Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Buttolo

Featured Replies

Publicerat

Va o köpte mig en buttolo idag som ja tänkte testa nu på fredag .. 
Har inte riktigt förstått skillnaden på hur man lockar med ångesläte o hetsläte. :)

Nån som är en jäkel på detta som kan förklara lite om hur man ska gå till väga , va som funkar bäst o hur länge man ska locka osv.:)

Publicerat

Och hur fixar man kidets läte?

Publicerat

Va o köpte mig en buttolo idag som ja tänkte testa nu på fredag .. 

Har inte riktigt förstått skillnaden på hur man lockar med ångesläte o hetsläte. :)

Nån som är en jäkel på detta som kan förklara lite om hur man ska gå till väga , va som funkar bäst o hur länge man ska locka osv. :)

Testa och pumpa (lagom som hjärtrytmen) ned blåsbälgen, då får du fram ett pipande kontaktläte Iiii-Iiii-Iiii, som ska gå upp och ned i ton.  Sen så tar du tag lite hårdare och trycker ned i botten av bälgen då kommer ett mer hårt  hetsläte..kan dock inte återge hur det ljudet blir i text. länkar upp en tub film på det hela, lycka till :thumbsup:

http://www.youtube.com/watch?v=O6qfKx23-qM

Publicerat

buttolo instruktion.pdf

Här har du instruktioner.

Med vänlig hälsning Einar

Publicerat

Någon som har lycka med buttolon nere i södra sverige när bockjakten drar igång?

På en mark i Småland där jag jagar så verkar brunsten vara helt över den 16:e och bockarna är inte alls intresserade.

Publicerat

Jag sköt min bock den 16onde efter att ha lockat fram den med buttolon. Fick dessutom fram en bock på morgonen med samma dag. Men i söndags såg jag en bock på håll men han var inte ett dugg intresserad när jag provade att locka på han. Detta var i utanför Nybro i Kalmar kommun.

Publicerat

Hos oss bryr sig inte bockarna om lockandet i år, Förra året gick det bra att locka.

Publicerat

Lockade fram en fin returbock åt far med buttolon, 350m kom den, in på 25.

Kid kontaktläte

Brukar börja med det, sen paus, igen, sen gå över till hets och till slut ångest.

Publicerat

Noll intresse av lock i år. Håller till i djupaste Småland..

Publicerat

Jorå intresset fanns den 16:e, 17:e men den 18:e noll reaktion. Sköt en med buttolon och en utan.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

I fjol nappade det på buttolon den 16 men i år så var det noll intresse, detta på gränsen mellan östergötland och småland.

Publicerat

Varit ute och lockat 4 gånger sen den 16:e men dom verkar totalt ointresserade i år.

Einar

Publicerat

där jag jagar så har dom varit rätt ointresserade av buttlon rent generellt men iår återupptog jag bekantskapen med lockpipan så funkade rätt bra

Publicerat

Det samma där jag jagar, ingen bock var intresserad av lockpipa i år

Publicerat
  • Författare

Bor själv i Småland o lyckades skjuta 2 stycken den 16;onde på lock. Fick in den ena på 5 m men fick därefter en utskällning som heter duga, lite spännande

Fick bara in 2 den 16;onde ,,, resten inte ett liv.

Publicerat

Det är lika i Roslagen, bockarna är helt ointresserade av lock. De tittar bara lite och sen förtsätter att äta eller så går de och lägger sig och glor :verymad:

Publicerat

Nu kan ju lock funka när bockarna vilat upp sig lite. Men nu är det lite så att de är trötta.

Tänk er själva när man kör en helnattare och geten råmar efter mer klockan 5 på morgonen, man lyfter på ögonlocken och vänder ryggen till... :)

Publicerat

Nu kan ju lock funka när bockarna vilat upp sig lite. Men nu är det lite så att de är trötta.

Tänk er själva när man kör en helnattare och geten råmar efter mer klockan 5 på morgonen, man lyfter på ögonlocken och vänder ryggen till... :)

ja man får väl hoppas att din teori stämmer :thumbsup:

Publicerat

Fick in en räv med buttolon idag :)