Publicerat Augusti 23, 201312 yr Eftersom det inte blir mycket till jakt för min del i år heller så har jag hittat ett lämpligt projekt som åtminstonde har med jakt att göra! Min Merkel 147E som jag köpte av Stocken för några år sedan - och som faktiskt skjuter riktigt bra! - skall nu inpassas ordentligt och det med helt ny träbit. Köpte för ett tag sedan två matchade bitar valnöt på eBay för en spottstyver (jänkarna rear ut all valnöt nu om någon vill fynda). I dag anlände då äntligen paketet från USA och det utan att tullen hade varit inte och fingrat på prylarna. Senaste året har de fått för sig för att öppna nästan alla mina paket från Kina och USA vilket inte har varit kul eftersom de förutom de sedvanliga 400 kronorna för hanteringen har de även yrkat moms och annan skit... Det är som sagt inte exhibition grade det handlar om utan ett bruksvapen, men det är fortfarande en trevlig bit valnöt det handlar om! Nu skall jag först bygga en kopierfräs från en ritning av Matthias Wendel och sen skall jag bygga om originalkolven och göra en riktig inpassning med den innan jag sedan kopierar den gamla kolven. Jag kommer att justera kopierfräsen så den lämnar minst 3 mm slipmån på den nya kolven, kanske mer till och med, för att vara på den säkra sidan. När jag grovt har fräst den nya kolven och förstocken så gor jag resten för hand. Givetvis måste jag lära mig att skära nätskärningen också men det får bli när det är dags. Först kommer jag att fräsa en testkolv i furu för att dels träna mig på kopierfräsen och även för att testa vissa moment. Oavsett kommer det att bli ett kul projekt hoppas jag och det kommer att bli mer än tillräckligt med trä över för en matchande kniv till bössan! Har inga närbilder på bössan för min bildserver verkar ligga nere för tillfället?.. Nåja, det kommer inom kort tid. Först skall alltså kopierfräsen att byggas. Har aldrig jobbat i valnöt så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta men det är populärt bland bildhuggare och dylikt då det tydligen skall vara lätt att tälja och snida, men det får ge sig den dagen jag väl är redo för att sätta sågen i bitarna!
Publicerat Augusti 23, 201312 yr Ser jäkligt trevligt ut. Vad har du för tipps på valnötshandlare här borta. Jag flyttar hem till Sverige igen nästa år. Några träbitar får väl plats i flyttcontainern....
Publicerat Augusti 23, 201312 yr Författare Ser jäkligt trevligt ut. Vad har du för tipps på valnötshandlare här borta. Jag flyttar hem till Sverige igen nästa år. Några träbitar får väl plats i flyttcontainern.... Det är många som säljer nu och man kan verkligen fynda. Befinner man sig i USA just nu slipper man ju frakten och då kan vi verkligen tala om fynd! Det finns bitar i exhibition grade för så lite som strax under $300 för ett delat vapen/hagelvapen och då är man baske mig dum om man inte slår till. Jag skall faktiskt köpa på mig några bitar till rent presumptivt i vinter om ekonomin tillåter för även om man lämnar det till en kolvmakare så blir det billigt!
Publicerat Augusti 23, 201312 yr Kul projekt som jag definitivt kommer att följa! Alltid roligt med folk som inte bangar för svåra utmaningar.
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Författare Ser jäkligt trevligt ut. Vad har du för tipps på valnötshandlare här borta. Jag flyttar hem till Sverige igen nästa år. Några träbitar får väl plats i flyttcontainern.... Den som jag tyckte hade bäst priser och trevligaste bitarna är användaren davidloni på eBay. Han har fällt, sågat, torkat och skött om allt själv och kan således hålla riktigt bra priser. Det är han och hans fru som säljer. Alla hans kolvämnen har torkat i 10 år eller mer och det är inte illa pinkat för de småpengarna det handlar om! Sen är det lite roligare när det handlar om en människas intresse och inte det som har blivit över efter industrin har köpt upp allt de vill ha först...
