Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad menas med öppet vatten?

Featured Replies

Publicerat

Lagen säger att vid jakt på änder är jag inte skyldig att medföra hund när jakten sker på snötäckt mark eller från båt i öppet vatten eller vid havskust med hjälp av vettar.

Jag har nu fått möjlighet att jaga änder i en liten sjö och undrar om jag måste ha med en apportör vid denna jakt.

Jag kommer att sitta i en roddbåt i vassen och skjuter över vettar som ligger ut placerade mot öppet vatten. Räknas detta som öppet vatten eller vad är det som gäller?

Tacksam för svar.

Publicerat

Min tolkning gör det gällande att det inte är öppet vatten då änderna kan flyga i i vassen

Publicerat

Lagen säger att vid jakt på änder är jag inte skyldig att medföra hund när jakten sker på snötäckt mark eller från båt i öppet vatten eller vid havskust med hjälp av vettar.

Jag har nu fått möjlighet att jaga änder i en liten sjö och undrar om jag måste ha med en apportör vid denna jakt.

Jag kommer att sitta i en roddbåt i vassen och skjuter över vettar som ligger ut placerade mot öppet vatten. Räknas detta som öppet vatten eller vad är det som gäller?

Tacksam för svar.

Öppet vatten är ju när det inte är fryst till is. :wink:  :whistling:  :rolleyes:  B)  :lol:  :P

Publicerat

Denna tråd ligger under Svenska Jägareförbundet vilket innebär att svar från "bönner" kommer negligeras och raderas :tongue:

Publicerat

Ber så jävla mycke om ursäkt för detta. Syns ju inget i mobilen när man plockar fram trådenmen jag skall bättra mig å inte delta i trådar framöver

Med vänlig hälsning, Bonnajävlen

Publicerat

Ber så jävla mycke om ursäkt för detta. Syns ju inget i mobilen när man plockar fram trådenmen jag skall bättra mig å inte delta i trådar framöver

Med vänlig hälsning, Bonnajävlen

Så så, lugn och fin nu. Mitt inlägg var ju skrivet i all välmening och med glimten i ögat ;)

Publicerat

Intressant frågeställning. Har mark och vatten vid Bråviken dvs halvöppet vatten. Historiskt har apportör inte medförts och jag har inte jagat där än själv pga dåligt intresse men tänkte göra ett försök i höst. Har förvisso 2 springer som älskar vatten och fåglar så det är inget problem men bra att veta. Ser fram emot svar på en "ickebonde" ;-) (OBS skrivet med glimten i ögat)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Jo du måste ha apportör när du jagar änder i en liten sjö, oavsett vegetation. Det är ju då det finns vegetation apportörer behövs som bäst om du inte själv är duktig på att ta dig fram i vassen...

Publicerat
  • Författare

Sjön är ca 200 ha så den är inte så jätte liten men vår del av den är betydligt mindre.

Det går inte att jaga ifrån land för det finns för mycket vass i vägen så jag måste sitta i en båt en bit ut.

Båten kommer ju iså fall vara i vass kanten för camouflage och vettar ca 15-20 meter ut i öppet vatten så jag skjuter ju över öppet vatten.

Att fåglarna skulle dimpa ner i vassen är mindre troligt.

Problemet jag ser är att få i och ur hunden ur båten vid apportering för vassen är riktigt tjock..

Är det någon gräns i meter som jag måste vara ifrån land/vass för att inte behöva ha hund med mig?

I så fall är det jag eller vettarna som man skall räknar metrarna ifrån

Tycker denna lag är lite luddigt skriven.

Publicerat

Nej det finns inga gränser och änder kan mycket väl landa 15-20 m bort i vassen - det beror på varifrån de kommer och var du skjuter.

Grundregeln oavsett denna specialbestämmelse är att jakten ska bedrivas så att viltet inte orsakas onödigt lidande. samtidigt finns en absolut skyldighet att göra eftersök på skadade djur. Så hur du på ett effektivt sätt ska kunna göra eftersök på en and som dyker och simmar in i vassen efter en dålig träff, utan hund, har jag svårt att se framför mig.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.