Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hitta felet? detta var nog farligt/jag hade tur!

Featured Replies

Publicerat

1.Jag hittade ju inga laddata till 270 wsm och någon 150 grains kula, och norma har inte svarat på ca 10 dagar!

2 kollar i ql vad som kan vara lämpligt, den säger max 66 grains mrp och col 72!

3. laddar en lååång patron utan krut, mantlar den och den är 73 mm lång!

4 laddar en stege med 64-66 grains mrp col 72!

5 skjuter dessa och får bra fart med 66 grains, inget som tyder på något konstigt!

6 laddar 10 st 66 grains och test skjuter, den håller 13 mm på 60 m( kan inte skjuta på längre håll hemma)

7 märker att blasern är som vanligt lite jobbig att stänga slutstycket på, börjar ana oråd!

8 gör en mätsticka och mäter col som är 67,3mm?????

Fråga: hur i h-e kan min första utan krut vara 73,3 mm?

Är det så att den gått in så hårt i bommarna så den dragits ut när jag repeterar ur?

även de laddade patronerna med col 72 har varit 72mm efter provkamring!

Jag ser ju i ql att om jag laddat med 66 grain krut och sen laddat och tryckt in kulan till 67mm så hade jag legat bra över max, max är 64 grain med 66mm!

Hur nära döden har jag varit?

kan man verkligen köra in kulan med ca 5mm bommkontakt!

jag mätte nu oryx 150 grain och den är 68mm!

Kan nån kunnig ge lite respons på vad som hänt, hur jag skulle gjort mm?

Väldigt tacksam för hjälp.

ps det blir inte 270wsm som får lufta sig inatt!

Publicerat
  • Författare

Ingen som kan gissa vad som hänt?

och ha en uppfattning om det kunde gått galet!

Publicerat

Jag är inte kunnig. Men vad var det för kula?

Publicerat
  • Författare

oj sorry 150 grains North fork, den är närmast lik a-frame, men lite hårdare och öppnar något snabbare, man kan säga en nyare a-frame.

den har rillor baktill på kulan som sänker trycket!

den är nog min favvokula men det beror givetvis på farten, rhino barnes a-frame,woddis är no 1

woddisen no ett vid lite lägre farter!

barnes vid riktigt höga farter och då man inte riskerar rikoshetter.

rhino och NF funkar jämt till köttvilt!

oj vad jag skriver mycket,,,, det hade väl räckt med NF

Publicerat

Ingen som kan gissa vad som hänt?

och ha en uppfattning om det kunde gått galet!

Jo då, det som har hänt är att du har ett verktyg QL, vars funktion du tror dig behärska och att QL (simuleringar) ersätter verkligheten/sunt förnuft/omdöme och en gedigen grundkunskap om handladdning, 

inga av Normas laddata har data över 71 mm och den enda som ligger över 70 mm är en spetsig bal tip,

635046.jpg

277150a.JPG

Så när du tittar på ovanstående kulor, vad är det som får dig att tro att 72-73 mm skulle vara en bra COL att börja med?

Uppenbart är att mätningen av patronläget och friflykten var rejält felaktig och det är enbart du som är ansvarig för dettta "antagande".

Detta gäller särskilt om du har 150 grains Oryx laddningar hemma som mäter 68 mm COL- ett mer normalt tillvägagångssätt hade varit att börja ungefär där vid 68-69 mm, såsom framgår som en normal längd via Normas ammo och hemsida.

Låt mig vidare anta att du satte COL till den längsta möjliga för att kunna kliva upp på laddningar som är över max enligt Normas data för 150 grains kulor, som är 65,8 grain MRP och för att verkligen känna efter om pangen håller för trycket.

Med en normal COL är din laddning övertryck, med kulan satt i bommarna oklart men väldigt mycket övertryck och med risk för dig och pangen.  För mig är det helt oförklarligt hur du resonerar, därtill hör att WSM:en du använder är kapabel till enorma hastigheter utan att överladdas, vad man nu skulle behöva mer än 900 m/s till när man redan ligger på rött.

Ozz- du har verkligen ingen aning om vad du pysslar med i detta, du saknar de insikter och kunskaper som krävs för att hantera kalibrar med liten volym publicerade laddningar och eller laddningar som inte passar dina krav.

När du sopade iväg 6XC och 100 grains kulor i 950 och berättar att du hade som mål att nå 1000 m/s insåg jag att du helt saknar omdöme, kunskaper och insikter i vad det är som sker mindre än 10 cm från ansiktet när man avlossar ett skott, du eller någon du låter avlossa dina vapen kommer att skadas av detta agerande/beteende.

Denna tråd borde klistras som ett exempel på hur man inte gör när man tar fram laddningar, efter att den avpersonifierats. /Christian

Publicerat

jag har som sagt länge varit orolig för qls populäritet. mitt bästa råd är att använda vanliga data från norma och lapua osv.

tex bygger nf kulorna tryck som inga andra så man får ta det väldigt försiktigt med dom.

jag har många gånger varnat folk via pm som laddat med kalibrar jag kan rätt bra när jag sett data på laddvikter från ql som varit helt felvisande och farliga.

man får tex även ta i beaktning att vissa pipor är väldigt trånga så man får dra ner maxdatat från ql en hel del.

snälla sluta ladda efter ql i första hand.

Publicerat
  • Författare

Jo då, det som har hänt är att du har ett verktyg QL, vars funktion du tror dig behärska och att QL (simuleringar) ersätter verkligheten/sunt förnuft/omdöme och en gedigen grundkunskap om handladdning, 

inga av Normas laddata har data över 71 mm och den enda som ligger över 70 mm är en spetsig bal tip,

635046.jpg

277150a.JPG

Så när du tittar på ovanstående kulor, vad är det som får dig att tro att 72-73 mm skulle vara en bra COL att börja med?

Uppenbart är att mätningen av patronläget och friflykten var rejält felaktig och det är enbart du som är ansvarig för dettta "antagande".

Detta gäller särskilt om du har 150 grains Oryx laddningar hemma som mäter 68 mm COL- ett mer normalt tillvägagångssätt hade varit att börja ungefär där vid 68-69 mm, såsom framgår som en normal längd via Normas ammo och hemsida.

Låt mig vidare anta att du satte COL till den längsta möjliga för att kunna kliva upp på laddningar som är över max enligt Normas data för 150 grains kulor, som är 65,8 grain MRP och för att verkligen känna efter om pangen håller för trycket.

Med en normal COL är din laddning övertryck, med kulan satt i bommarna oklart men väldigt mycket övertryck och med risk för dig och pangen.  För mig är det helt oförklarligt hur du resonerar, därtill hör att WSM:en du använder är kapabel till enorma hastigheter utan att överladdas, vad man nu skulle behöva mer än 900 m/s till när man redan ligger på rött.

Ozz- du har verkligen ingen aning om vad du pysslar med i detta, du saknar de insikter och kunskaper som krävs för att hantera kalibrar med liten volym publicerade laddningar och eller laddningar som inte passar dina krav.

När du sopade iväg 6XC och 100 grains kulor i 950 och berättar att du hade som mål att nå 1000 m/s insåg jag att du helt saknar omdöme, kunskaper och insikter i vad det är som sker mindre än 10 cm från ansiktet när man avlossar ett skott, du eller någon du låter avlossa dina vapen kommer att skadas av detta agerande/beteende.

Denna tråd borde klistras som ett exempel på hur man inte gör när man tar fram laddningar, efter att den avpersonifierats. /Christian

Var hittade du 68,5 laddningen?

på normas hemsida finns ingen, endast en 150 grainare,eller menar du att man kan använda samma laddata till alla kulor?

det finns ingen laddata nånstans, jag har mailat norma och dom svarar inte.

jag har ställt frågan på detta forum och ingen svarar, inte ens du!

det jag inte fattar är hur col kunde bli 73mm när jag mantlade en kula, den borde blivit ca 5mm kortare och då hade jag ändrat col i ql och fått ca 64 grains som max!

Publicerat

Ozz- du lyssnar inte och förstår inte,

om den enda publicerade laddningen har lägre laddvikt och en positiv friflykt i en annars högpotent kort magnumkaliber så är det uteslutet att man går längre och laddar på hårdare. Men du förefaller inte bry dig om den saken heller, eller hur?

Jag kommenterar överhuvudtaget inte alls dina laddata eller brist på begränsningar. Jag konstaterar att du inte har grunderna klara för dig, jag kan inte garantera att jag har det heller men jag kan lova dig att det sätt du närmar dig handladdning på är precis så farligt som det kan bli. /Christian

Publicerat

Ammunition; människans försök att tygla en explosion i ett järnrör ett par cm från ansiktet.

Fel parameter någonstans, kaplow, end of story.

Publicerat
  • Författare

Vänta nu, vad menar du med att jag inte lyssnar?

Jag lyssna så in i he-e!(läser)

Men när ingen vill hjälpa med laddata så?????

Jag hade lägre tryck i mina patroner än i normas laddata MEN jag hade för lång col!( om nu man kan jämföra qls tryck på olika patroner)

Jag hade farter som var likartade med normas andra kula!

MEN

Jag fattar inte att man kan få in en patron som är med 5mm bomkontakt, kan man det eller vad, och jag lär mig hela tiden!

Och kalla mig inte oansvarig och vad du nu hittade på för ord, du känner mig inte!

TEX så skriver jag VARJE gång när nån frågar om qls recept : att detta är ql ingen sanning!

OCH jag gick o,2 grain över normas laddmax på annan kula, enligt nf så är dessutom trycken i ql för höga på just NF, i 9,3an fick jag laddata som låg 1,5 grains över qls max!

Lika i 308 men då 1 grain över qls max, jag gissar på att rillorna i nf sänker trycket!

tyvärr så jagar en del så jag fick inga laddata dena gång av säljaren!

Publicerat

NF gör väldigt långa kulor,långa kulor innebär att bärytan inne i loppet blir stor och det i sig genererar en tryckökning gentemot kortare med samma vikt.

Bara det faktumet att dom måste göra rillar på kulan för att inte trycket skall bli ohanterbart säger en del.

NF gör bondade kulor och bondat bly är hårdare att komprimera när kulan skall pressas in i räfflorna gentemot obondat eller mjukt bly vilket genererar tryck.

Norma har garanterat inte laddata för samtliga förekommande kulor med olika krut med varierande oal.

Du har valt en kaliber som ytterst få har i det här landet och ännu färre på forumet så du skall nog inte förvänta dig att folk sitter på laddata.

Laddatan Norma har är för en Hornady sp 150gr mjukblypatron med kort bäryta och maxladdning för den är garanterat överladdning för din kombination.

Ql är bra som teoretiskt grundvärde om man använder exakt dom komponenterna och datan man slår in samt stannar en bra bit innan det går in på rött,dock har inte Ql alltid rätt,det finns buggar i programmet.

Kulfabrikanterna har en förmåga att ändra på sina produkters konstruktioner med jämna mellanrum,lite mer ogiv,lite mindre ogiv,lite mer bäryta osv fortare än QL hinner uppdatera,som grädde på moset som maddog påtalat så är alla vapen individuella med avseende på pipdiameter,förträngningar m,m vilket i högsta grad påverkar trycket.

Normas laddata är framtagen för att vara säker i samtliga förekommande vapen med avseende på alla dessa variabler.

Att du skulle lyckats pressa in en NF 5mm in i loppet håller jag för ytterst osannolikt om du inte tokkrimpar fast kulorna i hylsan,felet finns att söka på annat håll.

/Mike

Publicerat

OCH jag gick o,2 grain över normas laddmax på annan kula, enligt nf så är dessutom trycken i ql för höga på just NF, i 9,3an fick jag laddata som låg 1,5 grains över qls max!

Ozz.

I all välmening, ta inte illa upp men lyssna nu på dem som laddat under lång tid. Du leker med ganska så läskiga saker. Backa bandet, släng direkt de patroner du laddat. Därefter så lugna ner dig lite i din jakt efter max prestanda, börja mjukt på någon enstaka grains över minsta laddvikt och se till at du har i alla fall 1 mm friflykt. Du bör även mäta om friflykten på nytt med den kula du nu använder. Jag vill inte på något sätt idiotförklara dig men visst vet du att friflykten inte räknas från toppen av kulan utan från det stället där kulan börjar ta i bommarna? Detta varierar ju mellan olika kulor. Oavsett hur vi m låta mot dig är det endast för att vi inte vill att du ska explodera i ett damm av hud och benrester.  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för två trevliga svar!

Trappern, jo col har du rätt i men mäter man från spetsen när man kollar col och när man gör patronen så är det ju samma sak, om inte kulan är deformerad!

Men detta visste jag inte att col inte är spetsen!

Men kanske har du rätt, men när norma skriver col, är det fortfarande som du säger eller har dom fel?

Mad mike, jag har mätt col och den är ca 5mm mindre än mina patroner OCH jag har mantlat varje patron så det går, eller så rör sig kulan in och ut vid mantlingen!

Till alla som bryr sig, självklart ska dessa kulor dras ur och jag inväntar säljaren laddata, bara han får sin björn, kasta dem tycker jag är dumt1

Och anledningen till denna tråden är att jag vill INTE upp i max som viss skånetok tror, jag vill ha bra prestanda för kalibern!

Publicerat

Med all respekt: att man inte själv förstår att man är oansvarig betyder inte att man inte är det.

Köp fabriksladdat, det är mitt råd.

-- Mats

Publicerat

Nu är det länge sen jag höll på med att ladda, det ska jag erkänna. Dessutom laddade jag bara i revolverkalibrar. Men jag lärde mig att mäta längsta patronländ med en viss kula genom att försiktigt knacka in en kula i loppet så det precis tog i bommarna. stoppade in läskstången från pipan och gjorde ett märke på stången. Därefter tog jag bort kulan och mätte igen, denna gång mot slutstycksbotten och drog ett nytt streck. detta blev då patronens maxlängd med just den kulan. sen tror jag man bör ha åteminstone 1 mm friflykt eller kanske till och med 2. Nu ska det tilläggas att jag inte alls är någon expert på området.

sen började jag med att ladda någon enstaka grain över min laddvikt och därefter öka, samtidigt som jag höll noga kolla på trycktecken. De kulor jag laddade fanns inte med i några tabeller så jag utgick från tabeller med lika kulvikt helt enkelt.

Men som sagt, jag tycker du ska dra ut kulorna, ta en whisky eller en pilsner. Läsa igenom ladd-datat och sen sakta och försiktigt mäta om längsta patronlängd och börja om försiktigt, dock absolut inte under min för då kan det gå än mer illa.

Jag förstår I-Mats synpunkt, han vill inte heller att du ska skada dig och föreslår köpes-ammo. Jag tycker dock att du ska fortsätta men vara lite mer eftertänksam i alla fall om du är hyffsad nybörjare. Så Småningom efter massa testade, undersökande och läsande så kommer du kunna pressa upp kalibern i dess max-prestanda. Lycka till.

Publicerat
  • Författare

Med all respekt: att man inte själv förstår att man är oansvarig betyder inte att man inte är det.

Köp fabriksladdat, det är mitt råd.

-- Mats

hej imats

på vilket sätt är jag / har varit oansvarig?

Jo, jag har fått fel col en gång men jag har ju åtgärdat detta eller ska åtgärda detta!

Vad menar du förresten med oansvarig?

Om en bilförare råkar blinka höger och svänga vänster en gång på 50 år , skulle han då åkt taxi hela sitt liv?

Om inte jag minns fel så skrev du tvärt om i nån tråd häromdagen, tror det handlade om mil på kikaren, är du då oansvarig?

vrider man fel kan man ju skjuta fel!

oansvarig fn heller!

tex så väger jag mina laddningar fyra gånger på el vågen , två gånger med den som doserar sen två gånger till på elvågen utan dosering så jag är väldigt noga vid handladdning!

Jag tycker du skriver nedlåtande även om du var snäll att skriva med all respekt, nu har jag inte nått ont agg till dig, vet inte vem du är, men tyvärr så är det lite besservisservarning om du inte tar illa upp!

Ett forum är till för att diskutera men att ge rådet att köpa fabriksladdat tycker jag är nedlåtande!

Sen kanske du verkligen tycker jag är en idiot som kommer att skjuta sönder mig själv och då är det ett hyffsat råd, ett bättre vore att sluta skjuta!

Jo dbtrapper jag är nog nybörjare, har inte laddat mer än ca 5000 patroner ännu men i 8 olika kalibrar, man lär sig hela tiden!

Publicerat
  • Författare

Jo dessutom hur kan jag skjuta dubbelt så tätt med handladdat jämfört med köpe ammo om jag har så fel?

Ja jag blev förbannad på vissa synpunkter, men det får jag ta, jag ska inte ut o skjuta imats eller christian ikväll, men ska försöka slå dem på en tävling om jag får chansen!

Publicerat

Ozzian.

du har för högt tempo. det är för högt för att kunna göra detta som kräver eftertanke. 

alla känner igen sig i att du vill att det ska gå fort, men det går inte. som liknelse, hur går det om man stressar en körkortselev på halkkörning....?

tankesättet som en tröttnad Christian menar saknas är respekten för vad som kan hända och hur fort och lätt det sker.

laddata är inget man delar med sig av. man kan råda andra till vilka laddningar som borde vara rimliga som slutladdning men annars är det att snällt vänta på svar från fabrikant.

anledningen till att folk inte skriver och delger dig kan vara för att de inte vill orsaka olycka.

varför ska du ha så långa patroner?

varför kan du inte i en så potent kaliber spara på pipan och ladda moderat?

Ju fetare hylsa desto mer händer när det är på fel sida linjen så ta det lugnt. jag skrev till dig för en vecka sen om denna situationen och att det inte är kul, och det är det inte.

du får lugna ned dig, eller köpa ny bössa med mer prestanda till normalladdningar.

/alle med K

Publicerat
  • Författare

IGEN tack för ett trevligt svar.

när skrev du till mig? angående vad?

Sen vet jag att handladdning kan vara farligt , jag försöker ligga på den säkra sidan.

varför jag ska ha så långa patroner.... det skulle jag INTE men litade för mycket på ql, jag vill faktiskt ha 2mm friflyggt om jag får välja!

Denna potenta kaliber vill jag som sagt ha bra fart på men inte max, typ varför ha en 270wsm och ladda i 270 fart?

tack igen för ett trevligt svar!

jo jag har nog högt tempo, men det beror på andra saker, jobbet tex.

driver ett företag som bör gå med siåså i vinst, massa hästar som ska betalas, massa fakturor som ska in, två döttrar som ska skjutas in....skämt!

Det är faktiskt rätt jobbigt att ansvara för många anställdas välbefinnande och generera vinst och samtidigt hinna med o ladda o skjuta!

Publicerat

Whisky, där kom den visst Whiskyn du skulle ta  :biggrin:

8 kalibrar och 5000 patroner då är du ingen nybörjare. Däremot som Whisky skrev, ta det lite lugnt, backa fundera, börja om. Inte stressa :)

Du kommer att lösa detta, är jag helt övertygad om.

Publicerat

jag skrev som nedan innan.

om du har så mycket ansvar så bör du nog lugna dig, iaf när du laddar.

jag kan nog sträcka mig till att säga att om du inte lugnar dig kan det gå åt skogen ändå utan heta laddningar för att kroppen ger sig.

nå, fenomenet med QL som skett händer i mitt forskningsområde ofta. användare simulerar med ideala variabler men ingen har dem. ibland kommer man utanför buffertzonen och då går det åt helvete för någon av de alla men oftast går det bra. att bössan sprängs tror jag inte för överladdningen men den dagen du får gaser i ansiktet kan ögonen få stryk.

anledningen till att man köper WSM är ju för att slippa pryla på i 270w, så tänker jag...

jag tycker 5000 skott kanske är i underkant för att labba så mycket som du gjort på sistone. för du har 8 kalibrar att komma ihåg beteendet hos, 5000/8 ger dig bara strax över 600 bulor per bössa och det är nog där jag hamnar innan det börjar funka bra.  

tidigare inlägg.

"min erfarenhet är att norma ligger i det sk "magenta"-färgade området i QL. det område där temeperaturen ute och ifall skotten står i solen eller du råkar ladda med bomkontakt inte gör att något mindre bra händer, dvs det finns marginal.

