Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

avskjutning på vildsvin

Featured Replies

Publicerat

hej vi arrenderar en mark på ca 100ha med blandat skog och åkermark mest skog vad rekommnderar ni för avskjutning på grisarna? förra året sköt vi 22 grisar blandade storlekar dock inga kultingförande suggor dessvärre lyckades det vid 3 tillfällen av misstag bli dräktiga gyltor är detta för mycke bonnfan vi hyr av 12000kr om året yrar om att vi skjuter för lite (hör till att han är grov alcholist och har för sig grejer som inte är sant) gris men jag hävdar motsatsen att vi skjutit för mycket gris  tack på förhand

Publicerat

hyrs priset er ok 120 kr ha afskydning af grise er nok i overkant om der ikke fins mange og gør skade på marken, men alkehol kan støre hjernen :wallbash:  om så er . kalle dk.

Publicerat
  • Författare

hyrs priset er ok 120 kr ha afskydning af grise er nok i overkant om der ikke fins mange og gør skade på marken, men alkehol kan støre hjernen :wallbash:  om så er . kalle dk.

Ja grisarna går ju inte ut i grödorna satt vid hans åkerlappar 7 morgonar och kvällar i rad såg inte en enda gris och inga färska eller gammla skador heller på någon av bitarna kan bero på att grannlaget hytte ut 8ton sockerbetor precis norr om gränsen men jag blir förbannad på fyllesvinet när han säger att vi skjuter för lite gris

Publicerat

Ja grisarna går ju inte ut i grödorna satt vid hans åkerlappar 7 morgonar och kvällar i rad såg inte en enda gris och inga färska eller gammla skador heller på någon av bitarna kan bero på att grannlaget hytte ut 8ton sockerbetor precis norr om gränsen men jag blir förbannad på fyllesvinet när han säger att vi skjuter för lite gris

Hmm,

Förövrigt angående skyddsjakten så antyder den inte att vilt alltid ska dragas med från fältet

(kan vara något att ha i baktanke)

vilket det är jag antar du syftar till?

Så glädjs åt att ni varit effektiva och skjutit av djuren istället :smile: 

Beakta förra årets resultat på 22fällda djur på 100ha.

Låter som mycket,

men nu får man tänka sig in i att en sugga/gylta kan få 4-8st små som blir stora som sedan gör skada. Så utan att vara expert och ens veta hur mycket skador det är

runt ikring och hur marken är arronderad, läste skogsmark..ung? eller gammalt? ex. så låter det som att 10/år vore mer schyst. men verkligheten är en annan givetvis.

Själv på mina 1000ha så har det fällts under 2år 10st djur.  vilket är långt långt från det som är uppsatt på 20djur. Om det är rätt? eller fel? ptjaa..vildsvinen ökar likaså skadorna.

men så var det just det där med skyddsjakten på marken min. 9 av 10ggr åker jag hem utan nöff i skuffen min :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Hmm,

Förövrigt angående skyddsjakten så antyder den inte att vilt alltid ska dragas med från fältet

(kan vara något att ha i baktanke)

vilket det är jag antar du syftar till?

Så glädjs åt att ni varit effektiva och skjutit av djuren istället :smile:

Beakta förra årets resultat på 22fällda djur på 100ha.

Låter som mycket,

men nu får man tänka sig in i att en sugga/gylta kan få 4-8st små som blir stora som sedan gör skada. Så utan att vara expert och ens veta hur mycket skador det är

runt ikring och hur marken är arronderad, läste skogsmark..ung? eller gammalt? ex. så låter det som att 10/år vore mer schyst. men verkligheten är en annan givetvis.

Själv på mina 1000ha så har det fällts under 2år 10st djur.  vilket är långt långt från det som är uppsatt på 20djur. Om det är rätt? eller fel? ptjaa..vildsvinen ökar likaså skadorna.

men så var det just det där med skyddsjakten på marken min. 9 av 10ggr åker jag hem utan nöff i skuffen min :thumbsup:

det är blandat i skogen med ett par ny planteringar men för det mesta gammal granskog  skönt att veta att man gjort bra ifrån sig så då ska han ju inte klaga fyllbulten

Publicerat

Snittavskjutning ligger vad jag noterat på viltdata på de gristätaste områdena i skåne/småland om ca 25/1000 ha. Huruvida dessa siffror stämmer kan jag inte garantera.

Man brukar tala om att 40% av stammen skall skjutas av för att hålla stammen på samma nivå givet att rätt djur skjuts. Håller er stam ca 40 djur på 100 ha? Knappast.

Har ni runt 40 eller tom fler djur springandes i marken någon gång per dygn - mycket möjligt. Är det möjligt att skjuta 22 grisar på 100 ha på ett år även om marken inte producerar detta? Hur lätt som helst.

