Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tycker vildsvin om bokollon?

Featured Replies

Publicerat

Tycker dom om bokollon lika mycket som ekollon?

Publicerat

hel sålda på bokollon är dom! :biggrin: hela bokbacken där himma brukar vara som en nyplöjd åker :)

Publicerat

Bokollen er en godis som egollen de er også meget glade for TRØFLER og andre svampe :yes:  kalle dk

Publicerat
  • Författare

Tack jag såg att dom bökat i bokskogen men vart inte säker på om det var ollonen dom var efter!

men om det är bökat under skogs körsbärsträd är det troligen grävling va?

Publicerat
  • Författare

då är det bättre att passa i bokskogen än på veteåkern eller?

dom har varit på båda ställen!

Publicerat

då är det bättre att passa i bokskogen än på veteåkern eller?

dom har varit på båda ställen!

satsa på åkern och skydda den

skogen far inte illa av böket om det inte går till överdrift  

Publicerat
  • Författare

HMM, dom måste genom bokskogen för att komma till vetet,,,, om dom inte tar stora riksvägen till vetet!

men det är nog j-ligt mörkt där, ljusare på vetet.... kanske blir en kombo, passar vetet först då vinden ligger så att jag kan fortsätta till bokskogen!

Och jag kan inte tänka mig att dom inte hörs bland alla boklöv om dom bökar där!

Jag har så j-a långt till dessa pass, det är nog minst 150m max 200m från sängen :thumbsup:

(tyvärr  ser jag den inte, men kanske skulle satsa på kameraövervakning....)

Publicerat
  • Författare

satsa på åkern och skydda den

skogen far inte illa av böket om det inte går till överdrift  

Du hade fel, dom kom aldrig till veten, och när jag smög på dem så sket det sig, dom stack/den stack!

Publicerat

man kan inte lyckas varje gång men man ska alltid skydda gröda först sen när den är klar och skördad så tar man dom i bokskogen  

Publicerat
  • Författare

man kan inte lyckas varje gång men man ska alltid skydda gröda först sen när den är klar och skördad så tar man dom i bokskogen

helt rätt!

Jag lyssnade på dig och inget vete åts upp inatt!

funderar på hur jag ska göra inatt?

Det är tokmörkt i bokskogen, jag har skickat in ansökan om lampa, ska man få nått svar?

Kronoberg!

Publicerat

Du får väl för i helsike inte "skyddsjaga" med ficklampa i bokskogen

Publicerat
  • Författare

Kanske, bokskogen är tydligen den nordligaste i värden, detta enligt hörsägen och vildsvinen är även på träden, varför vet jag inte, kanske skrubbar dom sig?

Men om du har skyddsjakt på en havreåker måste du väl få skyddskjuta även när dom är på väg till havren, även om det inte går att bevisa att dom tänkte förstöra havren?

Bokskogen ligger 1m från vetet1

Publicerat

du kan nog styra vilka träd som dom går på med hjälp av tjära

Publicerat

Jepp, speciellt fina bokar man vill ta död på...

Publicerat
  • Författare

Jepp, speciellt fina bokar man vill ta död på...

haha , nej men får man inte skyddskjuta gris på väg till vetet, dom är då 10m ifrån och går mot vetet?
Publicerat

haha , nej men får man inte skyddskjuta gris på väg till vetet, dom är då 10m ifrån och går mot vetet?

Ibland är det lättare att få förlåtelse än tillåtelse...

Fråga vad som gäller.

Publicerat

Om du ser in i bokskogen från vetet - varför då fråga sig om du ska posta i vetet eller boket?

Jag kan inte de exakta reglerna gällande skyddsjakten i Kronoberg men gissningsvis får du, givet du har tillstånd, använda lampan när grisen är på väg in i vetet.

Att använda ficklampa på gris som tuggar bokollon i lövskogen tror jag är övertramp tom i kronoberg trots att de är extra gentila med sina tillstånd.

Publicerat
  • Författare

ok tack, jag får ha en näve vete att stoppa in i truten på grisen då!

nejdå, jag använder inte lampan ännu, jag har inte fått nått svar på min ansökan men funderar på om det är som i blekinge att alla får använda lampa bara dom anmäler detta?

Publicerat

ok tack, jag får ha en näve vete att stoppa in i truten på grisen då!

nejdå, jag använder inte lampan ännu, jag har inte fått nått svar på min ansökan men funderar på om det är som i blekinge att alla får använda lampa bara dom anmäler detta?

http://www.lansstyrelsen.se/kronoberg/Sv/blanketter/Pages/skyddsjakt-vildsvin.aspx

du har ett telefonnummer ute till höger till en Ulrika. testa ring henne och se vad hon säger.