Publicerat Augusti 22, 201313 yr Jag letar efter någon som kan sälja rödbok grov nog för att tillverka någon hagelkolv. Vill ha plank som är minst 60x220mm. Har letat mig harmynt på nätet utan att hitta ett enda företag som kan tillhandahålla den dimensionen ens i närheten. Är det någon som vet var jag kan hitta någon försäljare?
Publicerat Augusti 22, 201313 yr Har du ringt och kollat med Bröderna Holm? http://brodernaholm.se/index.php/sortiment/detalj/roedbok/
Publicerat Augusti 23, 201313 yr Jag har en rödboksstock som ligger framför mina fötter här. Men den bygger inte mer än 145 mm i diameter på grövsta delen och är 110 cm lång. Synd att detta inlägget inte dök upp förra veckan då körde jag bort den största delen av stocken. Sparade denna till knivslöjd.
Publicerat Augusti 23, 201313 yr Normalt har Holm inget hemma över två tum (52 mm). De brukar ha valnöt i 65 mm.
Publicerat Augusti 23, 201313 yr Jag tänkte att det kanske skulle gå att fixa fram en grövre bit via dem om det inte lyckades på annat sätt.
Publicerat Augusti 24, 201313 yr Författare Har provat men nej det finns inte. Får jag tag i valnöt så går det på ett ut även om den säkert är ett antal kronor dyrare. Kolven ska på en halvautomat så det krävs inget speciellt bara det fungerar. Får jag till en bra träbit så kanske man låter någon med större kunskap göra en kopia men nu ska jag mickla själv.
Publicerat Augusti 24, 201313 yr Jag kan fixa en prislista om du vill. Jobbade där och bor alldeles intill så jag kan svänga förbi i veckan. Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
Publicerat Augusti 24, 201313 yr Jag kan fixa en prislista om du vill. Jobbade där och bor alldeles intill så jag kan svänga förbi i veckan. Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Det skulle uppskattas!
Publicerat September 5, 201313 yr Jag kan fixa en prislista om du vill. Jobbade där och bor alldeles intill så jag kan svänga förbi i veckan. Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Du har inte haft möjlighet att svänga förbi? Tackar på förhand!
Publicerat September 5, 201313 yr Sorry, har vart lite mycket i veckan, en del vabbar och skit. Tar tag i det måndag morgon! Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
Publicerat September 5, 201313 yr Ingen stress för min del - kan vänta i en månad eller två utan problem! Men jag är på jakt efter lite roligare virke till några vinterprojekt
Publicerat September 9, 201312 yr Här kommer prislistan från Holm. Prislista april 2013 inklusive moms.pdf
Publicerat September 9, 201312 yr Stort tack! Jag skall botanisera och fundera på vad man behöver till eventuella projekt här hemma framöver!
Publicerat September 9, 201312 yr Blir rödbok fint när det bearbetas? Har ju som sagt en stock liggandes som jag har tänkt såga upp för framtida bruk.
Publicerat September 9, 201312 yr Hmm min samsung kan inte riktigt läsa den filen så får inte fram någon vettig info från den tyvärr. Kan någon vänlig person säga mig vad en ekbit skulle kosta lagom stor för o göra en kolv till en klass 1 bössa? vore väldigt snällt
Publicerat September 9, 201312 yr Hmm min samsung kan inte riktigt läsa den filen så får inte fram någon vettig info från den tyvärr. Kan någon vänlig person säga mig vad en ekbit skulle kosta lagom stor för o göra en kolv till en klass 1 bössa? vore väldigt snällt Hans grövsta ekplankor är 52x155 i dimension (ja, plus längd då) och det är nog för smalt om man skall göra en gevärskolv tror jag. Faktum är att kolvämnen i betydligt snyggare klass tänkt för vapen plockar man upp för småpengar just nu på eBay. Dollarn är låg och ekonomin är kass och det märks på priserna. Jag köpte ju nyss kolvämnen till min hagelbössa och det gick på ungefär 1100 kr inklusive frakt från USA, och frakten var dyrare än träbitarna! Han jag köpte av har torkat sina kolvämnen i 10 år och det grundar för mindre risk då det mesta möbelvirket är torkat i ugn. Det är mina fem öre i alla fall.
Publicerat September 9, 201312 yr Du kan hitta grövre ek hos Holm. De brukar ha 65 mm på hyllan, men jag skulle inte göra kolv av den eken. Vet att de har haft halvfärdiga kolvämnen i valnöt av enklare slag, men minns inte priset. Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4