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Valnöt är riktigt trevligt att arbeta med, de lämnar ofta en jämn yta efter fräsning och är lätt att bearbeta utan stora risker för sprickbildningar.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Det har varit både mycket på jobbet och mitt andra jobb (det kommer jag att berätta mer om en annan dag) så jag har mest bara hunnit gå och titta på bitarna samtidigt som jag har funderat på min kopierfräs. Eftersom jag inte har någon liten och smidig handfräs så finns det inga ritningar att utgå från men jag har upptäckt att skall jag bygga en kopierfräs med en vanlig handöverfräs så blir det ett ganska stort bygge. Jag tror inte jag har behov av en permanent kopierfräs så jag är lite kluven nu... Helst vill jag ha en Bosch GKF600 kantfräs då den med sitt runda chassi lätt monteras i ett fäste med bra balans medans en handöverfräs måste monteras med bottenplattan och då med avsevärt mycket mer motvikter så den blir smidig att använda. Det blir flera kilo motvikter med en vanlig och då måste jag dimensionera bygget därefter... Testade att göra en ritning för en vanlig handöverfräs här men då blir det till att bygga majoriteten i metall så den håller... (motvikter är inte inritade i denna skiss, bara lite grovt hur man skall fästa fräsen) Skall jag bara fräsa denna kolven och inte något annat framöver så känns det som ett stort projekt. Hade egentligen tänkt bygga den helt i trä och använda kullager för X och Y axlarna. Å andra sidan så kan det ju vara bra att ha en kopierfräs hemma om man vill tillverka några lattjo föremål framöver? Jag har dock börjat med inpassningen av den gamla kolven och även om det inte är några gigantiska ändringar så är det de små ändringarna som gör en bra bössa till en perfekt! Jag har även funderat på nätskärningen. Samtidigt som jag vill ha en traditionell nätskärning så skulle det vara kul med någonting annorlunda! Så länge det är funktionellt perfekt så får det vara lite unikt och jag har sett en del intressanta avarter på andra bössor genom årens lopp. Kravet är dock att det skall funka lika bra med torra händer som med blöta handskar och frågan är om det går att bli bättre än en traditionell nätskärning? (klart man kan limma fast bättre greppytor men INTE på en fin bit valnöt!) Så här kommer ådringen i alla fall att se ut på bössan efter den har behandlats - lovande eller hur?
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Kan du inte bygga på den gamla kolven så den passar dig perfekt och sedan gå till någon som kan scanna den och fräsa ut det nya materialet utefter det? Och givetvis få en slipmån på några millimeter.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Kan du inte bygga på den gamla kolven så den passar dig perfekt och sedan gå till någon som kan scanna den och fräsa ut det nya materialet utefter det? Och givetvis få en slipmån på några millimeter. Nja, då har jag ju inte gjort den helt själv Jag gör många projekt som förmodligen skulle kunna göras både enklare och snabbare med inblandning av 3:e part, men jag tycker det är kul att göra en massa olika projekt och då får man göra allt exakt som man vill. (dessutom kan man inte skylla på någon annan om det blir fel ) Anledningen till att jag vill köra med kopierfräs är bara för att avverka bulken av materialet. Resten kommer jag att göra helt för hand med traditionella verktyg. Men jag bygger på den gamla kolven så den passar perfekt så det har du helt rätt i - dock är det inte en permanent ändring på den gamla kolven för när jag tar bort materialet jag har lagt till så finns det inga märken kvar. Jag har plastat in kolven först så det går att ta bort då jag av princip inte tycker om att såga eller radikalt ta sönder gamla kolvar på hagelgevär ...sen är jag känd för att bygga en bro bara för att gå över ån för att hämta vatten!!!
