Publicerat Augusti 22, 200619 yr Snackade med min vapenhandlare häromdagen och han att även 7x57R var på väg ner i klass 2 efter förslag på ett nytt klasscifieringssystem. Den nya gränsen för "högvilt" skulle gå vid 270W efter anslagsenergi. Finns det grund i detta påstående? Jag har nyligen investerat 7000 spänn i farfars gamla fina sauer&sohn drilling från 1970 för att lyfta den från klass 2 (5,6x52R). Hade man vetat det hade man till samma kostnad gjort en 7x65R. Nån som har oberoende kunskap i detta får gärna vägleda. Mvh Magnus
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Vad vad vad,det var det jävl-ste,varför detta vilka står bakom??? Bergis nån MP-mupp igen >
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Snackade med min vapenhandlare häromdagen och han att även 7x57R var på väg ner i klass 2 efter förslag på ett nytt klasscifieringssystem. Den nya gränsen för "högvilt" skulle gå vid 270W efter anslagsenergi.Finns det grund i detta påstående? Jag har nyligen investerat 7000 spänn i farfars gamla fina sauer&sohn drilling från 1970 för att lyfta den från klass 2 (5,6x52R). Hade man vetat det hade man till samma kostnad gjort en 7x65R. Nån som har oberoende kunskap i detta får gärna vägleda. Mvh Magnus Varför oroa sig? blyförbudet är inte enns säkert det kommer. Det hinner hända mycket på 1,5år dom hinner göra nya klassindelningar och hinner skjuta upp det, hinner kasera det. ja som sagt, mycket hinner hända. Ta det Piano och gå inte ut med det värsta i åtanke. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Det förekommer uppgifter i media som härrör ur konsekvensutredningen som ej ännu är klar. Där påstås det framföras farhågor att 6,5x55 samt 7x57R inte skulle klara kraven för klass 1 med blyfria kulor och att 222 inte skulle klara klass 2. Att man inte kommer att få fabriksammunition till 6,5x55 som klarar klass 1 med 9 grams kopparkulor är nog helt klart. De andra kalibrarna har dock inga problem med att nå klass 1 resp 2 med barnes X (160gr 7mm samt 50gr 224) med gällande regler, jag har själv provat, så det verkar vara rent skitsnack. Att man sedan eventuellt kanske kommer att titta över klassgränserna om vi får ett blyförbud är en annan sak men det går det nog inte att sia om idag.
Publicerat Augusti 22, 200619 yr jaa... det där är bara rena spekulationer...tror inte det kan sättas en kalibergräns på klassificeringen . det blir väll en min gräns på anslagsenergi som det är nu bara...Men rusta för krig.. köp upp några hundra (eller som jag tusen..:-) kulor o ha i lager...dom blir ju inte billigare med åren speciellt inte med dagens metalpriser..
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Författare Det förekommer uppgifter i media som härrör ur konsekvensutredningen som ej ännu är klar. Där påstås det framföras farhågor att 6,5x55 samt 7x57R inte skulle klara kraven för klass 1 med blyfria kulor och att 222 inte skulle klara klass 2. Att man inte kommer att få fabriksammunition till 6,5x55 som klarar klass 1 med 9 grams kopparkulor är nog helt klart. De andra kalibrarna har dock inga problem med att nå klass 1 resp 2 med barnes X (160gr 7mm samt 50gr 224) med gällande regler, jag har själv provat, så det verkar vara rent skitsnack. Att man sedan eventuellt kanske kommer att titta över klassgränserna om vi får ett blyförbud är en annan sak men det går det nog inte att sia om idag. Hmm, i sak har du alldeles rätt, man skall inte oroa sig för den skit man inte står i ännu. Men rykten som dessa påverkar också andrahandsvärden på vapen. Min fru köpte en fin CG 2000 6,5x55 för 5500 spänn härom veckan. Utan sådana här rykten hade samma bössa kostat 8-9'.
Publicerat Augusti 23, 200619 yr JAg satt själv och funderade på om jag skulle klassa upp min kombi från 5,6x52R till 7x57R kostnaden gör att jag hoppar över detta nu och slulle det bli aktuellt så blir det något som klarar klass 1, fast det är billigare att byta bössa tydligen. Vilken vapenhandlare va det? Löwing får man ta med en nypa salt
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Författare JAg satt själv och funderade på om jag skulle klassa upp min kombi från 5,6x52R till 7x57R kostnaden gör att jag hoppar över detta nu och slulle det bli aktuellt så blir det något som klarar klass 1, fast det är billigare att byta bössa tydligen.Vilken vapenhandlare va det? Löwing får man ta med en nypa salt Löwing var mannen :
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Yepp insåg nog vart du hört detta.. Budskapet som kablas ut från Uppsala skall tas med ett helt kilo salt! Det sista jag hörde var att det bara fanns ett vapenfabrikat som fixade stålhagel och som av en gudomlig slump så visade det sig vara just det fabriakt som såldes via Jaguargruppen.. tror dessutom att bössfan hette typ Jaguar dessutom. Själv har jag investerat i sprittny både Benelli automat och Beretta bock och de är således kass ;D Jag är inte ett dugg orolig för min drilling som jag liksom MKJ räfflat om till 7x57R. Mvh!
Publicerat Augusti 23, 200619 yr ursäkta ett sidospår ni som pipat om till7x57.....är ni nöjda med resultatet efter det? skjuter med bra precision o.s.v vem gör sådana jobb bäst?
Publicerat Augusti 24, 200619 yr MKJ, ryktet ÄR sant gällande just 6,5x55, men det är också den enda kalibern i fabriksutförande (förutom .260 Rem) som påverkas av blyförbudet.
Publicerat Augusti 24, 200619 yr ursäkta ett sidospårni som pipat om till7x57.....är ni nöjda med resultatet efter det? skjuter med bra precision o.s.v vem gör sådana jobb bäst? Då jag gjorde det så TROR jag det bara var en snubbe i Klippan som gjorde detta, tror han var ensam i landet eller något men jag vet inte. Är inte säker men jag tror det var Hans Olsson.. nej fan det var det inte.. Sök på vapensmed och klippan på Google eller Eniro så torde du finna rätt.. Vet att prislistor mm ligger på nätet. Omräffling tror jag det heter själva ingreppet. Jag räfflade om från 5,6x52R till 7x75R och jag är helnöjd, bössan skjuter mycket bra. Det enda som vart knas var att smeden var överambitiös, han trodde jag ville ha nytt sikte så han snodde mitt FINA pärlkorn och siktet till det och petade dit ett j-la stolpkorn.. Han insåg sitt misstag då jag påtalade detta så han fixade nytt pärlkorn men nu var själva skåran i siktet på tok för stor så jag är inte nöjd med det. Har inte orkat skicka bössan tillbaka för åtgärd utan det får vara.. Dessvärre har jag därmed kortare räckvidd med den nu. Men skit samma, det var ytterligare ett stickspår! Mvh!
Publicerat Augusti 24, 200619 yr PS. .22LR är också en kaliber med problem vid blyförbudet - jag menade klassindelningen. Till .22 LR finns inget blyfritt överhuvudtaget! DS
Publicerat Augusti 24, 200619 yr Då jag gjorde det så TROR jag det bara var en snubbe i Klippan som gjorde detta, tror han var ensam i landet eller något men jag vet inte. Är inte säker men jag tror det var Hans Olsson.. nej fan det var det inte.. Sök på vapensmed och klippan på Google eller Eniro så torde du finna rätt.. Vet att prislistor mm ligger på nätet. Omräffling tror jag det heter själva ingreppet.Jag räfflade om från 5,6x52R till 7x75R och jag är helnöjd, bössan skjuter mycket bra. Det enda som vart knas var att smeden var överambitiös, han trodde jag ville ha nytt sikte så han snodde mitt FINA pärlkorn och siktet till det och petade dit ett j-la stolpkorn.. Han insåg sitt misstag då jag påtalade detta så han fixade nytt pärlkorn men nu var själva skåran i siktet på tok för stor så jag är inte nöjd med det. Har inte orkat skicka bössan tillbaka för åtgärd utan det får vara.. Dessvärre har jag därmed kortare räckvidd med den nu. Men skit samma, det var ytterligare ett stickspår! Mvh! Ehh,kan inte detta med kalibrar så bra,7x75R vad är det?
Publicerat Augusti 25, 200619 yr Antingen det eller också har "tryckfelsnisse" varit framme och det skall egentligen vara 7x57R Henrik
Publicerat Augusti 28, 200619 yr Författare ursäkta ett sidospårni som pipat om till7x57.....är ni nöjda med resultatet efter det? skjuter med bra precision o.s.v vem gör sådana jobb bäst? ursäkta ett sidospårni som pipat om till7x57.....är ni nöjda med resultatet efter det? skjuter med bra precision o.s.v vem gör sådana jobb bäst? Även jag gjorde det i Klippan, en av Hans Olssons drängar gjorde detta. Resultatet är gott upp till 50-60 meter (har rödpunkt) bortom det kan jag ej uttala mig tyvärr. Kostnaden har man nästan tillbaka i andrahandsvärdet. Så äger man som jag ett vapen med visst personligt affektionsvärde var det rätt.