Publicerat Augusti 15, 201312 yr Detta är en populär post. Lång natt... hemma vid 5 i morse. Åtelgris, jävligt högt placerad koja. En ensam gris framme som i skottet slog dit som klubbad. Låg och sprattlade i 10 sek sen bar det iväg. De hade spårat en bit med en annan hund men insett att det inte skulle gå. Hittade mycket köttfärs och en liten benbit, ytterligare en benbit i spåret några hundra meter bort. Linspårade 600m, kopplade loss. Jacob gick till bilen och jag fortsatte efter Blackie. 2 km från skottplats fick hon kontakt. Jag va då 20m ifrån och hörde grisen när den gick loss. Sen bar det iväg.... Jag hängde på så gott det gick, Jacob hade precis nått bilen. Sen va det rörlig jakt en bra sund... Passerade Jacob men utom synhåll. Så släppte vi på jacobs hund oxå men hon är lite försiktig i mörkret och vill gärna "skälla in sig" men Blackie tutade på som fan så det tog en stund innan det blev stopp. Fick åka en bit i bil innan vi va ifatt, in på ståndet med det gick loss när jag va på 50m. Karelaren blev efter, bröt och kopplades. Nu gick det mot där vi varit innan. Grisen tog samma löpa som den gått ut på. Passerade jakthavaren på 15m men han va nog nån minut sen i pass. Jag va i pass men det vände 100m in. Hörde väl att det va god kontakt mellan hund och gris. Tiken fick utfall emellanåt. Det gick rätt sakta så jag fick för mig att jag skulle öka på stegen och ta mig ifatt fotledes... Gick, lunkade och sprang efter.. en o annan vurpa blev det såväl som tvärstopp i granplanteringarnas urmoder... Såg blod och lite fett strax ovan knähöjd på en pinne. Rätt gris alltså, sen 70 vidare 43m då öppnade det sig lite i en röjning så jag kunde öka på lite. Kom upp på en skogsväg och kunde gena in framför gångståndet. Hörde det prassla och andningen på grisen, ormbunkarna rör sig. Ut kommer hon, jag ser direkt att hon haltar till när hon tar mark på vägen. Pang och den rasa ihop och jag jublar spontat där i min ensamhet med hund och gris. Blackie låg väl en 15 m efter grisen. Nu 9,3km från skottplats. Så j-vla nöjsamt att få tag på denna gris men en träff högt i taggutskott. 3 cm högre och det hade varit bom. Utgångshålet syn i bild. Det såg rätt jävligt ut, även träffat bogbladets övre kant vilket syntes i hålet när man rörde vänster framben. Tråkigt nog en sugga med 4 spenar med mjölk i men de såg inte stora ut eller sprutade av mjölk. Verkade mer på återgång. Hon va ensam en god stund på åteln. Men känslan att få ett avslut efter några timmars knallande skogen efter en taggutskotts träffad gris är så in i h-vete nöjsamt. Astrött idag men det va det värt Idag är hon guld värd
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Helvete va läckert!! Ska till en jävligt rutinerad hund för att fixa såna där grisar, testat och misslyckats på en..
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Bra kämpat!!! Är väl en härlig känsla när man till slut kan sätta en dödande kula och hunden strax efter kommer fram till "sitt" byte.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Helvete va läckert!! Ska till en jävligt rutinerad hund för att fixa såna där grisar, testat och misslyckats på en.. Även en jävligt rutinerad förare....med outröttlig jaktlust.... Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Stort grattis! Man blir imponerad av det hårda arbetet och tiden du lägger ner. Det är ju helt otroligt vad dom kan gå långt trots skapliga skador.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Med tanke på mitt slarv med tikens konditionsträning under denna sommar är det en enastående prestation av kräket. Själv är jag väl ingen löpare... har aldrig ägt ett par löparskor... provade iofs en gång för många år sen... trodde jag skulle dö. Men det handlar nog om motivation... En bössa i näven och hundskall i fjärran och jag kan mala på timvis... Jo man är helt klart en idiot... Vägde mig i morse... 1,8 kilo lättare än igår....
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Stort grattis! Man blir imponerad av det hårda arbetet och tiden du lägger ner. Det är ju helt otroligt vad dom kan gå långt trots skapliga skador. En hund med mer finlir i ställande så skulle nog avslutet komma tidigare. Men tikens fördelar med att fixa knepiga grejer uppväger oftast det hela.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Jävligt bra jobbat. Taggträffarna brukar ju va bland de värre eftersöken. Men om hunden får kontakt med grisen så snabbt som möjligt så brukar det ju gå bättre. Tycker ofta att grisen blir värre att komma till tals med när det gått en stund.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr En hund med mer finlir i ställande så skulle nog avslutet komma tidigare. Men tikens fördelar med att fixa knepiga grejer uppväger oftast det hela. Menar du en som jobbar lite mer försiktigt?
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Fick nu höra det sjukaste jag hört på länge... Grisen trillade på annans mark. De överlämnade en urtagen gris med de röda organen i en påse. - Va, har ni inte flått den ? -Nähä.. då kör ja gupp och slänger den i skogen.... Nått tal om att de kunde få behålla grisen, eller köra o sälja den va det inte... Märkliga människor det finns...
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Fick nu höra det sjukaste jag hört på länge... Grisen trillade på annans mark. De överlämnade en urtagen gris med de röda organen i en påse. - Va, har ni inte flått den ? -Nähä.. då kör ja gupp och slänger den i skogen.... Nått tal om att de kunde få behålla grisen, eller köra o sälja den va det inte... Märkliga människor det finns... Ja där kan man snacka om märkliga beteenden.
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Ni är riktigt bra, härligt! Markägaren är ingen reklam för sig precis. //Pertan
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Hur f-n ser du att skjuta?? Såå coolt, såå jävla bra jobbat av jycken! Behövs vapenvård, bara skvätter skräp när du skjuter