Publicerat Augusti 13, 201312 yr Nu är jag inte världsmästare på detta med tryck o godkända tryck i olika kalibrar. Funderade på hur det ställer sig när man byter pipa i vapnet. Ta min Blaser som exempel. Jag laddar min 6,5x55 till Max tryck. Vi antar att det är 4500.... O då stannar jag för det är Max på en 6,5a Monterar jag 9,3 pipan istället så får jag ladda till högre tryck men låda o slutstycke är fortfarande samma. Endast pipan skiljer o det är ju inte den som är den svaga länken.. Någon med koll!! // Stavar som en kråka även utan Iphonen..
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Enligt CIP är maxtryck för 6.5x55 3800 bar och för 9,3x62 är det 3900 bar, inte världens största skillnad direkt... Det är inte mekanismen som sätter gränserna, utan hylsan - den är den svagaste länken. Mellan tummen och arslet brister en hylsa vid 5000-7000 bar beroende på system och patron, vissa äldre konstruktioner är långt vekare (tunnare) än så. Oavsett vilket så klarar du dig galant så länge du inte laddar över maxdata för just din kombination och då du knappast har vare sig kalibrerad tryckmätningsutrustning eller genom erfarenhet insamlade uppgifter om vad specifikt dina hylsor faktiskt tål så lär du väl få hålla dig till det? -- Mats
Publicerat Augusti 13, 201312 yr Bra fråga. Jag laddar över maxtryck i min K95:a i 7x57R eftersom bössan även kamras för 300 Wby Mag där maxtrycket ligger långt över det för en 7x57R (3400 vs 4400 bar). I fallet K95 omsluts precis hela hylsan av patronläge och stötbotten/låsblock. Det finns inte en kvadratmilllimeter av hylsan som hänger ute i det fria à la M98 vilket innebär att inte ens hylsan i det här fallet utgör begränsningen. Vad som lägger av först på denna bössa med avseende på övertryck vete katten - möjligen tändhatten. Så i detta fall är det inga problem att ladda över max för den aktuella kalibern, men man får ju fortfarande ha tungan rätt i mun. Jag har haft Hornady RN 175 uppe i 800 m/s i min bössa och det är inget man bör göra i en drilling eller liknande med klen låsning. Som jag kontaterat i en annan tråd har jag i allt väsentligt en 7-08 AI men det står 7x57R på pipan
Publicerat Augusti 13, 201312 yr En nyfiken fråga, var sitter punkten där en m98 inte omsluter hylsan? Tvivlar inte på att den finns, men var exakt?
Publicerat Augusti 13, 201312 yr En nyfiken fråga, var sitter punkten där en m98 inte omsluter hylsan? Tvivlar inte på att den finns, men var exakt? Slutstyckets konstruktion medger inte att hylsan omges till 100% av material vad jag vet. Men vi talar alltså om området längst ner på hylsan där hylsgodset är betydligt tjockare (för att kompensera för detta). Stötbotten på det här M98-slutstycket visar att det finns en hel del små skrymslen och vrår där patronläget inte ligger an mot hylsan. Man kan också se det då det blir en ring i nederkant av skjutna hylsor där gränsen för patronläget tydligt framgår.