Publicerat Augusti 15, 201312 yr Vad händer om jag minskar fr från 2,9mm till 0,9 mm med trycket? Enligt ql minskar det så jag kan pyttsan i 0,5-1 grains mer. Vad gäller?
Publicerat Augusti 15, 201312 yr Författare Jag kom i alla fall ner till 25 mm på 75m med den tuffaste laddningen och 0,9 i friflyggt , det får duga imorgon bitti! batterierna i kronografen vart slut men hellre precition än fart! God Natt!
Publicerat September 9, 201312 yr QL simulerar trycket med avseende på att den tillgängliga hylsvolymen så klart ökar om du ökar din patronlängd (det vill säga sätter ut kulan), däremot tar inte QL någon som helst hänsyn till att du minskar friflykten. Med andra ord så kommer trycket att MINSKA på grund av ökad COL men att ÖKA eftersom du samtidigt minskar din friflykt. Det gäller att förstå att QL aldrig tar någon hänsyn till hur patronläget och därmed friflykten är beskaffad på ditt vapen. Henrik