Jump to content

varför bättre sök på natten?

Recommended Posts

Musköt

Tror jag har haft detta uppe tidigare, när Funny var ung.

Att hundar har bättre sök på natten kan ju till viss del förklaras med att det är svalare och ofta är vittringen bättre.

Men med både Funny och Maja har ju varit så att de inte söker ut om man sätter sig. Då håller de sig precis intill. Men när man är ute på natten och gör likadant så besöker de bara mig och söker vidare.

Någon som har några tankar om varför de gör så?

Vet inte varför hundarna beter sig annorlunda, men märker själv att vittringen har stor betydelse.

Har inget sök alls på min basset, men släpper jag honom på uppvärmd mark en kylig morgon drar han iväg ordentligt.

Är ju samma på natten då marken är varmare än luften och vittringen stiger.

Tror du inte att detta i kombination att du jagar mycket på nätter med god utdelning gör att det blir "mer jakt" i hundarna nattetid.

Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur

Tror du inte att dom kan vara mer komfortabla med vad som gäller nattetid?

Musköt

Tror du inte att dom kan vara mer komfortabla med vad som gäller nattetid?

Nej detta är något jag märkte redan de första gångerna de var lösa på natten.

Kan ju tillägga att med Funny har ju detta försvunnit med åren.

mats_bengt

Ingen aning varför söket kan vara bättre på natten! Släpper inte mina så ofta på natten på fri sök.

Däremot har jag nog ändrat uppfattning om att man kan träna upp ett sök. Delvis går det säkert men inte att få en hund med ett litet sök att få ett riktigt stort.

Ser på gråhundstiken nu hon har haft ett stort sök redan från början, släppte henne igår och hon ligger ute i 20 minuter och 600 meter ut.

Däremot drevertiken har ingen märkvärdigt sök och båda har jagats in på samma sätt.

qvarnhill

Sannolikt beror det på, normalt bättre vittringsförhållanden nattetid är min lekmannagissning. Mindre snabb avdunstning av spåret, alltså ingen sol och mer sällan vind nattetid. Funderar man lite på det så kan det ju vara så att även hunden tvingas till att mer lita på sin näsa, den ser helt enkelt sämre i mörkret...

• Like 1
Musköt

Sannolikt beror det på, normalt bättre vittringsförhållanden nattetid är min lekmannagissning. Mindre snabb avdunstning av spåret, alltså ingen sol och mer sällan vind nattetid. Funderar man lite på det så kan det ju vara så att även hunden tvingas till att mer lita på sin näsa, den ser helt enkelt sämre i mörkret...

jo jag köper det till viss del.

Men det förklarar ju inte varför hunden stannar hos mig om jag sitter still dagtid men under natten så bara söker hon vidare.

ozzian

Jo det gör det, det luktar mer på natten och då har hunden mindre intresse av husse!

• Like 1
qvarnhill

Jo det gör det, det luktar mer på natten och då har hunden mindre intresse av husse!

Tack Ozzian, du skrev mitt svar!

eliassson

Är precis likadant med tikka men figo känns det som han har ett mycket mindre sök när det är mörkt ute men nu släpper jag inte han ofta i mörkret så det kanske är därför. Kompisens jämte söker inte heller ut på samma viss när det är mörkt som när det är ljust ute säger han.

Intressant fråga, och nästa fråga blir ju då om det blir någon skillnad på att jaga in hunden i mörker eller dagsljus.

Har själv en 10 månaders laika som enbart är släppt nattetid hittills, runt 20 släpp.

Tanken var från början att han skulle använda näsan mer och förbättra kontakten. Jag tycker även att det blir mer viltkontakt nattetid och lite lättare att prägla hunden på rätt vilt.

Är skitnöjd med söket just nu, men efter denna tråden så vågar jag knappt släppa honom i dagsljus.. :-)

Musköt

Intressant fråga, och nästa fråga blir ju då om det blir någon skillnad på att jaga in hunden i mörker eller dagsljus.

Har själv en 10 månaders laika som enbart är släppt nattetid hittills, runt 20 släpp.

Tanken var från början att han skulle använda näsan mer och förbättra kontakten. Jag tycker även att det blir mer viltkontakt nattetid och lite lättare att prägla hunden på rätt vilt.

Är skitnöjd med söket just nu, men efter denna tråden så vågar jag knappt släppa honom i dagsljus.. :-)

Kan ju lugna dig med att mina hundar är inte injagade på natten. Men redan första släppet i mörker så var söket bättre än på dagen.

Är det en öst eller väst du har? Varifrån?

Musköt

Är nog inte så enkelt som Qvarnhill och Ozzian tror. Är ju lika bra vittring när man släpper tidigt på morgonen.

Är inne på min tredje laika nu och alla tre har i yngre år varit sådana att när jag sätter mig så håller de sig inom synhåll. Knepet med att sätta sig och läsa en bok funkar inte med dem, skulle nog hinna läsa ett helt bibliotek. :sad: Där emot när det är mörkt så håller de kontakten men stannar inte hos mig när jag sitter still.

Kias Husse

Qvarnhill är nog ändå inne på rätt spår....

Jag är övertygad om att när det är mörkt så har hundarna mycket begränsad möjlighet att använda synen.

Detta gör att hundarna är tvungna att förlita sig på sina andra sinnen. När lukt och hörsel är på spänn så upptäcker dom många fler intressanta dofter och ljud som "måste" undersökas. Finns det en aning jakt i en hund så blir dom intresserade när dom ser, hör eller känner doften av vilt.

Dagtid så kan dom förlita sig mer på synen och känner/hör kanske inte vilt på samma avstånd som om dom haft dessa sinnen på helspänn.

Vidare så lär inte värme, fukt och vindförhållandena på natten vara en nackdel.....

@ Musköt,

Kan det ha nåt med att natt och mörker betyder grävling, och vilken Laika äälskar inte att brottas lite med dom?

Min Laika har sökrunder som är ca dubbelt så långa på dagen som på natten. 

Musköt

@ Musköt,

Kan det ha nåt med att natt och mörker betyder grävling, och vilken Laika äälskar inte att brottas lite med dom?

Min Laika har sökrunder som är ca dubbelt så långa på dagen som på natten.

Jo nu har det säkert det. Men på båda märktes det redan första gången jag släppte i mörker och då visste de ju inte vad en grävling var.