Publicerat Augusti 15, 201312 yr Har en husqvarna 1600 9,3*62, som jag nyttjar som hundförarbössa. Tyvärr har jag inte nyttjat den så mycket sista tiden då det är flera detaljer jag inte är riktigt nöjd med. Dock saknade jag verkligen bössan i vintras då jag var inne på några grisstånd, min tikka 30-06 är långt ifrån lika smidig i trånga lägen Det jag hittils gjort med den är; Kortat pipan till 48 cm monterat tikkas öppna riktmedel monterat ett husqvarna hakmontage ( entums med en gammal busnellkikare) kilat upp kolven samt ett misslyckat montage av gummibakkappa. Monterat fasta rembyglar på vänstersidan kolven monterat weaverklack för lampa på högersidan kolven Jag skulle vilja åtgärda kolven, drömmen är en laminat med höjbar kam kornet, har idag ett "flourencerande" plastkorn Kikaren, ett entumssikte upp till 4-6 ggr förstorning rembyglarna, smidiga, tysta samt löstagbara en riktigt bra gummibakkappa, då bössan bara väger 2,82 kg. För att krångla till det ytterligare har jag lite halvtaskigt med pengar, så jag har tänkt mig en budget på dryga 5 kkr. Ställer en öppen fråga om hur jag ska gå vidare, vad,vart jag hittar prylar.. Om jag glömt nåt.... Tilläggas kan att den skjuter som en dröm och hakmontaget har varit 100% skottfast ( flera serier under 20 mm/80 m med siktet avmonterat mellan skotten) Hoppas på råd av någon av alla kompetenta människor på forumet mvh/ Urban
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Glömde att ett nytt trycke med bibehållen sidosäkring är önskvärt. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Kan tyvärr inte komma med någon input då jag inte är så bevandrad i vapnens värld men jag tycker detta ska bli roligt att följa .
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Kikare skulle jag välja en Leupold 1-4, de går att hitta för 1500:- med lite flax. Robust och pålitlig kikare för småpengar. Ang kolven skulle det kanske vara bättre med an ställbar kolvkam på den befintliga kolven istället för att köpa en laminatare som dessutom lär vara tyngre. Kolvkam 1000-1500:- beroende på smed och om den ska vara ställbar endast i höjd eller både höjdled och sidled. Vad ska du ha för korn istället för det fluoriserande? Recknagel har en hel del korn att välja på http://www.magnumhansen.com/ERA%20Katalog%207.pdf Rådgör med http://www.bossmakaren.com/ så tar han ham det du vill ha från Recknagel. Kostnad för korn 300-400 kanske beroende på modell. Sen ska det ju passa in också om det inte finns nåt customkorn som passar drop-in i kornfoten. I och med att du kapat pipan antar jag att du behöver flytta över kornfoten också så där är nog risken att du får lägga mest pengar där. Trycke finns det ju billiga för runt 1000:- och sen uppåt. Recknagel saluför trycken också, dock är de väl inte billigast antar jag.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Ang kikare är jag inne på samma spår. Funderar på leopld 1-4, alt 2-7. Vad gäller kolven skulle jag vilja ha en som är lite grövre än min ombyggda orginal. Har funderat lite på att bygga om med plastic padding, men är lite osäker på om det går att få en snygg lösning på deo i kombination med höjbar kolvkam. Kornet ska jag kolla, är på jakt efter nåt fiberoptiskt inbyggt i stål. Kornfoten är sedan länge fastlödd med lödtenn. Borde hålla då jag slått av 5-6 korn utan att foten har släppt.... Kom på ytterligare en sak jag skulle vilja åtgärda och det är ytan på pipan, tror att den lilla blåneringen jag hadde rymde för några år sedan... Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Ahh, dåså. Fattade som att du fimpat pipan nyligen och att du inte hade flyttat kornfoten. Ytan kan du fulfixa med rallysvart. Gör rent och spraya. När det ser för risigt ut, spraya igen. Eller som försöker du få tag på nån som kan köra duracoat på den. Ang kikare så är 2-7x riktigt vettig också. Kolven skulle du ju kunna klägga på med padding, slipa och fixa så den blir lite skaplig i ytan och sen måla med nån fin färg. Kolvkammen borde väl funka då också om du gör den först.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Kan hålla med om just Leupold 2-7a! Förmodligen en av de mest privärda kikarsiktena för svensk jakt dagtid. Ang finish osv ska jag nog ine uttala mig då jag själv tidfigare hade en 98a som sprayades med kallgalv. Blev iofs rätt snyggt med det gråa med den svarta plastkolven... Bara bättra på färgen efter säsongen.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Varför inte ett billigt gammalt aimpoint om du ska ha hundförarbössa är ju rödpunkt optimalt? =)
