Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kapa pipan 30-06

Featured Replies

Publicerat

Tjo! Jag var in igår och beställde en ljuddämpare.

Försäljaren tyckte att jag kunde ta ner piplängden till 50cm. Jag bestämde mig för att ta ner den till 55cm. Hur ändras prestandan när man kapar pipan? Jag har hört att 30-06 inte är någon bra kaliber att kapa pipan på, är det så? Det är en cg1900 med 60cm pipa jag har.

Sen har jag två bössor jag vill bli av med

En m96 med sido säkring, och en m98 med flaggsäkring, hur mycket är dessa värda?

Mvh Johan

Publicerat

kalibrar som laddas med tröga krut liksom 30-06 tappar mycket på att ha korta pipor.

Du förlorar V0 samt får kraftigare mynningsknall eller i ditt fall varmare ljuddämpare pga krutförbränning i denna.

/Mike

Publicerat

Kan man inte strunta i att kapa pipan och försöka hitta en dämpare som bygger bakåt? Antar att det blir en liten förlängning i vilket fall men det gör kanske något..

Publicerat

Jag har en 30-06 med 52 cm pipa. Brukar ladda 200gr oryx men 204krut. Är inget proffs men upplever mynningsflamman som tydligt mindre än när jag ladfar med mrp. Som jag förstått det har du redan kapat pipan, då är det väl bara att testa ut en fungerande laddning med ett lite sanabbare krut. Om du inte har rutin på laddning, kolla med någon kunnig då lätta laddningar med snabbt krut som jag förstått det inte är helt ofarligt att laborera med

Mvh/urban

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Publicerat
  • Författare

Pipan är på väg till smeden nu, så jag hinner ändra mig ännu. Dämparen bygger ganska mycket bakåt också. Vad tycker ni är 55cm för kort?

Jag har en kompis som är duktig på handladdning å han har lovat att hjälpa mig.

Publicerat

Du tappar ca 10 m/s per centimeter på en 30-06a.

Publicerat

Nja med ca 50,5 grains  203 får du 818 m/s med 55 cm pipa och ingen mynningsflamma med en 180 grains northforkkula!

OBS detta enligt QL

Med 56cm pipa får du 821m/s alltså 3m/s mer

800m/s med 50cm pipa!

Så med rätt krut handlar det om under 4 m/s!

Jag hade kapat till 50-52cm,,,,jag som kapat 308 till 46 cm!

Jo just d minst 99,7% förbränning på ovanstående laddningar!

Nu kan du inte tjong ladda med dessa laddningar utan måste testa hur din bössa funkar med lite lägre laddningar först,ql är endast teori inte sanning!

Publicerat
  • Författare

Man tackar för alla svar!

Skönt med folk som har lite å lära en kulvapenanalfabet:-).

Ska fundera lite på det här så får vi se vad det blir för längd.

Publicerat

knappast :yucky:

mer realistiskt är nog "1-3" m/s per centimeter

Publicerat

Du har nog f-n en poäng...minnet är lite skralt från Jakt & Vapens skarpa pipkapningstester på 90-talet...kanske var det 10 m/s per tum...tror nästan det :huh:

Publicerat

enligt ql exemplet 3 m/s.

Publicerat

Tjo! Jag var in igår och beställde en ljuddämpare.

Försäljaren tyckte att jag kunde ta ner piplängden till 50cm. Jag bestämde mig för att ta ner den till 55cm. Hur ändras prestandan när man kapar pipan? Jag har hört att 30-06 inte är någon bra kaliber att kapa pipan på, är det så? Det är en cg1900 med 60cm pipa jag har.

Sen har jag två bössor jag vill bli av med

En m96 med sido säkring, och en m98 med flaggsäkring, hur mycket är dessa värda?

Mvh Johan

vilka kalibrar är det på m96an respektive m98an mvh blekingepojken

Publicerat

Intressant är att alla kalibrar tappar fart genom kortare pipa (så även den berömda 308 som tappar stort set lika mycke som 30-06)

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/25803-hastighet-308-win-45-cm-pipa/

Att jämföra QL data med Norma och VV laddata rätt av är ingen särskilt lyckad övning. När jag körde QL så gick jag på det maximala trycket som patronen är godkänd för d v s 4150 bar och alla de laddningar jag skrev om i mitt första inlägg ligger mellan 4000-4109 bar vilket ger rätt små marginaler till maxtryck.
Den här gången tog jag lite extra tid på mig för att hitta det krut som gav de högsta hastigheterna, konsekvenserna blir att en del av siffrorna i det första inlägget blivit lite obsoleta. Det skall till lite handpåläggning i QL för att få fram riktigt bra resultat. Resultatet nedan är för 61 cm pipor som jag sedan ställt mot 45 cm pipa.

Oryx 200 gr ger 774 m/s vs 729 m/s med 45 cm pipa.
Oryx 180 gr ger 820 m/s vs 769 m/s med 45 cm pipa (här bytte jag krut till 203B den här gången)
BT 165 gr ger 847 m/s vs 794 m/s med 45 cm pipa (även här bytte jag till 203B för att få ut några extra m/s)
BT 150 gr ger 874 m/s vs 821 m/s med 45 cm pipa (här använde jag 202 krut.
BT 125 gr ger 957 m/s vs 893 m/s med 45 cm pipa (här körde jag med 201 krut).

Hoppas att detta gett dig lite mer information och kött på benen.
OBSERVERA att dessa siffror är att betrakta som verkliga maxvärden ( i vart fall för de valda kulorna).

Vänligen,
Henrik

Publicerat
  • Författare

vilka kalibrar är det på m96an respektive m98an mvh blekingepojken

30-06 på 98 och 6,5*55 på 96. Har bara skjutit ett skott med 98 och det small:-). 96 är det omgjord kolv på(högre) och kapad pipa, den skjuter jävligt bra.

Jag drog ner piplängden till 50cm pga. att dämparen bygger 17cm. Ska få hjälp att prova ut en bra laddning med passande kula.

Tack för all hjälp!!!

Publicerat

Tror 50 cm är rätt vettigt. Anser att 30-06 har fart så det räcker och blir över. Har alltid laddat ner min jaktammo för att minska köttförstöringen, oavsett piplängd.

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur