. I alla fall inte i mina 5st 308:or (två jänkare, tre finnar). Så skippa den.. Norma JM dock brukar skjuta tätt. (se bild) Scandium sådär. Men i slutänden måste du testa i den bössa. Men Norma JM är ett säkert kort. mvh/Må
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Det är inte matchammo nej, men i min förra .308 sköt den batchen jag då hade oförskämt bra: 20-40 mm @ 100 m, dvs "tio skott på en lillfingernagel" på forumspråk. Samma plugg gick också snortätt i kompisens Blääää-ser. Batchen innan den klarade 40-60 mm, så skillnad är det... Norma JM kanske är ett jämnare val, men det är verkligen ingen matchammo det heller... Nåt man ska ha i minnet är dock att dessa enstaka serier med olika ammo inte säger så jävla mycket. Om man byter kula så kan det ofta behövas några smällar innan den "sätter sig" och de första en-två smällarna kan dra iväg REJÄLT från det efterföljande träffläget, liksom man givetvis kan dra iväg en decimeter eller så om man inte vet hur man vilar en bössa i stöden och klämmer dit en rembygel eller liknande... Jag förstår vad du vill göra, men det är inte ett tillförlitligt sätt - med mindre än att du lägger ned en jävla massa tid och ammo på att undersöka förhållanden mellan din jaktammo och olika övningsdito. Visst, har skiten åkt i backen så kan du slänga in valfri pil för att se om den skjuter fem meter snett på spottloskeavstånd, men att "kolla" inskjutningen med annat än jaktammo är bortkastat. -- Mats