Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundgår`s Prooojekt...

Featured Replies

Publicerat

Efter flytt ifrån Lgh i Stockholm ut till en mindre gård på landet så har det öppnas ett gäng med möjligheter... ( Ladd/ vapen/ jakt hus klart!).  :biggrin:

Hundgård med hus stod högt upp på listan av vad som "måste" fixas, har i dags läget 2 TJT & en VSL ( valp), men "behöver" fler....

jag valde att lägga gården ut mot skogen & i anslutning av det befintliga pool huset, fanns möjlighet att lägga huset längs med ladan/ stallet men då kommer hundarna se mot ett öppet fält & närmsta granne ( 400 meter bort), risk för att hundarna okynnes skäller & grannsämjan kan bli sådär..

nu är jag bagare & inte någon byggnads ingenjör så hur jag skulle måtta upp gårdarna mot pool huset ( som är lite snett här & där vållade mig lite huvud bry..)

planen var att gräva ur,rama in, duk, armeringsgaller,makadam8-16 & sätta fast gallren i reglar... men eftersom jag inte har någon grävmaskin & ingen jag fick tag på hade tid under sommaren så gjorde jag liite baklänges :sleep: .

Pratat med en granne som sysslar med mark jobb & han hjälper mig nu i höst, inga problem tyckte han ( & andra jag kollat med..) att strunta i att gräva ut. vi lägger en N3 matta ovanpå gräset,armeringsgaller paddar 15 cm makadam,  & toppar med lös makadam. 

blir lite bakvänt & mer jobb men jag behövde få upp gårdarna under sommaren... reglarna är fast skruvade i gjutna plintar ( 22 st..)

det är 4 st 25 kvm gårdar, det är dörrar mellan 2 av gårdarna så att jag kan ha 2 st som är 50 kvm ( om hundarna går ihop...).

jordbruksverket har en del föreskrifter vad som skall finnas i gårdarna" Berikning" som gör så att hundarna måste gå under/ över saker mm( samt strlk för hur många hundar ( jag kan lagligt sett ha tex. 3 terrier & 2 laikor i varje gård) 

matbarer, upphöjda liggplatser, " berikning" i form av tegel rör,sten, "piss stolpar", stockar/ balkar mm.. 

lite bilder kanske.. :wink:

poolhuset: ( en del av huset har varit biljett hus på en lokal skjut bana tidigare

post-3638-0-73088800-1376719896_thumb.jp

galler ifrån Lundh´s ( mycket strul med missad beställning, för lite galler blev 3 veckor försenad pga det...)

post-3638-0-27269700-1376719999_thumb.jp

rensa bort fönster & isolera pool huset. 70 mm isolering & plywood / påi väggar & 70 mm cellplast  & byggplyfa på golv

post-3638-0-64625000-1376720234_thumb.jp

så här ser det ut i dags läget, en hel del saker kvar ( förutom grus...) lampor inne & ute, tak på 3 meter där matbarerna finns ( sitter regel fästen i stolparna men måste nog gjuta ett par stolpar inne i gårdarna), element skall in, dubbla kyl plast remsor vid ingångarna, målas invändigt, last kragar med hö som liggplatser inne mm.

post-3638-0-29909700-1376720786_thumb.jp

post-3638-0-41479200-1376720813_thumb.jp

post-3638-0-10245100-1376720883_thumb.jp

post-3638-0-11294800-1376720919_thumb.jp

varje gård har egen ingång i huset & egen"box"

kommer att sätta för en del av gallerväggarna för att hundarna kan ligga ifred utan att se varandra om dom inte vill

post-3638-0-59576300-1376720951_thumb.jp

inte klart än men fullt funktions dugligt!

J.

Publicerat

Bra jobbat :thumbsup: . Ser mycket fint ut

Publicerat

Det ser riktigt bra ut snyggt jobbat

Leif

Publicerat

Ser riktigt bra ut, vad som är norr o söder vete tusan, men gissar att poolen ligger i söder och därför finns det solskydd uppsatt, efter en vinter så ser man om det behövs något mera som tak för regn och snö över en viss del.

Publicerat
  • Författare

väderstreck stämmer !

blir som sagt 3 meters tak på kort sidan som är mot skogen( köpte regel fästen som passar i gallren med 3 olika höjder) , sen sätter jag nog upp små tak ovanför varje ingång till huset. 

taket på huset är brant, men får se i vinter om det fastnar snö där med risk för ras på hundarna, hängrännor skall upp ( fästen insatta redan).

J.

Publicerat

Snyggt!

Publicerat

Är inomhussektionerna också från Lundhs?

Publicerat
  • Författare

inne är det en sektion 1200 bred & dörr på 600, dörrarna var fel på galvningen, så jag fick dom lite billigare och eftersom dom är inne så spelar det mindre roll..

om du beställer ifrån Lundh´s, ring.... mail verkar inte riktigt gå fram, eller missas..

lampor utanför fixat!

post-3638-0-93881700-1376974220_thumb.jp

J.