Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kronhjort vak/smygjakt

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Tog examen förra sommaren så är ganska ny inom jakten. Jag jagar kring Alsensjön i Jämtland där det finns ganska gott om kronhjort och jag tänkte försöka få skjuta någon.

Satt ute igår kväll men såg bara två älgar..

Så jag tänkte höra efter om det finns någon som har erfarenhet av vak- eller smygjakt på kronhjort. Skulle gärna ta emot tips om bästa väderlek för jakt och vart man ska söka hjorten olika tider på dygnet :) förresten är hjorten försiktigare i början av säsongen? Är det någon som har provat lockpipan Nordik Hind?

Skriv gärna om ni haft någon lyckad jakt nyligen!

/ Simon

Publicerat

Jag har inte jagat kronvilt med bössa men väl med kamera under många år. Det är inte lätt. Det kanske skiljer sig från jakten, jag vet inte när jakttiden är för kronvilt men jag har varit ute efter dom främst höst under brunsttid och ibland sommar. De ser otroligt bra, går inte att jämför med älg eller rådjur enligt mig. Full kamouflering från topp till tå är nödvändigt och låg profil. Hjortarna är under brunsttid ibland helt ignorerande mot annat än hindarna. Hindarna verkar vara 200 gånger mer vaksamma och de som håller utkik efter faror medan hjorten mest bryr sig om att bröla. På sommaren har jag ibland sett grupper av stora hjortar gå tillsammans ute på åkrar för att äta. De har under brunsten sina ställen/revir där de gärna går. Under brunsttid har det där jag är främst varit små myrar med vatten och skog runt. De verkar gilla vatten mycket och verkar leka i vattnet ibland.

När man lär sig vilka öppna plättar de gillar så blir det betydligt enklare eftersom man då kan koncentrera sig på att komma dit så ljudlöst och osynligt som möjligt och och sedan vänta om dom inte är där istället för att koncentrera sig på att leta upp djuren. Det bästa har varit att gå dit så snortidigt som möjligt även om det måste vara någon form av ljus så man kan smyga utan att riskera trampa på kvistar och annat. Såvida man inte kan markerna så bra att man vet exakt vart man ska sätta foten. En fördel är om det är fuktigt vilket får både marken tystare och regn eller dimma verkar även få lukten från en själv att minska. Torr väderlek är svårast. Är det dimmigt eller regnigt går det betydligt bättre. 

Här kommer en hjort och traska genom vattnet rakt mot mig, pulsen var nog högre än vad jag egentligen borde överlevt. 

post-11914-0-87027100-1376910032_thumb.j

Det är inte i ett hägn men i området hade man satt sändare på tre stycken hindar för att se hur dom rörde sig. Den ena kom en dag och fastnade på bild.

post-11914-0-34264800-1376910036_thumb.j

Som synes skiner solen på bilderna, men då har jag varit där och väntat sen innan solen gick upp. Vet man att de brukar vara på ett ställe ska man vänta, i regel kommer dom till slut. Men att gå dit när de redan är där är många gånger svårare än att gå dit innan de kommit. Det kanske säger sig själv :)

Mvh // Johannes

Publicerat

Grymt fina bilder....jag ägnar mig åt att smygjaga dem också och det är en rejäl utmaning. Signalfärg ser de också....upplever jag. Synen är djävulsk. Så imponerad av detta vilt.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Sägs ju att de ser färger bra och det stämmer enligt min erfarenhet, så inte skulle jag komma på tanken att ha signalfärger på mig :D Då får man ha det undanstoppat så man kan ta på sig det om det skulle bli aktuellt och nödvändigt..

Mvh // Johannes 

Publicerat

Ja kronvilt är graciösa o riktigt svårjagade :smile: 

Ska faktiskt själv ut ikväll och ta mig an några kraftledningsgator där några hindar och kalvar håller till :tongue: . Som sagt full kamouflering är ett måste. Inget blänkande föremål får finnas. Kvistar som knäcks..jo då är det rätt kört om dem är nära.

Annars är det som med annat vilt,

smyga försiktigt till deras tillhåll, rätt vind. Och allt detta snäppet noggrannare än för övrigt vilt.

(så som jag upplevt det)

Utav 3 nu nämnda vilt så är;

Rådjuren enklast sen kommer Dovviltet, sist Kronen när det gäller smygjakten, sen vid brunsten då är många kronhjortar upptagna med sitt så att säga :yes:

Lycka till nu :thumbsup:

Publicerat

snygga bilder! 

där har du fina hjortar simon! var lite norr om ditt i fjol och jagade älg och vart hemma hos en gubbe som jagar i dina trakter och där hängde ett par riktigt fina bogmontage av kron.

jag har visserligen bara jagat kron på drevjakt och visst är de vaksamma men att de skulle uppfatta signalfärger tror jag inte ett dugg på. jag skulle vilja likna dom något vid en äldre älg när det gäller beteende under drev dvs att de är betydligt mer beräknande än mindre vilt. när andra djur flyr för livet kommer gärna kronen smygandes genom bräsket och är således ofta mycket svårare att höra än annat vilt. 

