Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Meopta meostar R1 1,5-6x42 eller 3-12x56?

Featured Replies

Publicerat

Jag har nu äntligen skaffat jägarexamen och fått min första bössa. Det är en brno zg47 i kaliber 30-06. Nu kommer det till att skaffa ett vettigt sikte till den. Jag har fastnat för meopta och tycker det korta ögonavståndet passar mig. Jag vill ha ett sikte som passar till det mesta, från vak på gris i Skåne till älgjakt i Norrland.

Min undran är om man ska köpa den lite mindre tuben med mindre lägsta förstoring och försaka lite skymningsegenskaper eller om man ska satsa på den rejäla tuben och få en något mindre smidig bössa?

Hur tycker ni man ska tänka?

Publicerat

Jag har 1, 5-6 x 42. Har kikat lite när det är mörkt och jag tycker man ser bra. Har inte provat med snö i bakgrunden dock. Väldigt smidigt sikte :)

Publicerat

Jag har en 3-12x56 och är förvånad över hur skarp den är på kvällen.

Men jag ser absolut skillnad i min zeiss med samma storlek.

Men jag är tvärnöjd med meoptan

Publicerat

Jag skulle nog ta 56an, då jag tycker att skillnad i smidighet inte överväger mörker egenskaperna!

Jag har 56 tub på alla som inte är rena drevsikten, typ svarre 1-6x24 mm!

men visst har du en väldigt lätt/smidig bössa så kan ju mellantinget vara ett val(1,5-6x42)

Publicerat

Välj sikte efter det du ska använda det till mest. Eller skaffa snabbfästen och komplettera 3-12an med en aimpoint :thumbsup:

Publicerat

Välj sikte efter det du ska använda det till mest. Eller skaffa snabbfästen och komplettera 3-12an med en aimpoint :thumbsup:

nja isåfall meopta 1-4x22!
Publicerat

nja isåfall meopta 1-4x22!

Ok då! Funkar det med!

Publicerat

Har en Meopta Meostar 3-12x56 på ett klass-2-gevär och den skulle jag inte, åtminstone inte helt utan tvekan, vilja sätta på min 30-06 just p g a ögonavståndet.

Det går säkert bra för andra bössor eller vissa individer, men jag avpolleterade en Weaver på 30-06an som har ett ögonavstånd (75-88mm) liknande Meostar 3-12x56 (80-82mm) till en annan tub (102-104mm för att vara på den säkra sidan, men 90mm hade säkert gått lika bra) just för att slippa överväga medlemskapet till halvmåneklubben. D v s slippa finjustera ögonavståndet för att inte bli smekt över ögonbrynet av okularet utan istället fokusera på det som hårkorset ligger över. Har aldrig fått en riktig smäll av okularet, men för mig räckte det med ett par smekningar emellanåt för att man skulle börja kisa när man ökar trycket på avtryckaren.

En annan 'grej' med Meostar 3-12x56 är att det egentligen är 4-12x56 eller möjligtvis 3.7-12x56. Mellan 3ggr och 4ggr (eller möjligtvis 3.7ggr) förstoring justerar du på sätt och vis bara tubseende/synfält. D v s synfältet ökar nästan lika mycket, alt. tubseendet minskar nästan lika mycket, som förstoringen ökar.

Med det vill jag inte ha sagt det är en dålig tub. Mörkeregenskaperna är fantastiska för det priset och 'tjock-pricken' som kan belyas mitt i tüska 4an är till mer hjälp än man kan tro. Jag vill inte på något sätt byta bort den från mitt klass-2-gevär, men jag vill inte heller sätta den på min 30-06.

Med det sagt så är jag dessutom tveksam om jag skulle vilja ha 3.7-12ggr förstoring som 'allround'.