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Nja, då har jag ju inte gjort den helt själv Jag gör många projekt som förmodligen skulle kunna göras både enklare och snabbare med inblandning av 3:e part, men jag tycker det är kul att göra en massa olika projekt och då får man göra allt exakt som man vill. (dessutom kan man inte skylla på någon annan om det blir fel ) Anledningen till att jag vill köra med kopierfräs är bara för att avverka bulken av materialet. Resten kommer jag att göra helt för hand med traditionella verktyg. Men jag bygger på den gamla kolven så den passar perfekt så det har du helt rätt i - dock är det inte en permanent ändring på den gamla kolven för när jag tar bort materialet jag har lagt till så finns det inga märken kvar. Jag har plastat in kolven först så det går att ta bort då jag av princip inte tycker om att såga eller radikalt ta sönder gamla kolvar på hagelgevär ...sen är jag känd för att bygga en bro bara för att gå över ån för att hämta vatten!!! Okej då är jag med! Ja det blir ju mer ett "riktigt" hantverk om man gör det själv. Sen kan jag tänka mig att det känns lite extra kul Det är få förunnat att kunna hantera traditionella verktyg i sitt skapande så du kanske har en ny karriär här Det är något visst med ett gammalt gevär som har kvar sin själ men får nytt liv.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Hypotetisk fråga. Om du bygger den lite värre fräsen. Vad skulle du ta betalt för en grovfräsning om man skickar över mall och träbit? Om du överhuvudtaget skulle vara intresserad så kan du ju passa på och fråga om det finns fler än jag som är intresserade...
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Författare Hypotetisk fråga. ... ...hmmm, den tanken har inte slagit mig faktiskt... Ingen aning är mitt direkta svar men det kanske finns ett behov där ute? Det lutar nog åt att jag bygger en rejäl doning oavsett eftersom jag säkerligen kommer att använda en större fräs och det får helt enkelt inte finnas något spel eller glapp i systemet. Vidare tar det inte längre tid att bygga en större pjäs än en mindre eftersom man måste ha alla delarna oavsett modell. När jag har grovfräst min egen kolv så kan jag återkomma i frågan - samt att vi har fått se hur bra det funkar!
Publicerat Augusti 31, 201312 yr Författare Det visar sig att det faktiskt finns ett intresse från flera att det byggs en kopierfräs av lite större modell då många verkar vara sugna på att stocka om både hagel och kulgevär hemma i stugorna. Jag har ritat en ny ritning för en lite större makapär som skall kunna ta en gevärskolv utan problem och jag har räknat ut hur man enkelt kan finjustera/kalibrera riggen också vilket är ofantligt viktigt om man vill lämna minimalt med slipmån. Jag får ta och införskaffa lite mer järnrör i varierande dimensioner och börja konstruera skapelsen så skall jag snart vara igång. Eftersom jag nu bygger den i metall så är det ok att använda en vanlig hanöverfräs eftersom jag hyffsat enkelt kan både montera och skapa motvikter då det handlar om stål. Kommer att montera en broms på x axeln så man enbart kan fräsa i y och z om man så önskar. Det är vettigt eftersom annars vill fräsen gärna dra iväg i sitt eget håll och det blir påfrestande att försöka jobba mot det när man koncentrerar sig. Kommer även att göra så att man kan låsa fräsens vinkel så man lättare kan fräsa kanaler eller vid konstiga vinklar runt ett pistolgrep etc. Vet inte än om jag skall ha kugghjul och kedja mellan mall och arbetsstycke eller om jag bara gör det med en axel av kuggstång, kuggstång skulle tillåta finjustering nämligen... Får nog testa mig fram helt enkelt. Har knuffat fram ett bord i snickeriet som skall utgöra bas för bygget då det både är stabilt och stort! Detta är inte det första "lilla" projektet som blir uppskalat i slutändan men eftersom det inte kommer att ta så mycket längre att bygga en större så spelar det liksom ingen roll. Jag kommer ju att kunna kopierfräsa betydligt fler saker än en kolv så den blir nog rätt användbar gissar jag på Inventering av metallskrot blir det alltså i morgon om jag hinner... Har ett annat projekt som skall vara klart till den 1:a oktober och det tar stor del av min lediga tid just nu... Mer om det senare kanske
Publicerat Augusti 31, 201312 yr jag kan inte förstå vart du får din energi från karl. tror jag hade ca 50% av det förr och då var jag ändå utbränd tre gånger. vet inte heller om jag vill ha den kraften tillbaka ,enligt läkarna hade jag nog dött på kuppen då nog pumpen hade gått åt skogen. jag vill ge dig en eloge för att du verkar sätta familjen i första hand genom alla projekt, jag prioriterade annorlunda och förlorade förmågan att göra stordåd för en lång tid..
