Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur man sköter om sina hylsor!eller hur jag gör!

Featured Replies

Publicerat

Först ska man skjuta patronerna(eller köpa hylsor)

1 ta bort th med en sån som bara stöter ut th inte kalibrerar, samma till alla kalibrar, ca 300kr

2 sen kör du hylsorna i en tumlare med rostfria pinnar, typ cementblandare fast mindre, lite yes eller andra medikamen, 3-4 timt! (min kostade 2500kr men överlever nog 100 år till!)

3 Torkar dessa i en svamptork, max 50 grader, jag kör 45 grader pris 200kr(funkar bra i ugn med , luckan lite öppen om du inte har fläkt)

4 Smörj in och kalibrera, från 300kr-2000kr beroende på kaliber!

5 jag kör en runda till i tumlaren men det borde räcka att få bort smörjmedlel ca 1 timt!

6 kolla längd och så att alla hylsor är fina.

7 sätt i th och kolla igen så alla är fina

8 mät upp krut och häll i hylsan(den nu skitsnygga hylsan)

9 sätt dit kulan, (förhoppningsvis favvokulan)

10 provladda all jaktammo,,,, det får inte strula i skarpt läge.

11 provskjut

12 skjut din dröm björn/älg/hjort/räv/råbock mm,,, men glöm inte att spara DIN hylsa till trofen!( patronen är ju din egen skapelse!

Publicerat

Vilken tumlare använder du?

Publicerat

Intressant, blänker hylsorna ihjäll djuren då? Inget om korrekt kalibrering, ev bruk av S-dies från Redding, inget om svarvade/uppmätta hylshalsar för att optimera vapnets funktion, men blankt skall det vara. 

/CHristian

Publicerat

O ingen tändhatt... :P

Publicerat

Intressant, blänker hylsorna ihjäll djuren då? Inget om korrekt kalibrering, ev bruk av S-dies från Redding, inget om svarvade/uppmätta hylshalsar för att optimera vapnets funktion, men blankt skall det vara. 

/CHristian

Inte för och va kinkig, men jag kanske inte förstår som inte provat handladdning. Dock står det att han kalibrera i punkt 4 och kontrollerar längden och hylsorna i punkt 6, fast det kanske inte är samma sak som du menar..  :huh:

O ingen tändhatt... :P

Hmm, är du inte läskunnig?? I punkt 1 tar han ut TH (tändhatt) och i punkt 7 sätter han i den... :tongue:  :cool:

Publicerat

Oooch du rengör inte insidan?

Publicerat

Inte för och va kinkig, men jag kanske inte förstår som inte provat handladdning. Dock står det att han kalibrera i punkt 4 och kontrollerar längden och hylsorna i punkt 6, fast det kanske inte är samma sak som du menar..  :huh:

Hmm, är du inte läskunnig?? I punkt 1 tar han ut TH (tändhatt) och i punkt 7 sätter han i den... :tongue:  :cool:

Att kontrollera längden på en hylsa är inte samma sak som att kontrollera graden av kalibrering, det gör man med kalibreringsverktyget/mätning över skuldran inte ett mätdon över den totala längden, att kontrollera halsarnas godstjocklek görs med en för mätningen lämplig mikrometer och svarvningen av dem görs med en hylshalssvarv.

Det är rätt mycket med det här med att optimera handladdningens resultat, alla kan ladda, alla kan lära sig, men det är inte medfött vad som är viktigt att företa i form av arbetsinsatser. /Christian

Publicerat

jag kör en jag också.

1 justerar in verktyget (om det är en ny bössa annars är den redan justerad) jag kör en väldigt tight delkalibrering som regel i alla bössor.

2 smörjer och kalibrerar.

3 kör i ul-tvätten

4 torkar hylsorna antingen i pannrummet eller ugnen.

5 sätter tändhattar och laddar hylsan färdigt.

6 skjuter.

7 hela skiten börjar om igen.

Publicerat
  • Författare

haha

ja använder

post-9792-0-04864100-1377517679_thumb.jp

och jag mäter inte bröstet på hylsor som är skjutna i min bössa, kanske slarvigt men sån är jag!

th använder jag bara ibland........dom är så dyra!

large magnum hela tiden!

Publicerat
  • Författare

Oooch du rengör inte insidan?

jo med ovanstående tumlare så blir insidan lika bänkande som utsidan, även th hålet blänker1

Jo blankt ska de vara om dom inte är svarta, möjligen förnicklade, men även de förnicklade ska vara blanka!

Jo skrev jag att jag vill ha hylsorna blanka?