Hade grannlaget till någon av mina marker skjutit 22 grisar på 100 ha på ett år hade de blivit inbjudna till ett möte för diskussion.

Viktigt att tillägga är att er avskjutning absolut kan vara skälig om ingen annan håller efter grisarna i området. Ni kanske är de enda inom säg 1000ha som gör en ansenlig skattning av stammen? rimligen känns det dock som att sockerbetsdumparna också har ett intresse av att jaga gris.

Publicerat
  • Författare

det fula i kråksången är att dom sköt mer än vad vi gjorde 36 grisar vet inte hur stor deras mark är sockerbetsdumparna då  och jag tyckte att vi sköt för många men bonnfan klagar ju på saker som inte existerar det är fylle dille men jag vill ha kvar jakten så jag vet inte hur jag ska få honom nöjd när 22 grisar inte räcker för honom trots att det är överflödig avskjuting han hotade att säga upp jakten och ta dit ett gäng som jag vet är hel vilda som skjuter hej och vilt

Publicerat

"Bonnfan" "Fyllesvinet" ?? Glöm ej "Markägaren" nästa gång. :dry:

Huruvida 22 är för mycket eller för lite är väl beroende på jakttryck runtom. Som isolerad mark bär den väl 3-10 grisar då åkermark tillverkar grisar på ett annat sett än skogsmark.

Publicerat
  • Författare

jag har inte glömt att han är markägaren eller vilken bra kompis han var innan spriten tog över han är inte den jag trodde att han var förut kunde vi sitta i hans kök och dricka kaffe och skämta och ha roligt nu är hotfull och gapar och skriker så nu vet du kanske varför jag tycker som jag tycker om honom vill gärna tro att jag kan hjälpa honom men jag vet inte om jag vill det längre döm mig inte innan du vet varför jag säger som jag säger

Publicerat

var i blekinge ungefär ?

Publicerat

Har ni skjutit 22 st kan det väl inte vara för många. Stammen är ju inte direkt minskande, och det finns allt för många marker där jakttrycket är för lågt för att kompensera ett eventuellt överuttag på er mark.

Fortsätt skjut och var glad äver jaktlyckan istället, och tala om för markägaren att ni skjuter så många ni bara kan, så borde väl alla vara glada och nöjda?

Publicerat
  • Författare

Har ni skjutit 22 st kan det väl inte vara för många. Stammen är ju inte direkt minskande, och det finns allt för många marker där jakttrycket är för lågt för att kompensera ett eventuellt överuttag på er mark.

Fortsätt skjut och var glad äver jaktlyckan istället, och tala om för markägaren att ni skjuter så många ni bara kan, så borde väl alla vara glada och nöjda?

ja vi säger te han att vi skjuter så många vi kan och hinner tahand om men det räcker inte åt honom aja jag ska nog tackla detta okså tack för alla svar :)

Publicerat
  • Författare

var i blekinge ungefär ?

varför undrar du?

Publicerat

Svin är ett stort problem för lantbruket. Jag har i många år skrikit SKJUT MER SUGGOR. Enda chansen att hålla detta vilt på en rimlig nivå. Jag vet att jag kommer att få mkt skit för detta påstående. Jag tar det med ett smile :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Svin är ett stort problem för lantbruket. Jag har i många år skrikit SKJUT MER SUGGOR. Enda chansen att hålla detta vilt på en rimlig nivå. Jag vet att jag kommer att få mkt skit för detta påstående. Jag tar det med ett smile :biggrin:

jag vet jag studerade lantbruk med inriktning entreprenad på gymnasiet jag hade ju inte gått utbildningen om det inte intresserade mig och självklart vill jag hjälpa lantbrukaren/markägaren jag hyr av han är ju min gudfar till råga på allt  jag gör allt jag kan för att hjälpa men det känns som det enda jag får av han är en skyffel med skit i ansiktet

Publicerat

varför undrar du?

Anledningen jag fråga var bara för att jämföra avskjutning och vildsvinspopulation i blekinge/smålands området , tydligen  är det känsligt för dig så  du behöver  inte svara, och  din attityd verkar allt annat än seriös  !

Publicerat

Herrejesus.

Publicerat
  • Författare

Anledningen jag fråga var bara för att jämföra avskjutning och vildsvinspopulation i blekinge/smålands området , tydligen  är det känsligt för dig så  du behöver  inte svara, och  din attityd verkar allt annat än seriös  !

nord östra blekinge vad är det som är oseriöst? ledsen om vi kommit på fel fot med varandra!

Publicerat
  • Författare

Herrejesus.

instämmer glömde tillägga i mitt svar till honom att suggor försöker  jag låta bli jag vill ju ha grisarna kvar