Publicerat Augusti 15, 201312 yr hundförarbössa är ju rödpunkt optimalt? =) Nä. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Nä. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Haha okey, då är det inte det i ditt fall =)
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Varför inte ett billigt gammalt aimpoint om du ska ha hundförarbössa är ju rödpunkt optimalt? =) Gillar du aimpoint byter jag gärna bort en knappt använd 9000 l mot nått som passar projektet.. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Gillar du aimpoint byter jag gärna bort en knappt använd 9000 l mot nått som passar projektet.. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur Har redan ett AP 7000L som sitter på min hundförarbössa tyvärr, det var synd :/
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Gillar du aimpoint byter jag gärna bort en knappt använd 9000 l mot nått som passar projektet.. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur en nikosterling 4x40...hehe? Moddel gammal!
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Författare Nja, hade tänkt mig nåt variabelt. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Författare Nja, hade tänkt mig nåt variabelt. Men tackar för erbjudandet. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Författare Nja, hade tänkt mig nåt variabelt. Men tackar för erbjudandet. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Författare Är det någon som vet var man får tag på ett chassi til justerbar kolvkam. Har gjort allt själv hittils på bössan, så det skulle vara kul att testa. Vad är duracoat för nån ytbehandling. Tycker man läser om det lite då och då, men jag har inte fått grepp på vad det är...
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Nja, hade tänkt mig nåt variabelt. Men tackar för erbjudandet. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur haha, ja jag hade nog inte tillåtit de bytet hade lurat dej då. Vad ska du ha om du säljet aimpontet då?
Publicerat Augusti 17, 201312 yr Författare Hade tänkt mig 2500. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 20, 201312 yr Författare Tänkte lyfta tråden med några bilder på "liket" i nuvarande skick. Tänkte även passa på och höra mig för om någon kan förklara duracoatbehandling för mig. Har nu fått numret till dansken, så tänkte ägna eftermiddagen åt samtal om trycke och kolvkamshöjning:blink: Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 27, 201312 yr Författare Har inte beställt varken trycke, kolvkam eller nåt annat. Har dock spacklat upp kolven med glasfiberspackel, och håller som bäst på att finspackla/slipa. Blir mattsvart till att börja med, då förhoppningen är att den ska va skjutklar nästa lördag då älgjakten drar igång Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat September 1, 201312 yr Författare Nu har jag spacklat, slipat, spacklat, slipat.......... Han även med en sväng med färg igår, så nu ska jag fortsätta spackla slipa tills alla smågropar är borta. Har tänkt inviga den till älgjakten på lördag, så det är bara att ligga i. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat September 1, 201312 yr Författare Sådär! Älgjaktsklar, tog måtten efter min grskolv. Den passar perfekt med öppna riktmedel, och är endast 5 mm låg om jag har en patronhållare på kolven när kikaren är på. Skiter nog i kolvkamsförhöjare, och trixar lite med patronhållaren istället. Nu återstår bara inskjutning, vilket får ske på torsdag kväll efter jobbveckan. Hittils bara förbrukat 600 av budget, då jag hittade en bakkappa hemma. Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur