Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar kring min första älgstudsare, Sako 308

Featured Replies

Publicerat

Idag var jag och hämtade min första klass 1-bössa, köptes ganska impulsivt efter att jag varit tvåa på pucken på flera begagnade vapen... Gav 3500,- för bössan, var det ok tro? Jag kan inte mycket om vapen och har tyvärr ingen som kan hjälpa mig heller... Bössan är ingen skönhet, finns en hel del patina. Slutstycket gick lite halvtrögt men efter en snabb rengöring känns allt ok.

På licensen står det forester, men när jag söker på forester verkar alla vara med l579-lådan medan på min bössa står det AII. Står det fel i licensen eller fanns forester även med denna låda? 

Drog ett papper längs pipan och det var väldigt tajt mot förstocken, kom inte många cm innan det tog stopp. Är det läge att ta fram sandpapper tro?

Hoppas ni har överseende med lite dumma frågor, det är inte lätt när man är gröngöling...

post-12978-0-16509100-1377284699_thumb.j

Publicerat

På licensen står det forester, men när jag söker på forester verkar alla vara med l579-lådan medan på min bössa står det AII. 

AII = L579

Se t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/SAKO

Publicerat

Jag är ingen smed men jag tycker du bör kunna dra ett vanligt papper mellan förstock och pipa, men kolla vad som händer om du oljar opp stocken så den blir fin.

olja BORDE göra att det blir ännu trängre men testa , så be en kompis/smed att kolla bössan!

Är det en forester i 308 så har du om bössan är ok gjort ett bra köp!

Publicerat
  • Författare

AII = L579

Se t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/SAKO

Det var så enkelt alltså.. Jag trodde det var olika lådor, jag googlade på bilder och på några bössor var det stämplat L579 på lådan vilket det inte är på min. Man blir lite lätt förvirrad av alla nummer

Jag är ingen smed men jag tycker du bör kunna dra ett vanligt papper mellan förstock och pipa, men kolla vad som händer om du oljar opp stocken så den blir fin.

olja BORDE göra att det blir ännu trängre men testa , så be en kompis/smed att kolla bössan!

Är det en forester i 308 så har du om bössan är ok gjort ett bra köp!

Ja nog borde det vara lite mer mellanrum mellan pipa och förstock, eller hur? Jag har tyvärr ingen i min bekantskapskrets jag kan ta hjälp av. Plånboken vill helst slippa en faktura från smeden just nu... Men måste man så måste man.

Publicerat

Har själv en Hunter l691.

Några cm in på förstocken sitter det två stödklackar, jag slipade bort dessa på min och krympte ihop träffbilden ganska rejält.

Publicerat

Fram med sandpappret och en kvastskaftsbit sen börjar det roliga gjorde underverk på mina 700or, lite stockolja när du är klar är ingen dum ide :thumbsup:

Publicerat

http://helenasvapenverkstad.se/

Om du inte har en aning om vad du sysslar med.

Publicerat
  • Författare

Tack för att ni förbarmar er över en gröngöling! Helena känner jag till, vi bor ganska nära varandra. Det är nog mycket troligt att hon får kika på nyförvärvet. 

Idag var jag förbi farsan och lånade hans Tikka LSA-55 .308W och efter att ha lekt med den en stund känns min Sako som skrot i jämförelse. Slutstycket på Tikkan glider som en oljad banan medan det på Sakon är en del motstånd. Jag kanske får svänga förbi Helena och be om en översyn av Sakon. Det lutar just nu åt att Tikkan får följa med på min första älgjakt medan Sakon får stanna hemma och få lite kärlek.