Publicerat Augusti 15, 201313 yr Jag jagar nästan uteslutande med hund men på senare tid har det smygit sig in en del vakjakt och jag tänkte börja skaffa lite enkel utrustning för det. Har införskaffat lockpipa för räv och rå. Jag vill inte pynta ut för mycket pengar men vill samtidigt inte skaffa skit som vare sig gör från eller till. Har för avsikt att ev. köpa biltemas bipod. Såg då att de har en Ghillie suit för endast 399 kr. Är det ett lämpligt alternativ eller bör man ha lövcammo istället? Jag vakjagar främst vid hyggeskanter och barrskog. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-skydd/Ghillie-suit-46560/ Alternativt har Engelsson ett lövcammoset för 500kr + frakt. Jag har hört en del som gör sina Ghillie suit själva men det är inte aktuellt, den tiden är jag inte beredd att lägga.
Publicerat Augusti 15, 201313 yr Jag har lövcamo för att det är lätt och smidigt samt att jag själv kan avgöra hur varmt/svalt klädd jag behöver vara. Har i ärlighetens namn inte mer än tittat och känt på ghillie men upplever den som tjock och trasslig. Har vid flera tillfällen haft rådjur på under fem meters håll utan att de märkt mig. Så för mig är lövcamo tillräckligt bra, fast det absolut viktigaste är att SITTA STILL! /Peter
Publicerat Augusti 15, 201313 yr Ett bra lätt lövställ är oändligt mycket trevligare än en ghillie, svalare och smidigare. /Christian
Publicerat Augusti 15, 201313 yr Köpte Engelsons lövcamo, 500:- + 42:- i frakt. Använt det en gång på duvjakt med framgång men imorn och framöver lär det få vara med mycket på främst pyrschjakt på kron. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Augusti 15, 201313 yr Har en lövhög från swedteam, använder bara jackdelen men det är en fantastisk uppfinning. / Herbert
Publicerat Augusti 15, 201313 yr Har också ett från Swedteam men har bara använt jackan. Den får väl följa med ut i morgon bitti.. Tänkte prova på lite lock i skogen. /Må
Publicerat Augusti 15, 201313 yr Författare Jag kör med Asat det funkar bra i alla terränger! Jo, Asat läste jag mycket gott om i en annan tråd men det passar inte min budget till detta inköp. Jag tror inte jag kommer använda setet så mycket men vill ändå prova.
Publicerat Augusti 15, 201313 yr Bra val! Engelssons ställ har hängt med i skogen i 2år och har nog lämnat några skojblad i taggbuskarna men kvaliteten på det har varit långt över förväntan. min enda modd på det är att jag skar 2 hål för att komma åt fickorna på mina jaktbyxor undertill. Som Cammo är det svårslaget och man får mycket lugnare skott (säkrare) än om djuret ser dig före du skjuter.
Publicerat Augusti 15, 201313 yr Författare Bra val! Engelssons ställ har hängt med i skogen i 2år och har nog lämnat några skojblad i taggbuskarna men kvaliteten på det har varit långt över förväntan. min enda modd på det är att jag skar 2 hål för att komma åt fickorna på mina jaktbyxor undertill. Som Cammo är det svårslaget och man får mycket lugnare skott (säkrare) än om djuret ser dig före du skjuter. Låter lovande! Dumt jag inte tänkte på tidigare så jag kunde fått leverans innan bockjakten i helgen. Men det lär gå fler tåg att testa, såväl på rå som på räv.
Publicerat Augusti 15, 201313 yr Du är rätt ute. Har en kompis som köpte detta Ghillie (?) joller och testade på kråkjakt. Alla jävla trådar och bök fastnade över allt, toplevern var visst värst utsatt. Lövcamo duger utmärkt.