Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa rödbok.

Featured Replies

Publicerat

Jag letar efter någon som kan sälja rödbok grov nog för att tillverka någon hagelkolv. Vill ha plank som är minst 60x220mm. Har letat mig harmynt på nätet utan att hitta ett enda företag som kan tillhandahålla den dimensionen ens i närheten. Är det någon som vet var jag kan hitta någon försäljare?

Publicerat

Jag har en rödboksstock som ligger framför mina fötter här. Men den bygger inte mer än 145 mm i diameter på grövsta delen och är 110 cm lång. Synd att detta inlägget inte dök upp förra veckan då körde jag bort den största delen av stocken. Sparade denna till knivslöjd.

Publicerat

Normalt har Holm inget hemma över två tum (52 mm).

De brukar ha valnöt i 65 mm.

Publicerat

Sorry för OT men ni har ingen prislista till bröderna Holm?

Publicerat

Jag tänkte att det kanske skulle gå att fixa fram en grövre  bit via dem om det inte lyckades på annat sätt.

Publicerat
  • Författare

Har provat men nej det finns inte. Får jag tag i valnöt så går det på ett ut även om den säkert är ett antal kronor dyrare. Kolven ska på en halvautomat så det krävs inget speciellt bara det fungerar. Får jag till en bra träbit så kanske man låter någon med större kunskap göra en kopia men nu ska jag mickla själv.

Publicerat

Jag kan fixa en prislista om du vill. Jobbade där och bor alldeles intill så jag kan svänga förbi i veckan.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Publicerat
  • Författare

Ja tack!

Publicerat

Jag kan fixa en prislista om du vill. Jobbade där och bor alldeles intill så jag kan svänga förbi i veckan.

Det skulle uppskattas!

• 2 weeks later...
Publicerat

Du har inte haft möjlighet att svänga förbi?

Tackar på förhand!  :happy:

Publicerat

Sorry, har vart lite mycket i veckan, en del vabbar och skit. Tar tag i det måndag morgon!

Publicerat

Ingen stress för min del - kan vänta i en månad eller två utan problem!

Men jag är på jakt efter lite roligare virke till några vinterprojekt ;)

Publicerat

Stort tack!

Jag skall botanisera och fundera på vad man behöver till eventuella projekt här hemma framöver!  :happy:

Publicerat

Blir rödbok fint när det bearbetas? Har ju som sagt en stock liggandes som jag har tänkt såga upp för framtida bruk.

Publicerat

Hmm min samsung kan inte riktigt läsa den filen så får inte fram någon vettig info från den tyvärr. Kan någon vänlig person säga mig vad en ekbit skulle kosta lagom stor för o göra en kolv till en klass 1 bössa?

:) vore väldigt snällt

Publicerat

Hmm min samsung kan inte riktigt läsa den filen så får inte fram någon vettig info från den tyvärr. Kan någon vänlig person säga mig vad en ekbit skulle kosta lagom stor för o göra en kolv till en klass 1 bössa?

:) vore väldigt snällt

Hans grövsta ekplankor är 52x155 i dimension (ja, plus längd då) och det är nog för smalt om man skall göra en gevärskolv tror jag.

Faktum är att kolvämnen i betydligt snyggare klass tänkt för vapen plockar man upp för småpengar just nu på eBay. Dollarn är låg och ekonomin är kass och det märks på priserna.

Jag köpte ju nyss kolvämnen till min hagelbössa och det gick på ungefär 1100 kr inklusive frakt från USA, och frakten var dyrare än träbitarna!  :blush:

Han jag köpte av har torkat sina kolvämnen i 10 år och det grundar för mindre risk då det mesta möbelvirket är torkat i ugn.

Det är mina fem öre i alla fall.

Publicerat

Du kan hitta grövre ek hos Holm. De brukar ha 65 mm på hyllan, men jag skulle inte göra kolv av den eken. Vet att de har haft halvfärdiga kolvämnen i valnöt av enklare slag, men minns inte priset.