Ozzian, du har skrivit tidigare att du inte förväntar dig en hastighetsökning när du går över maxtryck eller jag kanske uppfattar det fel. det som skett de gånger få gånger jag fått bultlåsning över kronograf med krut typ 201, 203B, 204 är att det sker ett rejält skutt i farten som indikerar proggressivt beteende på förbränningen.

det är sedan avgörande om låset du skjuter från är custom eller ett fabrikslås och även vilken tillverkare. I mina customlås finns inga indikationer då jag är uppe i det röda området i QL men knallen och farten berättar var jag är, den patronen hade gjort skada i en fabriksbössa, likaså om jag skjuter hylsan 4 ggr. Så att diskutera laddningar, dvs om normas riktlinjer är ok, QL säger något annat blir lite "fånigt". Norma ligger i SAFE-zonen och du undrar ifall de inte ligger lite lågt. ni har olika meterskalor och din meterskala har större millimetrar.

om man inte söker det yttersta i räckvidd så skulle jag vilja påstå att i normas intervall, med tätande hylsa så är väl det bästa att söka precisionsnoderna. om det skall ut på lite håll kombinerar man krav på jämn hastighet som du säger samtidigt som man hittar precisionsnoder. Detta sökande är i min ringa kunskapsbank och då Robban M. byggt bössan väldigt enkelt. när laddningen kommer upp till jämna hastigheter, då kommer precisionen på i stort sett allt min kära pang matas med.

Detta förutsätter att bössan är insliten i loppet vilket bara det genererar lite mer fart i sig.

när det gäller hur lågt man vågar gå har jag bara viss erfarenhet. hylsan måste vara fylld till minst 60% men 80% är helt ok. det är väl egentligen vad du behöver oroa dig för, att inte få sekundärsmäll vid avfyrning. det kan bli ohyggligt skitigt i pipan men farligt blir det inte så lätt med fulla eller välfyllda hylsor.   

att ha norma som referens är guld värt om man är själv och som jag med ringa erfarenhet av att gå utanför safe-zone. man kan var a lite över och lite under, allt funkar tryckmässigt.

/Karl

Publicerat
  • Författare

Tack igen för trevliga svar!

Trappern, jo jag har ju stött på patrull så jag tar det väldigt försiktigt nu, men tack!

Tango, jo du jag har funderat på mitt civila tempo och skulle vilja dämpa detta, du har ju rätt, jag har tex endast haft 7 veckors semester på ca 12år, jag älskar att jobba!

men vad gör man, det ska mat på bordet varje dag och helst en khales varje vecka!

Jag har endast vanliga lås helix , sako, blaser, merkeldrilling!

Jag hade givetvis velat ha en norma laddata med min o max, sen brukar jag faktiskt börja på mitten eller strax under, säger norma 60-65 grains så börjar jag laddstegen på 62 normalt sett, men nu hade jag ingen stege och skulle självklart väntat en månad till på normas svar men lilla jag ville gärna ha med bössan upp i älgjakten, därav egna tester!

Jag har aldrig haft bultlåsning på några patroner men jag har kalibrerat fel och fått klick, jag har även kalibrerat för lite så patronen inte gått att mantla!

Och som sagt, det är mycket trevligare med dessa senaste svar än de första, maddog bortagen från besserwisserlistan!

och som sagt nu när jag gått på en nit så kommer jag att vänta in säljarens laddata eller normas!

Publicerat

Jag får en hel del olika funderingar när jag läser denna tråd, om i börjar med det positiva så tycker jag att det är mycket bra att du går ut och varnar/rapporterar dina resultat så att fler får upp ögonen för att det inte är så smart att "tuta och köra" när det gäller handladdning.

