Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är helkopparkulorna farliga?

Featured Replies

Publicerat

Min bror säger att helkopparkulorna typ naturalis är farliga för hundarna eftersom de är så hårda att de går rakt igenom älgarna. Är det så och är Barnes-kulorna lika dana?

Publicerat

Alla kulor är farliga, det är en del av designen, om de är farligare, tja det finns undersökningar på den saken, resultaten är oklara, kom ihåg att 2/3 av alla skott på älg är genomskott. /Christian

Publicerat

Precis som Christian skriver är det inte bara helkopparkulor som ger genomslag. Det är vanligt bland "vanliga" kulor med, speciellt bondade.

Finns få kulor som garanterat stannar i älgen.

Publicerat

Alla kulor är farliga, men kopparkulorna ger i stort sett alltid genomslag.

Publicerat

Det vore inte så dumt om alla passare i mitt jaktlag läste detta också, trots att det antagligen inte är fler än två (mig inräknat) som ens hört talas om helkopparkulor.  :smile:

Publicerat

Skriv ut åt dem då.;)

Publicerat

Jag skulle nog svara att, lite större chans med genomslag med typ barnes tsx än tex rhino, men rhino har större chans till genomslag än norma Vulcan, och norma vulkan har större chans till genomslag än v-max!

Så det finns en sanning med att kopparkulor är farligare  MEN många andra parametrar är betydligt viktigare!

Man skjuter aldrig på älg om hund är bakom, även om man skulle skjuta med Vulcan!

Man skjuter aldrig på älg om man inte har bra kulfång även om man har Vulcan!

Sen har i mats bra synpunkter, det finns väl fler beroende på hur och var man jagar, men jag skulle definitivt inte ens tänka tanken att om nån skjuter med barnes tsx /naturalis skulle vara farlig, tror nog nästan tvärt om att denna kille har valt en kula som han o bössan trivs med, annars är den tokdyr!

Publicerat

Ja, de är farligare för alla.

Helkopparkulor studsar mer (större vinkel) med bibehållen energi och ger oftare genomslag.

Det finns fall där kulor studsat flera gånger och bevisligen vänt över 180 grader. Dessvärre med dödlig utgång i några fall. Så ska ni jaga med helkopparkulor så ska man egentligen rita om riskområdena.....

T

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte att ni skulle läsa lite mellan raderna för att jag skulle kunna vara lite kortfattad. Tycker det tar så jävla lång tid att skriva på telefonen. Jag är inte riktigt så jä... dum att jag tror att några kulor skulle vara ofarliga där de flyger. Att de skulle vara mer ok att skjuta i riktning mot människor eller hundar med ett annat kulval. Var jag så otydlig ber jag om ursäkt. Frågan var, rakt av, om TSX och helkopparkulor (jag) skjuter igenom i större utsträckning än tex oryx (min bror)? Tycker inte att jag kan se att det skulle vara någon skillnad i tendens till genomslag om man ser alla reklamfilmer där tillverkare skjuter gelatinblock med olika kulor. Tackar ändå för de sista inläggen där jag fått svar på min fråga.

Publicerat

att skjuta i ett eller flera homogena gelantinblock för att påvisa om en kula får genomslag eller inte i en t,ex älg funkar inte speciellt bra därimot får du en fingervisning i kulans uppträdande och hur den kan expander under optimala förutsättningar men som vanligt så i verkligen finns det alltid många fler variabler som ställer till bekymmer i det här fallet ben  

jag har själv inte läst speciellt mycket om hur ofta en homogen kopparkula ger genomslag då jag inte är speciellt intresserad av dom av andra skäl men skulle jag välja en kula för jakt med ställande hund så skulle jag ta vulkan pga kulans snabba expanderande och att den troligen stannar i kroppen om jag inte skjuter i spjällstaketet

det känns säkrare mot hunden då risken för rikoschetter även minskar då farten är mycket långsammare då den kulan näst intill garanterat lämnar av mer energi än dom flesta andra kulor

Publicerat

Man skjuter inte utan adekvat kulfång - det får man aldrig avvika från när det gäller kula. Det finns ett undantag och det är varmintkulor som är konstruerade att pulvriseras vid träff, men den kulan färdas minst lika långt vid en bom och då faller vi snabbt tillbaka till min första punkt - kulfång!

Personligen föredrar jag att sitta på pass med en rejäl vall bakom den planerade skottplatsen och mången gång har jag släppt djur som passerat på "fel" plats. Jakt är ingen rättighet, det är en skyldighet och då är det bara den som håller i vapnet som kan svara för sina beslut.

Sen är det klart att en hård kula bibehåller energi bättre än en mjuk vid träff i något objekt. Skjuter man med t ex solida kopparkulor så får man utöka säkerhetsavståndet, eller be om att få ett pass med den där stora branten i skogen framför sig. 

Jag skjuter enbart med 325gr Oryx i 9.3x62 och jag har genomslag även vid benträff på älg.

Jag vill byta till solida kopparkulor då jag helst inte vill skjuta med bly men känner mig inte helt bekväm här nere i platta skåne med det valet än...

Publicerat

Tyskarna har undersökt detta i ett par omgångar. Först hade man ett fall med en kopparkula som rikoschetterade, och därefter började man snabbt diskutera förbud i flera förbundsstater. Den uppföljande tyska undersökningen presenterades på en konferens om bly i viltkött som jag var på i våras. Resultaten visade inte att det inte var så enkelt som att kopparkulor rikoschetterar mer än blykulor, utan precis som nämnts ovan att det är hårda kulor som rikoschetterar mer. I den muntliga presentationen drogs slutsatsen att kopparkulor inte skiljer sig nämnvärt från bondade kulor, men att det finns en skillnad gentemot konventionella kulor. Och tyskar är som bekant förtjusta i kulor som ger mycket splitter och snabb skottverkan.

I Tyskland har skogsmiljöcertifieringen FSC slagit fast att man inte får använda kulor med blykärna i certifierade skogar. Vilket förstås hade ställt till det om det blivit förbud mot kopparkulor, även om det är få skogar som är certifierade i TYskland då kraven är mycket högre än hos oss.

För närvarande överväger man att ta fram kravspec för kulkor generellt, och man har redan utvärderat en mängd kulor. Det finns vanligt förkommande svenska alternativ som inte uppfyller de krav som man föreslog i den första utredningen när det gäller penetrering och energiavlämning.

Publicerat

Jag skulle inte använda kopparkula som renodlad drevjaktskula då skotthållen kan vara korta och tätt mellan passkyttar och hundförare. Hur många gånger har man inte varit bjuden på storjakt där grusväg är kulfånget :ohmy: det är ju förenat med livsfara att skjuta på sådana pass, speciellt då med kopparkula. MEN jag tycker ändå resonemanget är lite orättvist mot kopparkulorna. En a-frame, tbbc, rhino, nf är nog så hårda och farliga efter genomskott på djur. Om man inbillar sig att en bondad blykula skall hålla ihop vid träff i sten efter genomskott på djur är man farligt ute...

Publicerat

Kopparkulor behåller också mer energi som rikoschetter, så... Här är en lista med förhållningsregler som de jag jagar älg med gärna får läsa:

1) Håll koll på hunden.

2) Håll koll på övriga passare.

Jo, det ska vara i den ordningen: lönnfeta smörgåstuggare är inte samma bristvara som dugliga jakthundar.

3) Håll koll på terräng och skjutvinklar.

4) Planera ditt pass I FÖRVÄG med avseende på var du kan ta säkra förstaskott OCH uppföljandeskott, samt placera ut skjutkäppar/rensa träd m.m. som kan användas till stöd.

5) Ropa/vissla stopp på ekipaget när det befinner sig på ett bra ställe, mht ovanstående.

6) Använd stöd.

7) Skjut inte förrän du medvetet gått igenom de ovanstående punkterna.

8) Skjut som om det är den sista patronen i hela världen och ett dåligt skott inte kan räddas hem.

9) Repetera in nästa sista patron i världen snabbt som satan, ifall den behövs.

Det är inte svårare än att man får ge faaaaan i att avlossa tveksamma skott och hantera bössan klokt så man inte "våda"skjuter. Vilken ände som är den farliga torde vara uppenbart, se till att den inte pekar mot nåt som du inte är fullt beredd att göra hål i - oavsett vilken kula du använder.

-- Mats

snor den av dig mats... lönnfeta smörgåsätare :)