Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Genomfärgning av trä?

Featured Replies

Publicerat

Någon som har tips på hur jag kan genomfärga trä (björk) med bästa möjliga resultat?

Publicerat

Jag vågar inte säga hur man skall göra. Men det vore kul att se hur det funkar om man använder den utrustningen någon här på forumet byggde för att stabba trä. Att växla vakuum o övertryck borde göra susen!

Publicerat

Pulverbets + aceton funkar bra på en del träslag. Kan man kombinera det med en vacuumkammare så blir det ännu bättre resultat!

Publicerat
  • Författare

Testade gärdins pulverbets, men det blandade sig inte med aceton. Finns det en alko-löslig modell månne? Har skaffat mig en stor burk och beställt ett vakuummunstycke med ejektorfunktion där du använder tryckluft (tänkte slippa investera i en dyr vakuumpump) och i dag åkte jag förbi garveriet och investerade i 2 liter narvsvärta. Tänkte testa detta då jag såg en notis om detta någonstans på detta forum. Återkommer med resultat.

Publicerat

Jag har blandat gärdins pulverbets med aceton utan problem så det låter mysko. Jag använde dock blå pulverbets när jag testade.

Narvsvärta är ju i princip samma sak då det är alkoholbaserat och jag har genomfärgat både horn, ben och trä med det.

Men som sagt, kan man lägga det i en vacuumkammare får man ofantligt mycket bättre penetrering.

Publicerat
  • Författare

För mig tog acetonet lite färg, men efter ca 30 minuter låg i stort sett allt pulver på botten av burken. När jag sedan spolade ur burken med vatten då löstes det däremot.

Publicerat

prova hälften vatten , blanda med pulvret och sedan aceton

ejektrordrivna vakumpumpar ger inte så lågt sluttryck som man skulle vilja ha, runt 90%, 99% vore klart mycket bättre

Publicerat
  • Författare

Må så vara, men då kostar dom pumparna 8 ggr så mycket

Publicerat

Jag har gjort samma försök och kommit till samma slutsats.Det finns pigment (olösliga) och färgämnen. Den sistnämnda har en polaritet som kan lämpa sig för till exempel vatten eller aceton som lösningsmedel. Pulverbets verkar bestå av någon form av blandning av dessa. Det är inte lätt att på förhand lista ut vad som kommer att funka. Jag skulle istället ta narvsvärta av önskad färg och sedan ta ett polärt lösningsmedel som t.ex. aceton. Det kanske inte går rakt igenom om man inte kör med vakuum men 2-3 mm måste väll räcka i nästan alla applikationer om man formar först och färgar sedan.

Publicerat
  • Författare

Jag skaffade en bromsavluftare i stället och kopplade till burken. Stoppade ner 2 bitar björk som torkat i sisådär 15-20 år med måtten 150x40x18 och fyllde med svart narvsvärta.

Pumpade ur luften och lät stå över natten. Dagen därpå öppnade jag burken och lät den stå så till kvällen. Bitarna är helt genomfärgade. Kolsvart ända in i kärnan.

Mycket lyckat!

Publicerat

Now we are talking. Satte du igen nippeln på avluftaren och la ner bitarna direkt i burken? Då är bara frågan hur mycket lösningsmedel man kan använda för att dryga ut färgen. Visa gärna lite bilder. :)

Publicerat
  • Författare

Förstår inte riktigt din fråga. Jag fyllde helt sonika burken med ren narvsvärta utan lösningsmedel, stoppade i träbitarna och tyngde ner dem, stängde locket och pumpade ur luften. Lät det stå så över natten och öppnade sedan burken och lät den stå öppen över dagen. 

Här har ni anordningen (blev tyvärr liggande):

post-14977-0-92294900-1377719364_thumb.j
Under locket har jag klippt till en packning i neopren för att få ordentligt tätt.

Här har ni en av de färgade bitarna i genomskärning:
post-14977-0-09517800-1377719433_thumb.j

Och till sist en "översiktsbild":
post-14977-0-97231100-1377719488_thumb.j
Publicerat

Ah, jag tänkte på en annan typ av avluftare med inbyggd vakuumkammare. :)

Publicerat

Jag tror förresten att man kan göra egen narvsvärta.

• 5 weeks later...
Publicerat

Jag har kört med narvsvärta och vakuum. Riktig hi-tech..... kompressor från kylskåp och en tom saltgurksburk. Har dock blandat ut narvsvärtan rätt ordentligt med aceton, tycker man behåller mer av "liv" i träbitarna då. Brukar ta några minuter för 100% genomträngning och tror att det tog mindre än 6 timmar för acetonet att torka ut en solig sommardag. Ps, sätt vakuumburken i plastpåse/hink med lock el. dyl. Tror inte en implodering med narvsvärta och glas inblandat blir en vacker syn...

//Niclas

Publicerat

skulle man vilja torka ur acetone eller vatten lite fortare kan man ju vakumtorka det om man redan har utrustningen