Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu ikväll hände det...

Featured Replies

Publicerat

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden men ikväll hände det mig...det som för eller senare drabbar de flesta av oss! Ju mer vi jagar desto närmare blir det.

Satt ute på ett större hygge för att vaka på bock. För att göra en lång historia kort så kom det tillslut en bock i det sista ljuset. Jag lyckades lura in den på ca 60-70 m med hjälp av Buttolon och något som var tänkt att likna rådjurens skall. Hursom så kom bocken inom skotthåll och jag la hårkorset bakom bogen och tryckte av. Och det hände ingenting...precis ingenting!

Bocken står kvar på samma ställe som när jag sköt, ingen reaktion över huvud taget! Jag repeterar om och letar på bocken i kikaren igen men nu har den vänt på klacken och trippar lugnt iväg in i skogen utan det minsta tecken på någon träff. Jag satt uppe på en häll, hade bössan i benstöden och tyckte jag låg bra med korset, mitt i kroppen, i bakkant på bogen, då borde kulan passera genom lungorna på bocken. Skjuter med .30-06, så om jag träffat bocken någonstans på dess kropp borde man fått någon slags reaktion, tycker jag. Kan skottet ha gått över, eller under? Nu verkade det som en kapitalbom, det var iaf min känsla efter skottet när spänningen lagt sig och bocken gått sin väg. Jag blev nog lite chockad när jag inte fick någon skottreaktion så jag hann inte med att skjuta fler skott innan läget försvunnit. Bocken såg helt oskadd ut när den gick sin väg.

Går fram till skottplatsen och hittar ingenting där, inget blod, hår, muskel- eller benbitar, vominnehåll eller nått annat tecken på träff.

Går efter några meter där bocken trippat iväg men hittar ingenting där heller. Vill inte kladda runt i onödan så ringer till farsan och ber han komma och hjälpa mig reda ut det hela, ringer även jaktledaren och berättar vad som hänt och ber han komma med sin drever och spåra efter en bit för att vara säker på att jag inte skadskjutit bocken.

De kommer dit och vi undersöker skottplatsen tillsammans och hittar ingenting men hunden tar bockens löpa klockrent och vi går efter i säkert 400 m med pann- och ficklampor utan att hitta något tecken på en träff. Vi passerar en del fällda björkar som bocken passerat och borde strukit av sig på men det finns ingeting på dem heller som tyder på att jag träffat.

Och jag känner mig som världens största idiot. Det känns inte bra alls. Men då det inte finns något som helst tecken på träff och när bocken reagerade som den gjorde, samt hur min känsla efter skottet var, konstaterar vi tillsammans att det blev en helmiss. För första gången i mitt jägarliv, men säkert inte den sista...

Så nu sitter jag här och det känns fortfarande konstigt och helskumt, det är ingen rolig känsla och man undrar hur fan det kunde bli så fel när jag tyckte jag låg perfekt med korset. Men jag gläder mig åtminstone åt att det blev en helbom istället för en halvträff.

Kände att jag var tvungen att skriva av mig och dela med mig av känslan som några fler av er kanske upplevt. Det känns tomt och helkonstigt...och förjävligt att man precis upplevt sin första bom!

Får se om det går att somna ikväll...

// Andreas

Publicerat

Kolla bössan i morgon så inget hänt med den.

Publicerat

Tråkigt men förr eller senare bommar man. Jag gjorde det på en älgkalv och kände mig som en idiot när det skedde, sköt loss en tuss ur raggen på manken men inget mer. Efter det har jag undvikit fristående skott och övat mer med skjutkäpp. Det hjälper min jakt.

Tipset är att fundera kring varför det blev en bom och om du kan göra något för att förhindra det i framtiden.

Publicerat

har du skjutit något med bössan efter så du kan utesluta att det är något knas med den?

Publicerat
  • Författare

Kolla bössan i morgon så inget hänt med den.

Ska kolla upp det men är osäker på vems felet är, mitt eller bössans, troligtvis mitt...Farsan lånade min bössa i helgen som var och sköt en räv och en bock på ungefär samma avstånd som jag sköt på nu ikväll och det gick smärtfritt!

Men ska naturligtvis använda uteslutningsmetoden och kontrollera bössan ordentligt :)

Publicerat
  • Författare

Tråkigt men förr eller senare bommar man. Jag gjorde det på en älgkalv och kände mig som en idiot när det skedde, sköt loss en tuss ur raggen på manken men inget mer. Efter det har jag undvikit fristående skott och övat mer med skjutkäpp. Det hjälper min jakt.

Tipset är att fundera kring varför det blev en bom och om du kan göra något för att förhindra det i framtiden.

Jag antar att det är så, men det känns förjävligt när det väl inträffar. Och bössan har fungerat alla andra gånger hittills när jag använt den och det gjorde den väl även innan, när din far ägde den? :)

Jag använde ett tvåbensstöd nu ikväll och det kändes kalas när jag tryckte av, men det ville sig inte ändå. Det blev nog någon miss i något moment som gjorde att det gick som det gick. Kanske inte gjorde en korrekt avfyrning eller nått...

Men jag ska försöka analysera det inträffade och allt jag kan göra är att försöka göra det bättre i fortsättningen!

Publicerat
  • Författare

har du skjutit något med bössan efter så du kan utesluta att det är något knas med den?

Nix, var hemma först vid 23 ikväll så tyckte inte det var läge då. Men jag ska givetvis göra det innan jag tar med bössan till skogen igen :)

Publicerat

vet  hur det känns bommade en gris på 40meter pga att jag inte höll i ordentligt skulle tagit stöd mot knäet men av misstag kommer lärdom ska tillägga att grisen spårades med hund ca 800m utan blod hår eller annat tecken den var väldigt utmärkande i färgen en röd gris i en flock med svarta om 12st svin denna gris sköts av annan skytt ocg hade inga andra skador

Publicerat

Vilken typ av benstöd använder du?

Stod stöden rakt mot berget?

Detta är saker jag hade kollat och provskjutit bössan med exakt samma förutsättningar.

Publicerat
  • Författare

Vilken typ av benstöd använder du?

Stod stöden rakt mot berget?

Detta är saker jag hade kollat och provskjutit bössan med exakt samma förutsättningar.

Ja, vad heter dom, Stoney Point Shooting Sticks eller något liknande. Det är två aluminiumben som sitter ihop med någon slags gummibit och korsar man benen bildas en klyka man lägger bössan i. Har alltså inga benstöd som är fastmonterade på vapnet. Nja, hällen var täckt med mossa så stöden stod ju ner i mossan men det är möjligt att benen "bottnade" mot hällen, det var inget jag tänkte på utan det kändes stadigt och korset låg bra strax bakom bogen, men det gick ju som det gick iaf.

Jo, ska gå igenom hela bössan och provskjuta den i bänk och se så att den slår rätt!

Publicerat

Läge att testa under samma omständigheter ? Samma häll rent utav om det inte är riktigt långväga !? Bänken och stixen kan ge olika träfflägen och för att lugna mig själv så skulle jag göra så om möjligt.

Publicerat

Jag hade gjort både det ena och det andra.

Uteslutningsmetoden.

Min egen bössa är känslig för hur hårt jag håller den och vilket stöd jag har.

Gör allt du kan för att reda ut och kunna eliminera till nästa gång.

Sån är jag.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Publicerat

sätt ut en tavla där bocken stod när du sköt och gå upp på hällen och gör som du gjorde när du sköt på bocken :smile: då kan du förhoppningsvis se hur bössan slår.