Publicerat Augusti 14, 201312 yr Kahles 5 men 1-5 eller 2,4-12? Jag sitter på pass, så vilket är mest lämpligt? Bryr mig inte om att 56 tuben är stor!
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Författare samma fråga för drillingen, som jag enbart har kikare på vid vak och drevjakt, inte vid fågeljakt!
Publicerat Augusti 14, 201312 yr det är ju väldigt personlig vilken förstoring man föredrar men jag skulle valt 1-5. älgen är stor.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Vänta på Helia 5 1,5-8x42 B-)det låter som ett trevligt drillingsikte, vet man om/när den kommer?
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare det är ju väldigt personlig vilken förstoring man föredrar men jag skulle valt 1-5. älgen är stor.jo 5ggr räcker nog, det är mest 24 mot 56 öppningen jag funderar på? smidighet mot skymningsvärde. hade man varit hundförare och släpat runt så hade 1-5 varit given av dessa men på pass så är smidigheten inte lika viktig!
Publicerat Augusti 15, 201312 yr jo 5ggr räcker nog, det är mest 24 mot 56 öppningen jag funderar på? smidighet mot skymningsvärde. hade man varit hundförare och släpat runt så hade 1-5 varit given av dessa men på pass så är smidigheten inte lika viktig! Bara en tanke, har man någonsin känt eller varit med om att man har behövt ett sikte med bra skymningsvärde på en älgjakt. Att ha högre förstoring förstår jag om man ska skjuta på längre håll, men inte annars.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr jo 5ggr räcker nog, det är mest 24 mot 56 öppningen jag funderar på? smidighet mot skymningsvärde. hade man varit hundförare och släpat runt så hade 1-5 varit given av dessa men på pass så är smidigheten inte lika viktig! Passen längst ut där jag jaktar får man gå en timme för att komma till Gällande ljusinsläpp...en bra 24-kikare räcker lååångt efter att det är lagligt att skjuta älg...i synnerhet Helia 5:an som är helt magnifik
Publicerat Augusti 15, 201312 yr skulle vilja påstå att det finns ingen jakt som ställer så lite krav på tuben som älgjakt. du har en mindre ladugårdsvägg att sikta på och skjutljuset en timme för solens uppgång till solnedgång är mer än vad som krävs även för den billigaste tuben. således skulle jag vilja påstå att det enda kravet är att tuben är skottfast och vad jag vet så är båda alternativen du presenterade det.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr jo 5ggr räcker nog, det är mest 24 mot 56 öppningen jag funderar på? smidighet mot skymningsvärde. hade man varit hundförare och släpat runt så hade 1-5 varit given av dessa men på pass så är smidigheten inte lika viktig! jag har aldrig kännt mig begränsad av lågt skymmningsvärde på älgjakt, det ända som någonsin begränsat mig är för hög lågstaförstoring.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr jag har aldrig kännt mig begränsad av lågt skymmningsvärde på älgjakt, det ända som någonsin begränsat mig är för hög lågstaförstoring. Exakt...en siktbild full med älgpäls är svårhanterad. Har hänt mig flertal gånger när jag i yngre dar hade en 3-9x40 jänkare på bössan...nb! även som passkytt :-P
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Tack för synpunkterna! Jag skjuter in med både 1-5 och med 2,4-12 så får passet avgöra vilken kikare....,. Skulle det komma en 1,5-8?
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Skulle det komma en 1,5-8? http://www.schmidtundbender.de/de/produkte/jagd/15-8x42-stratos.html
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare http://www.schmidtundbender.de/de/produkte/jagd/15-8x42-stratos.html Det var ju fel märke......