Publicerat September 1, 201312 yr Författare Detta är en populär post. Min energi får jag nog från min envisa övertygelse att man får bara ett liv och då gäller det att göra allt som man vill göra. Förr var jag än mer energisk och tvekade inte att hoppa på även de mest tveksamma projekten bara för att se om det gick, men i dag så försöker jag komma tillbaka och ha ett någorlunda liv med kvalitet. Har ju haft några mörka år nu med permanent trasig rygg och skilsmässa men när jag väl hade kravlat mig upp på benen igen så vägrade jag bara sitta där och stirra med tomma ögon på allt som passerade förbi och då får man göra det bästa av situationen. Jag jobbar dagtid med mjukvaruutveckling och även om det finns kreativitet där så är det fortfarande inget man har skapat med händerna och mina små, och stora, projekt jag gör här hemma fungerar som terapi där jag får utlopp för mina idéer. Hade jag fått välja igen vilken väg man skulle ta rent yrkesmässigt hade jag nog valt ett hantverksyrke i dag men då hade man väl suktat efter någonting annat misstänker jag så det är bara att köra på om man kommer på några roliga idéer! Ibland blir det riktigt bra också, fast en del projekt skulle man nog ha hoppat över såhär i efterhand... Utbrändhet har jag drabbats av tidigare och min "självmedicinska" lösning var alltid att köra på hårdare tills det gick över. Inte så smart såhär i efterhand men det var så jag reagerade på det då. När jag hamnade i rullstol förra året så kunde jag helt plötsligt inte köra på som jag var van vid och när jag i samma veva blev ensam på gården med barnen så hade jag egentligen bara ett val - upp på fötterna igen och komma tillbaka! Det tog 18 månader totalt att göra detta och jag var inte speciellt social under den tiden men nu har jag börja komma tillbaka och skall jag bara göra de saker jag känner för! När jag kan göra roliga projekt med eller till barnen så får jag massor av energi och under tiden jag gör det så har jag mindre ont i kroppen och mår bättre i sinnet, så alla mina knasiga projekt är ju egentligen ren medicin! Vägen tillbaka från olyckan till när jag nu skriver detta har varit vedervärdig och ofantligt svår men jag har nu accepterat min situation och vill bara kunna må så bra jag kan för att åtminstonde verka lycklig inför mina barn, och vi har faktiskt riktigt kul här hemma och då går allt mycket lättare. Sen kan man intala sig själv att man har kul och mår bra, och gör man detta tillräckligt ofta så börjar man tro på sig själv och vips så upptäcker man en dag att så faktiskt är fallet. Mitt mål för framtiden, kanske de närmsta tre åren i alla fall, är att jag skall kunna börja gå utan stöd så pass att jag kan börja jaga igen. Så länge jag inte reder ut ett eftersök så vill jag inte jaga. Jag skall kunna börja cykla så jag kan träna bort alla kilon jag drog på mig när jag knappt tog mig ur sängen... Jag vill kunna uppleva den livskvalitet jag alltid kände förut och att inte behöva fundera på om jag kan göra någonting fysiskt utan att bli sjukskriven resten av veckan efteråt! Allt utöver det är en bonus Fast nu skall jag stocka om min riktigt trevliga kaliber 20 sbs så jag har en bössa redo den dagen jag börjar jaga igen!!!
Publicerat September 1, 201312 yr Kan inte göra annat än beklaga, gratulera och lyckönska! Riktigt impad är jag i alla fall...