En annan fundering är att väldigt många verkar satsa på maximal hastighet och därmed maximala tryck utan att ha riktig koll på vad de ger sig in på, ofta ser jag kommentarer som indikerar att skytten tror sig ha en "snabb pipa" eller "snabb bössa". I princip finns det bara två sätt att öka hastigheten ovanför de nivåer som publicerade data indikerar, nämligen att skaffa sig en betydligt längre pipa eller att skära ett patronläge som tillåter väsentligt längre COL (för att det skall vara någon vinst med det sistnämnda så krävs det att man vill skjuta långa kulor i patroner som inte har jättestor hylsvolym). Om man inte gått dessa vägar men ändå får höga hastigheter så är trycket för högt, det finns liksom inga genvägar inom fysikens lagar. Hastigheten är och förblir en funktion av arean under tryckkurvan, när vi väl hittat ett krut som är lämpligt till den aktuella patronen så kommer varje höjning av hastigheten att motsvaras av motsvarande höjning av trycket!

Det känns också som att QL är ett av de allra mest missförstådda verktyg som vi som handladdare har att tillgå. Ibland funderar jag på vad det beror på att vi inte litar på väderleksprognoserna som tas fram med oerhört mycket mer datakraft och avancerade beräkningsmodeller men däremot litar blint på en mjukvara som tagits fram av en enda tysk ingenjör :rolleyes: . Kanske beror det på att det blir rätt tydligt när väderleksprognoserna slår fel men uppenbarligen blir folk väldigt förvånade när QL slår fel?

Man måste också ha klart för sig vilka parametrar som QL INTE tar hänsyn till utan som "antas" följa "standard", då pratar vi om sådant som friflykt, räffelstigning och pipans innerdimensioner. Börjar vi med friflykten så antar QL att du vill ladda dina patroner till den max COL som standarden föreskriver, om det är en bra idé eller inte beror bland annat på hur ditt patronläge ser ut men också på hur mycket styrning du vill ha för kulan, vilken necktension du väljer etc. Att inte mäta friflykten på ett tillförlitligt sätt innan man ger sig på QL simuleringar är inte särskilt smart. Som vi redan varit inne på är det inte möjligt att komma fram till lämplig patronlängd genom att kontrollera COL med andra kulor än den man själv valt att använda så länge som man inte har örnkoll på ogivaler etc. Ett annat samband som QL inte tar hänsyn till är räffelstigningen, en tvär räffelstigning innebär att trycket byggs betydligt snabbare initialt i tryckkurvan. Ett annat exempel är pipans innerdiameter, pipor i t ex .264 finns i lite olika varianter med anseende på innerdiameter men det tar QL ingen hänsyn till.

Att använda precisionen som måttstock på att allt står bra till är helt tokigt, många gånger är det så att precisionen infinner sig när trycket för länge sedan har gått in i det röda området. Jämför t ex hur våra bänkskyttar laddar sina 6 PPC där kan vi prata om prestanda som ligger långt över normala trycknivåer men de har som regel ändå rätt bra koll på vad de håller på med.

Jag har alldeles för liten egen erfarenhet av NF kulorna ur ett laddperspektiv men kulor med solid bakdel som NF bygger alltid tryck på ett betydligt snabbare sätt än vad ordinära blyspetsar gör, det är självklart därför som NF satt rillor på kulan. Rimligen får dessa rillor också betydelse för din necktension på så vis att kulan sitter betydligt lösare i hylshalsen men det är bara spekulationer från min sida och inget som jag har egen erfarenhet av.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Läst  detta och kan finna två inlägg som är säkra och riktiga: I-Mats och Christian

Finns inte all laddata publicerad använd annat, med all respekt!

Publicerat

Det känns också som att QL är ett av de allra mest missförstådda verktyg som vi som handladdare har att tillgå. Ibland funderar jag på vad det beror på att vi inte litar på väderleksprognoserna som tas fram med oerhört mycket mer datakraft och avancerade beräkningsmodeller men däremot litar blint på en mjukvara som tagits fram av en enda tysk ingenjör :rolleyes: .

Utöver eventuella frågetecken kring precisionen i beräkningsmodellen, så är fördefinierad indata emellanåt felaktig. T ex så är en del kullängder inte helt korrekta, även fast kullängden justeras så blir ändå beräknad fyllnadsgrad 100%-110% trots att krutet i den färdiga patronen rasslar som en maracas när patronen skakas, vilket säger att krutdensiteten inte stämmer så bra heller, vilket väcker frågan hur bra resten av det fördefinierade datat stämmer.