Publicerat Augusti 21, 200619 yr Har på senaste 3-4 åren börjat observera tjäder långt in i fjällen med ren fjällbjörkskog, flera mil från närmaste barrskog, har aldrig förut stött på dom där, kan inte förstå vad dom har att hämta där ??? nån annan som har stött på detta beteende??
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Det har hört talas om det och har själv sett en tjäderhöna. Har ingen aning om vad det kan bero på..
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Har stött på tjäder högt upp på fjället tidigare, har ingen aning vad de gör där. Men det måste vara någon slags föda som drar dem dit.
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Det jag har hört är att det finns en hel del tjäder uppe i björkskogen och på vintern flyttar de ner till tallskogen. Detta gör att jakten på toppfågel är så otroligt bra i fjällnära tallskog.
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Mm, kan stämma. Men om mycket fågel vet jag inte. Jag bedriver en hel del Toppfågeljakt i de fjällnära tallskogarna i Kiruna området, och här är det inte mycket o hurra över. Hur har det sett ut i övriga Norrland under 2000-talet?
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Det stämmer bra att man ibland kan se tjäder, i synnerhet hönor i björkskog här i Kiruna området.. T.S är du från trakten?
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Tjädern har nog alltid hållt till med kullarna ide bördiga översilnningsängarna i fjällbjörkskogen men det är väl de extrema kronåren på 2000-talet som gjort observationerna betydligt fler.
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Tycker man alltid har hört att dom stött på tjäder uppe på fjällen sommartid !? Vilket också kanske förklarar varför det blir så stora ansammlingar av fågel i fjällnära skog häromkring så fort första snön komit uppe på fjället.
Publicerat Augusti 23, 200619 yr "T.S är du från trakten?" / Jonti Ja, kolla på bilden en gång till o se om du känner igen mig /grannen
Publicerat Augusti 24, 200619 yr "T.S är du från trakten?" / JontiJa, kolla på bilden en gång till o se om du känner igen mig /grannen Bra att man är observant.. Skulle väl gå förbi en tjäder på 2m håll utan att märka den :