Hoppa till innehåll

Hjälp med jämte/laika!


remington

Recommended Posts

Hej allihopa!

Jag och min pappa har en jämthund/laika-tik på ungefär 1,5 år som vi nu i höst ska börja jaga seriöst med. 

Vet inte riktigt var jag ska börja, det är så mycket som jag känner att jag måste skriva/berätta/förklara för att man ska få en bättre bild av situationen. Jag ska försöka berätta lite kortfattat men det är bara fråga eftersom!

Vi jagade lite försiktigt med henne förra hösten och hon fick lukta på älg och skälla lite också

Iår har vi provsläppt henne och hon har bara på ren slump hamnat på så bra ställen så hon har gjort upptag direkt 2 gånger i rad. 

1:a  släppet tog hon ko & kalv, skällde ivrigt 10 min, stötte iväg 2 km, kom tillbaka.
2:a släppet tog hon en stor oxe efter 10 min frisök skällde riktigt fint ungefär 60 min. Oxen blev stött, hon kom tillbaka efter 2-3 km.

Men dom gånger som vi bara gått på frisök utan att komma på nåt direkt så tycker vi att hon har ALLDELES för litet sök...
Alltså söket kan vara mellan 50m till högst 250m. Har hon nåt i näsan så kan hon däremot sticka uppemot 500-600 meter. 

Sen tycker vi att hon följer efter älgen alldeles för kort tid, hon får liksom inte stopp på dem och kommer då tillbaka istället. Hon verkar lite feg av sej.

Sist men inte minst så tycker vi att hon tar spår ganska så dåligt.

FÖR ER SOM INTE ORKAR LÄSA OVANSTÅENDE 

Hur får man hunden att göra större sök?
Hur får man hunden att följa efter längre/få stopp på ekipaget?
Hur får man hunden att ta spåret bättre?

Eller är det bara vi som har för bråttom? kommer det med tiden? Förstår att spår är något man ska träna, men faktum är att vi har lagt ganska mycket tid på just spår.

Som sagt: fråga gärna!!

mvh //Remington


 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker ni ska ta de lugnt, är hunden bara 1,5 år , bara ge hunden mycket tidi skogen så kommer resten där efter , hade hunn vatt en 3-4 år då hade de vatt ett helt annat läge  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

håller bara med skaneman 1,5 år hon har mycket kvar att lära än som du själv skriver var hon lite i skogen förra hösten och nosade på älg så ta det bara lungt och låt henne utvecklas och skapa gott sammarbete er sins imellan du ska se rätt var det är skriver du hundj**el som aldrig släpper fast jag står och ropar på henne ;)

Ha en riktigt härlig höst i älgskogen med eran unghund!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försök o va själva när ni jagar in. Utan passskyttar som sitter o stressar på er. Jag går mycket långsamt för att hundarna ska få hitta ostörda älgar. Under injagning ska tilläggas. 4-500m på 1,5 timme typ...  Så fort hunden drar iväg på sök stannar jag kvar till den kommer tillbaka. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försök o va själva när ni jagar in. Utan passskyttar som sitter o stressar på er. Jag går mycket långsamt för att hundarna ska få hitta ostörda älgar. Under injagning ska tilläggas. 4-500m på 1,5 timme typ...  Så fort hunden drar iväg på sök stannar jag kvar till den kommer tillbaka. 

Tack för samtliga svar! Känns som en lättnad att få höra sånthär!  :biggrin: Ska tänka på det ni har tipsat om och ska även uppdatera pappsen  :thumbsup: Kom gärna med fler svar!!  :yes: 

Mvh // Remington

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hunden är ung än stressa inte, bygga torn /röja pass är bra att släppa hunden, den hör er hela tiden, ni är kvar på samma ställe vilket ger den trygghet att söka ut längre, efterföljande nja det kommer, har ingen bra idé om hur du ska träna det, spår kan man utveckla hur långt som helst mycket blod, inget blod, variation i tid, men bäst är att spåra på riktigt, ser man en älg så går du dit och tar upp spåret och förföljer hur gammalt kan du bestämma själv ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tips där pertan! Får körkortet på tisdag, så då kan jag sticka ut i skogen hur mycket jag bara vill! Ska faktiskt ta å prova tipsen jag fått. Och jag tror, som många andra verkar tro att hon än är ung och sådär. Så jag/vi ska inte stressa på henne, utan bara känna lugnet!

Tack så mycket för svaren, jag tar med glädje emot fler svar!

Mvh// Remington

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...