åter till signalfärgen, jag har haft kron som smugit mig rakt i knät när jag står med orange toppluva och farsan, som alltid står med härkilas hundförarväst i lysande orange och med mängder av reflex även på pass i polen, brukar alltid vara i topp när det gäller utdelningen. fast de polska kronhjortarna kanske har tappat färgseendet? :) safety first!

Publicerat

Jo de ser färger bäst av klövdjuren är min bestämda uppfattning. Mängden tappar i ögat torde vara fler. Att de inte ser under drevjakt har jag varit med om och fått kron på mig, de tappar ju fokus då men när de betar ute på fält, sinnena är på spänn och du skulle ha signalkeps eller jacka på dig är du rökt. Har provat flertalet gånger. Har gjort det till en liten sport att smyga in på dem. även utanför jakttid. Rådjuren är inte alls lika känsliga. Är ju en barnlek i sammanhanget.

Upplever att de ser mkt bra på upp till 400-500 meter.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Ang väder har jag haft bäst lycka när det duggregnar och blåser lite.

Rådjuren brukar inte vilja gå ut öppet under sådana förhållande med kron gör gärna det.

Publicerat
  • Författare

Fina bilder lavskrikan, har du upplevt morgonen bättre än kvällen för att se dem? Intressant det där om de kan se signalfärg..

Lycka till minken! Uppdatera gärna om hur det gick :)

Pfrep, jasså kul att höra! jag har hört talas om en del storhjortar som blivit ställda under älgjakten..

Waxin, tack för tipset ska ha det i åtanke :)

Publicerat

Fina bilder lavskrikan, har du upplevt morgonen bättre än kvällen för att se dem? Intressant det där om de kan se signalfärg..

Lycka till minken! Uppdatera gärna om hur det gick :)

Pfrep, jasså kul att höra! jag har hört talas om en del storhjortar som blivit ställda under älgjakten..

Waxin, tack för tipset ska ha det i åtanke :)

Jo nyss hemkommen från vak/purschen. Solen stod precis ovan trädtopparna och jag har ca 150m till mitt pass. Det här är en stor bred kraftledningsgata. Upp på min lilla höjd. Ser något rött 300m från där jag sitter, kron! hind närmare bestämt :smile:  Ser sen i handkikaren ytterligare kron på G detta en kalv. Pulsen stiger men hållet är för drygt utan vidare underlag att ta stöd vid (ganska givet att inte panga på det hållet iaf), några min går och så ytterligare 3kron detta hind+ 2kalvar. Vi betraktar varandra på håll..dem börjar gå nedåt deras tillhåll vid ljungen och björkridåerna, för att på ca 200 (fortfarande lite drygt håll) plötsligt stanna till lyssnar ner emot storskogen..swiisch! dem går in..hör ett knak och brak en 4taggad älgtjur kommer lommande ned emot en göl går i en vid båge förbi där kronen stod..kikar upp emot mitt håll, stannar där tills mörkret lägger sig. Sen tackar jag för kvällen och är mer än nöjd trots noll i skuffen :thumbsup:

Publicerat

Mnja, nu har jag inte varit i närheten ute lika mycket på kvällar som på morgonen då jag gillar att ha ljuset med mig istället för mörkret mot mig. Men tycker mig ha upplevt att kronhjortarna inte börjar bröla för än det är i princip becksvart på kvällen/natten. Däremot kan de hålla på långt in på ljusa förmiddagen om de är igång tillräckligt, vädret är gynnsamt och de inte blir störda. 

Mvh / / Johannes

Publicerat
  • Författare

Spännande minken!

Okej då förstår jag Johannes :)

Ska ut några timmar ikväll hoppas det ger något, det är ganska varmt ute nu 26 grader och svag vind med solsken. Om inte det blir nå hjort så kanske rådjur eller räv!

• 3 weeks later...
Publicerat

Var ute idag och fick in kapital brustande hjort med hind och kalv under pyrschen. Dock blev det för disigt innan skottläge uppstod. men skoj var det :smile:

• 5 weeks later...
Publicerat

Jag pyrschjagar nästan enbart, och då mest dovhjort. Men när det gäller kron går jag bet. Maken till svårläst vilt har jag aldrig jagat. Det är ett fantastiskt vilt, vackert och mäktigt och har funnits i vårt land länge. Men där jag jagar byter de område, går i vassen och syns ett tag mest på natte tid, sen byter plötsligt och syns mitt på dagen, men sen byter igen... reagerar med flykt vid blotta sikten av mig på långt håll... för att sedan stå och trycka på 20m håll och vänta in mig och smyga ur pass. Växlarna skiljer sig också och kan vara oanvända i veckor och sedan full trafik i några dagar.  Nä de är oerhört svåra tycker jag. I alla fall här i sörmland. Har frågat grannarna som drevjagar och de får nästan aldrig kron i pass, de ser dom knappt så de brukar skoja om att det pratas om att det finns kron men eftersom ingen ser dom så är det ingen som vet säkert :biggrin:  Mbbohman här på forumet verkar ha en hel del erfarenhet av pyrschjakt på kron.