• 2 weeks later...
Publicerat

Sitter i valet och kvalet om jag skall köpa en Meopta MeoStar R1r 3-12x56 RD till min 30-06, kunde inte uppleva att det skiljde nämnvärt på ögonavståndet på Meoptan mot andra kikare jag provade. Dock ska väl tilläggas att jag har glasögon jämt pga brytningsfel och tyckte att det fanns andra kikare jag var tvungen och vara bra mycket närmre...

Jag velar mellan Meoptan och en Trijicon i 3-12x56, vak och smygjakt samt åtel är tanken, dock är jag inte helt super förtjust i Trijconenes riktmedel som jag kikat på. Har ni några råd och tips för en som velar??

Har ett aimpoint för drevjakt bör kanske tilläggas..

Publicerat

Här i Ume klarar man all vakjakt man kan hitta på med en x42. Ska du åka ned till Skaune är det ju klappsvart så ini helvete där, så då har du absolut stor nytta av x56. Ögonavståndet är inte en faktor, jag hade kortare på min lätta .375 utan problem - så länge kikaren sitter rätt monterad kommer du aldrig i närheten av att ta...

Det som kan bli problem är älgjakten. Sitter du på storhyggen är det lugnt, men på trånga pass vill det till att du gjort din läxa i anläggningsträning - det går alldeles utmärkt om du vet vad du gör, men tränar du som 99,99765% av älgjägarna gör kommer du aldrig hitta igen djuret innan det är borta... Drevjakt efter hjort och svin är heller ingen barnlek med en klumpig 3x.

Kompromisser är alltid kompromisser. Det finns inget som klarar "allt", även om Swarre Z6 kommer nära - fast då är prisläget lite annars, och även den har sina irriterande sidor... Fundera på vilka som är rimligaste eftergifterna.

-- Mats

Publicerat

Köpte ett z6 igår och fy vad nöjd jag är :)

Publicerat

Helt rätt B)

Publicerat

I-Mats har rätt, allt är en kompromiss.

Det du ska göra är att prioritera de egenskaper hos siktet som du kommer att behöva mest!

Ska du för det mesta sitta i vakkojan på grisvak bör du prioritera mörkeregenskaperna och även belysning.

Eller ska du mest delta i drevjakter (som sker på dagtid) är det synfältet som är viktigast och ett grovt riktmedel är att föredra.

Jagar du bock på stora fält är skymningsegenskaper, lite högre förstoring och även ett inte allt för tjockt riktmedel att föredra.

Stirra dig heller inte blint på siffervärdet för lägsta och högsta förstoringen. Det är synfältet som är viktigt för huruvida siktet är lämpad för drevjakt och trånga pass. Likaså är inte maxförstoringen lika viktig som optikens kvalitet för att se detaljer på längre håll.

Har planer på att byta kikarsikte till min kombi så idag jämförde jag faktiskt synfälten mellan meopta artemis 2000 1,5-6x42 och vortex diamondback 1,75-5x32 och vortexen hade aningen bättre synfält trots lite högre lägsta förstoring. (Jag hackar inte ner meopta, som för övrigt har mkt bra optik i meostar-modellerna, säljer ju både vortex och meopta så  ;)).

Publicerat

Mats sammanfattar det bra, men jag rekomenderar den lägre förstoringsgraden...som protest mot den förstoringshysteri som jag ibland uppfattar! Och därför att jag tror den räcker till för nämnda användningsområden.

Publicerat

Blev en Meopta MeoStar R1r 3-12x56RD igår för smyg och vakjakt, anser att jag bör klara mig med min Aimpoint 9000L på älgjakt och drevjakt då vi knappt har pass över 80 meter. Om itne annat får jag väl kika på en annan drevjakt kikare om något år.. :yes:

Nu till montage bekymret, hur gjorde man för och räkna ut höjden på ringar, har sökt en massa men inte hittat infon om det. Vet att det skrivits spaltmeter om det och massa bra länkar, men just nu efter och sökt runt och läst kring i över en halvtimme så börjar det bli tröst löst och hitta hur jag räknar ut det..