Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt Rosie

Featured Replies

Publicerat

Okey, Nu är nästa alla bitar på plats i skallen.

Detta projekt kommer att bli nått som vissa skribenter säger att det inte funkar, tanken med bössan är följande, kirurgisk precision på 300m och smidigt för drevjakt. Samt att den ska klara att ta skit på ett bra sätt :) dvs inte slänga in handuken och natti natti, utan ta smällen och skjuta som en dröm. Oavsett om jag tar mig till passet via falskärm eller går 3mil över berg och dal eller genom träsk. ;)

Val av mekanism. Remi 700 i rosttrögt utförande donator till denna är min 22-250. Varför är nog en dum fråga men det är för att den gång på gång har bevisat sig funka i alla lägen, lätt att laga och det finns hur mycket eftermarknads delar att trimma och fixa med. Slagstiftet och fjädern kommer att bytas ut samt trycket, till vad är inte bestämt men det blir inte original för det är för gubbar ;)

När vi kommer fram till pipan så lutar det mot en kall hamrad, men det kan ändras under resans gång, längd blir 20", Remington varmint kontur. Kaliber blir tråkig08 (308win) då det finns kvalitets ammo (Hornady) i hyllan hos handlaren för dom gånger man inte orkar att handjaga själv, annars är tanken lätta kulor och snabba krut. 

Kolv, en AICS AX kolv ligger hemma, dessvärre inte en fällbar, ångrar mig nu, men å andra sidan sett så slipper jag fälla ihop den :) Det är nog den kolv jag gillar mest av dom ynka 2 custom kolvar jag har i mitt skåp.

Optik, blir ett 8-32x alt 10-50x som skalpell i ett snabbfäste samt ett Aimpoint Micro med en snabbis för Picatiny. Då AX kolven är begåvad med handguard fram och massor av möjligheter att montera deras egna skenor så har jag i detta skede satt en skena framför den provisoriska Swarren där kommer rödpunkten att sitta, lite som en scout gun, verkar väldigt trevligt, vi får se om det funkar i praktiken, min känsla för det är att det blir lite som hagelskytte, peka och skjut. Alla picatiny skenor kommer från AI, dom gör egna till remi 700 för att passa ihop med AX chassit.

Då framstocken är otroligt kort, eftersom kolven är gjord för skytte med stöd typ liggande eller mur, så funderar jag på att montera ett front grepp då det känns ergonomiskt riktigt, vad politiskt korrekt det där vart nu da, nördigt enligt många, men å andra sidan bössan ska användas mycket och länge så ergonomi och funktion går före utseende och vad andra tycker. Typiskt mig med andra ord.

Lite anat godis så som borelock och dämp ligger och väntar på att licens ska dimpa ner i brevlådan.

För många kommer nog bössan se ut som MÖPdelux men för mig en arbetshäst för alla väder och situationer, Då jag är stor och stark ;) så bryr jag mig inte om vad en bössa väger så länge det ligger under 10kg, sen börjar jag gnälla lite jag också. :)  

Kulor jag funderar på att använda är Hornady 155gr A-Max eller 150gr SST, troligen så går jag all in på Palma hylsor, bara för att jag kan och det är sexigt ;) Andra gosaker som lampa för eftersök och skadedjursjakt kommer säkerligen att sättas på samt benstöd typ harris när så krävs.Detta kommer att bli en äkta klass 1 kombi ;) inge hagel tjafs!

Jag har ju som sagt inte fått hem alla delar än och alla delar är inte beställda heller pga. velande, så denna tråd kommer att vara långvarigt då licenstiderna är som dom är i vårat län! Men så fort en ändring är gjord på bössan så kommer bilder att läggas upp!

Över och ut!

Backwoods!

Publicerat

Trevligt. På ett sådant påkostat bygge skulle jag helt klart ta en så bra pipa som möjligt i rostfritt.

Publicerat

Intressant med ett lite annorlunda bygge.

Angående front grip och chassiekolv så finns det några varianter,är det någon av dessa två typer som det planeras för?

New-Stark-Equipment-SE-5-Angled-Forward-

376566_01_deck_out_ar_15_cmmg_yhm_magpul

/Mike

Publicerat
  • Författare

Intressant med ett lite annorlunda bygge.

Angående front grip och chassiekolv så finns det några varianter,är det

/Mike

Den övre av dom är en kandidat, magpull har en liknande som också är kandidat till Rosie, pappa gifter inte bort dottern med vem som helst ;)

Publicerat

Steve- hur jagar du? 

Anledningen till att jag frågar är att jag ägt ett MAK chassi, inte helt olikt vad du planerar,

tubegun2.jpg

En ganska beskrivande bild av min pang om än att jag hade en S&B tub ovan.

Nåväl, denna pang var inte helt accepterad runt i kring, varken på skjutbanan, elller vid jakt, men det är säkert sådant du redan har kommit att tänka på.

Det blir säkert ett bra projekt detta, har du funderat något på trycke? Huber är ganska trevliga, tror att Maddog har ett som han brukar ange att han gillar. /Christian 

Publicerat
  • Författare

Steve- hur jagar du? 

Anledningen till att jag frågar är att jag ägt ett MAK chassi, inte helt olikt vad du planerar,

tubegun2.jpg

En ganska beskrivande bild av min pang om än att jag hade en S&B tub ovan.

Nåväl, denna pang var inte helt accepterad runt i kring, varken på skjutbanan, elller vid jakt, men det är säkert sådant du redan har kommit att tänka på.

Det blir säkert ett bra projekt detta, har du funderat något på trycke? Huber är ganska trevliga, tror att Maddog har ett som han brukar ange att han gillar. /Christian 

Jo jag har koll på det med att folk inte gillar varken det ena eller det andra :) Men jag jagar mest själv när det kommer till jakt med kulvapen.

Nä som jag skrev så har jag inte valt alla delar än, trycket är nog det som kommer att bytas sist, original trycket som sitter på remin fick jag till helt ok, så det tar vi sist :) Det kommer bli nog dyrt ändå :D som sagt detta är en tråd som kommer finnas kvar en stund, förhoppningsvis så blir bössan klar till våren.

• 6 months later...
Publicerat

Hur går det med ditt projekt?