Publicerat Augusti 24, 201312 yr Någon som har en? Vad tycker ni om den? Kollade på en idag som jag funderar på att köpa i 8x57js Säkringen kändes lite sisådär och blev lite blå om tummen men tummen vänjer sig väl
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Någon som har en? Vad tycker ni om den? Kollade på en idag som jag funderar på att köpa i 8x57js Säkringen kändes lite sisådär och blev lite blå om tummen men tummen vänjer sig väl Du måste hålla tummen mot säkringen när du trycker på knappen Gjorde samma sak när jag kände på en på Elmia när de var nya.. Gjorde satans ont Annars gillar jag M03an men har inte skjutit med någon.
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Författare Du måste hålla tummen mot säkringen när du trycker på knappen Gjorde samma sak när jag kände på en på Elmia när de var nya.. Gjorde satans ont Annars gillar jag M03an men har inte skjutit med någon. Ja man får hålla tummen horizontelt. Den var ganska tung, men det kände jag mer var positivt då den blev stabil och följsam.
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Någon som har en? Vad tycker ni om den? Kollade på en idag som jag funderar på att köpa i 8x57js Säkringen kändes lite sisådär och blev lite blå om tummen men tummen vänjer sig väl Polaren har en i 308 extreme med kort pipa (51cm), den sköt jag väldigt bra med lite tyngd i men helt okey
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Författare Polaren har en i 308 extreme med kort pipa (51cm), den sköt jag väldigt bra med lite tyngd i men helt okey Ja de är onekligen trevliga. Såg nu att det fanns olika piplängder, samt flutad och matchpipa... Det blev svårare nu, vad sjutton ska man ha. Säljaren var mest intresserad av att fråga "nå, ska vi slå till" så nu känner jag att jag får bestämma mig för ett kit och sedan gå till en annan handlare haha.
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Har och har haft några M03'or under de senaste 6 säsongerna, så ställ dina frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara.
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Författare Har och har haft några M03'or under de senaste 6 säsongerna, så ställ dina frågor så ska jag göra mitt bästa för att svara. Vilken piplängd rekomenderas till 8x57js? Är flutad att rekomendera? Vad matchpipa betyder vet jag inte ens. Är det bra kvalitet på syntetstockarna?
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Vilken piplängd rekomenderas till 8x57js? Är flutad att rekomendera? Vad matchpipa betyder vet jag inte ens. Är det bra kvalitet på syntetstockarna? Vad för slags jakt skall bössan primärt användas till?Rörlig jakt, då hade jag valt en pipa av kortare modell. När det gäller just 8x57js så skulle jag personligen valt en kortare oavsett jaktsätt. Flutad pipa kan ju vara "stiligt" och ev ge något snabbare avkylning vid ihållande skytte, men inget som jag lägger någon större vikt vid. Vad gäller kvalitén på syntetstokarna så håller jag den för att vara hög. Mig veterligen så ägs Mauser numera utav Blaser så produkterna känns väldigt lika, då tänker jag framför allt på de olika pipmodellerna samt stockmaterial. Mauser M03 är en fantastisk bössa av hög kvalitet. De skjuter bra, stabila kikarfästen och gedigna material rakt igenom. På minussidan kommer vikten samt Normarks obefintliga lagerstatus vad gäller i princip allt som har med bössan att göra. Äger även en R93'a och i jämförelse med M03'an så känns den som en liten men trevlig "BR leksak".
Publicerat Augusti 24, 201312 yr Författare Vad för slags jakt skall bössan primärt användas till? Rörlig jakt, då hade jag valt en pipa av kortare modell. När det gäller just 8x57js så skulle jag personligen valt en kortare oavsett jaktsätt. Flutad pipa kan ju vara "stiligt" och ev ge något snabbare avkylning vid ihållande skytte, men inget som jag lägger någon större vikt vid. Vad gäller kvalitén på syntetstokarna så håller jag den för att vara hög. Mig veterligen så ägs Mauser numera utav Blaser så produkterna känns väldigt lika, då tänker jag framför allt på de olika pipmodellerna samt stockmaterial. Mauser M03 är en fantastisk bössa av hög kvalitet. De skjuter bra, stabila kikarfästen och gedigna material rakt igenom. På minussidan kommer vikten samt Normarks obefintliga lagerstatus vad gäller i princip allt som har med bössan att göra. Äger även en R93'a och i jämförelse med M03'an så känns den som en liten men trevlig "BR leksak". Ska ha den både för pass och gå med hund så lite allround. Tänkte att den kalibern kändes optimal. Standard pipan i 8x57 är 60cm. Men de finns även runt 50cm så jag ska kika på vad som kan kännas balanserat och bra.
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Jag skulle aldrig välja en M03 som hundförarbössa...klossiga bestar med dålig förighet...sorry, men det är min åsikt. Kolla på M12! Mkt mer smutt i mina ögon
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Författare Är med till viss del, dock kändes den så rejäl. Har tittat på sako som inte alls kändes lika gediget. Ska kolla på black bear också.
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Som hundförarare skulle jag valt kortare pipan! Kalibern du suktar efter funkar fin fint med 50cm´ers och så får du ju ner vikten dessutom blir den smidigare i skogen! Har själv sako 85 s/s 30-06, "black bear" är nog som gjord för 8*57
Publicerat Augusti 25, 201312 yr "Matchpipa" brukar vapentillverkare skriva när de har en modell med tyngre pipa än standard. Men ofta är det just en standardpipa som bara är lite längre och tjockare. En riktig matchpipa är något helt annat.
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Författare Tack för allas svar, finns det någon fördel med att ha en standardpipa på 60cm istället för 50 om man bortser från att den blir mindre smidig? Blir snart både en mauser och en sako för att slippa ångesten vid vapenvalet. Tycker det är jobbigt när jag upplever många gevär som leksakspangar
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Författare Såg att torsbo hade helt nya sako 75or liggande för 14kkr. Någon som har koll på om det är en ide o köpa en bössa som blivit liggande på ett laget i 7år? Något man bör tänka på? Bästämde mig för en blackbear nu ikväll och kan man fynda något annat är det ju lika bra att göra på samma gång när papprena till polisen ändå ska in.
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Författare Det blir en black bear i 8x57js. Hoppas den ska funka väl både som hundförarbössa och eventuella pyrsch och vak. Den kändes helrätt. Köpte till ett Swarovski z6 nånting som verkar kanonbra.
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Det blir en black bear i 8x57js. Hoppas den ska funka väl både som hundförarbössa och eventuella pyrsch och vak. Den kändes helrätt. Köpte till ett Swarovski z6 nånting som verkar kanonbra. Jo jag tackar... B-)