Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Härda AEB-L

Featured Replies

Publicerat

Såg att Seved kyler mellan två metallplattor och eftersom han verkar kunna sin sak så skulle jag önska en mer ingående beskrivning av denna metod. Exakt hur går detta till?

Publicerat

Vill minnas att jag startade en tråd för något år sedan om just härdning av AEB-L där många tips och förslag togs upp.

Jag kryohärdar inte mitt AEB-L utan jag gör det i essjan med hyffsat långa hålltider. Exakta tider har jag nedskrivna någonstans... Kanske i tråden?

Publicerat
  • Författare

Det stämmer bra det. Tror nog att du fick med mer som hela proceduren. Jag har ingen möjlighet att kryohärda utan tänkte bara köra essjan och sen i olja, men så läste jag under samma tråd om att kyla mellan två metallbitar. Och då blev jag nyfiken, finns det fördelar med denna metod och exakt hur gör man?

Vilken temp har AEB-L nått när du får magnetsläpp?

Vad gäller kryobehandling så såg jag på något annat forum att Seved använde kolsyra. Hur då?

Publicerat

Hej  :biggrin: 

Härd tempen är mellan 1050-1080 men jag får hårdast när jag använder 1080C .
Jag tar upp det till 1080C sen får det ligga i 10 min, sen kyler jag mellan två aluminium block som jag limmat fast i ett skruvstycke. 
Sen ställer jag bladen i en plast låda jag har o sprutar lite kolsyra över dom, sätter på locket, sen får det stå 1-2 timmar. Då får jag 62-64 HRC.

Seved

Publicerat
  • Författare

Jag som inte har någon termometer, finns det något sätt att veta på ett ungefär när jag uppnått rätt temp? Låter du det ligga 10 minuter i essjan under värme? Låter du bladet nå rumstemperatur innan du djupkyler?

Publicerat

Du kan se på färgen vilken temp den har, Färgen är ljusgul ungefär. 
Jag har en ugn, det är lite lättare att hålla tempen då, så använder jag härdfolie, så det inte oxiderar så mycket, det är ett stort problem med rostfritt.
Jag låter det gå ner till rumstemp innan jag djupkyler.

Seved

Publicerat
  • Författare

Ljusgul. Check. Tusen tack för den infon.

Själv har jag inte den ekonomin att jag kan gå och köpa mig en härdugn så det får gå med den utrustningen jag har. 

Funderade på att införskaffa härdfolie, men eftersom jag misstänker att det gör det väldigt svårt att färgbedöma med folie på så hoppar jag nog över det. Hur skulle fungera med Borax? Skulle det göra någon skillnad?

Publicerat

Härdar man i essja så är man ganska rökt med härdfolie. Man får gnugga extra efteråt i stället.

Dock har något blad jag gjort blivit ganska kul efter det oxiderat kraftigt och då bara polerar jag bladet med wireborste och så låter jag den lite grova ytan få vara kvar.

Borax har jag aldrig testat med när jag härdar... Det kanske går om man doppar bladet i borax när det är riktigt hett och sen stoppar in bladet i essjan igen?

Publicerat
  • Författare

Ja, precis. Det var det jag tänkte. Jag har i alla fall en burk Borax på ingående så får vi väl se om det gör någon nytta.

Frågan är, kan jag borsta av bladet hastigt precis innan jag kyler det i olja eller är detta en dålig idé?

Publicerat

Borax blir liksom till glas när det smälter och jag har inte haft några problem med att få bort eventuella rester efteråt.

Använd dock INTE din bästa stålborste när du tar bort smält borax från ett blad för den stålborsten blir aldrig sig lik igen...  :dry:

Publicerat
  • Författare

Såg att det finns en Anti Scale Compound. Finns det något sådant att köpa här i Sverige någonstans. I så fall vart?

Publicerat

Nej jag tror inte det finns nån som säljer här, tyvär.

Seved