Publicerat September 4, 201312 yr Författare Innan jag sätter sågen i valnöten har jag brottats lite med en fundering... Jag är ju som bekant förespråkare av så rak kolv som möjligt, dvs nästan oskränkt, för att stabilisera rekylen och möjliggöra ett snabbt andra skott. Min kropp är lyckligtvis kompatibel med denna filosofi vilket underlättar! Men, hur man än vrider och vänder på det så måste man ändå skränka en liten bit och det är nu här jag sitter och grubblar... Skall man bygga kolven spikrak och sedan skränka den efter monteringen, eller skall man bygga kolven med korrekt vinkel från början? I min värld känns det som att den borde bli starkare om man bygger kolven spikrak och sedan skränker eftersom fibrerna då kommer att löpa "rakt" genom hela kolven - även där den kröker sig lite... Är det någon som sitter på facit? Har sett när man har tillverkat vanliga gevärskolvar och då bygger man oftast med rätt vinkel från början men ett hagelvapen är ju lite mer speciellt, framförallt vad gäller inpassningen... Jag är absolut inte rädd för att skränka kolven med linoljeindränkta trasor och gasol när den är färdig men jag vill att det skall bli så bra som möjligt med tanke på vilken investering det är.
Publicerat September 4, 201312 yr Tror du vinner mest på att vinkla den rätt från början då du slipper bråka med träets fibrer.
Publicerat September 5, 201312 yr Träbiten är ju hygglig och varför göra nåt som man normalt inte gör för att hjärnspökerna har funderat för mycket. Stocka bössan med den skränkning du skall ha från början. Finns ingen anledning till att i efterhand skränka om bössan då den ändå kan gå tillbaka eftre en oljeskränkning. Är du orolig för styrkan har du valt fel träbit.
Publicerat September 6, 201312 yr Författare Träbiten är ju hygglig och varför göra nåt som man normalt inte gör för att hjärnspökerna har funderat för mycket. Stocka bössan med den skränkning du skall ha från början. Finns ingen anledning till att i efterhand skränka om bössan då den ändå kan gå tillbaka eftre en oljeskränkning. Är du orolig för styrkan har du valt fel träbit. Tack! Precis svaret jag var ute efter! Var ganska övertygad om att så var fallet men på gamla dar har han lärt sig att det är helt ok att fråga innan man testar - och eventuellt gör fel... För mig är det viktigare att hagelbössan passar ordentligt än mina skor och kläder men jag har inte samma ork och tid på att göra om saker. Träbitens hållfastighet är det ingen oro för, bara gubbens hjärnspöken! Kopierfräsen är för övrigt färdigritad och jag har fått in en vettig broms också för x-axeln. Nu skall jag bara börja kapa fyrkantsprofil och hitta en lämplig axel, resten har jag nog hemma tror jag. Köpte på mig en massa extra kullager när jag byggde en 3D skrivare förra året så det behöver jag inte fixa igen. Har hittat en del laminatfräsar som egentligen skulle passa bättre men jag kommer att köra med en fullstor handöverfräs ändå eftersom den har en betydligt kraftigare motor vilket kan underlätta om man inte alltid sågar rent biten först. Det enda som tar emot lite just nu är att hagelsäsongen kommer med snabba steg och även om jag inte "jagar" för tillfället så tänkte jag ändå hinna med lite hageljakt... Har ju bara en hagelbössa nuförtiden och den skall jag ju nu skruva isär i molekyler innan jag sätter ihop den och passar in i den nya kolven... Jag får nog organisera mig så att jag hyffsat snabbt kan skruva på den gamla kolven om gässen skulle få för sig att slå på baksidan. Alternativ två är att jag väntar någon månad med att stocka om bössan men då får jag snickra i kylan... Nåja, det blir aldrig helt rätt men eftersom det kommer att bli minimalt till ingen jakt så är det bättre att jag kommer igång någon gång! Har precis beställt nya stämjärn av bättre kvalitet från USA som kommer till bra användning här och inte bara till att göra dovetails på lådor och liknande! Tur man inte är rik för priserna på eBay från jänkarna är så låga att man lätt skulle kunna köpa för mycket
Publicerat September 6, 201312 yr Författare Tror du vinner mest på att vinkla den rätt från början då du slipper bråka med träets fibrer.