Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bocktrofé

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Sköt min första bock den 17e (första fällda djur någonsin). En ganska ung bock. Den kom ut 5 meter från mig. Vinden låg rätt så det var bara att sitta stilla och låta den gå ut en bit. Släppte ut den 20 meter och lyckades smyga upp bössan. PANG! den föll i princip direkt, studsade 5 meter. Jäklar vilket adrenalinkick :)

Tog ur den själv. Har bara sett någon göra det tidigare, men det gick bra. Tog lite tid bara.

Eftersom det är min första bock måste jag ju behålla hornen. Känner att det är lite grisigt att göra detta. Att flå skallen och pilla ut ögonen är ett steg för långt för en nybörjare som mig, det räcker med urtagning, flå och stycka bocken :)

Så min fråga kan någon rekommendera någon som gör detta i Stockholm. Fick pris från en konservator som skulle ha 1350 kr, kändes dyrt?

Någon som gör detta mot en skälig ersättning?

Publicerat

själv tycker jag att har man gett sig ut och skjutit en bock så ska man kunna ta hand om skallen okså och det är faktsikt inte så svårt :smile:  det du behöver är en lagom stor gryta,aluminiumfolie,en kokplatta.väteperoxid och en trofésåg eller en bra fogsvans och en stadig hand sen flår du skallen petar ut ögonen sen  sågar den strax under ögonhålan klä hornen i alu-folie (man vill inte att dom ska komma i kontakt med väteperoxiden) sen låter du vattnet sjuda det ska inte koka sen får skallen ligga där i bara själva skallen hornen ska inte komma i kontakt med vattnet  när kött och hinnor släpper fint från skallen tar du upp den och skrapar rent med en kniv sen häller du upp lite väteperoxid i ett kärl (använd plasthandskar när du gör detta) sen tar jag bomullspinnar och doppar i vätskan sen applicerar jag detta på skallen när du är klar låt den torka inspektera trofén om det behövs lägg på mer väteperoxid sen är det att köpa en trofésköld och fästa skallen i detta köpte mina sköldar och fästen på jaktia hoppas du har nytta av detta ha det gött :) 

Publicerat

En gubbe jag lämnar till i Söderköping tar 200 kr inkl Sköld, monterat och klart ;-)

Mitt tips är ändå att lämna in....lite baltigt att hålla på med ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Jag bor i Sigtuna, dvd en bra bit från v-haninge :)

Men det är snarare så att jag tycker det är lite makabert att gå lös på huvudet :)

Publicerat

Men det är snarare så att jag tycker det är lite makabert att gå lös på huvudet :)

Haha! Du behöver härdas! ;)

Nåja.

1350:- är i alla fall för mycket.

Med vänlig hälsning, John

Publicerat

Jag skulle tycka det var klart värt och åka några mil för och få den hjälpen ljhaman erbjöd. Vad kan vara bättre än hands on förevisning...

Publicerat
  • Författare

Ja det var bussigt av John att erbjuda sig att förevisa i detta. Jag kanske ska tacka ja om erbjudandet kvarstår? :)

Publicerat

Grattis till bocken!

Publicerat

Jag brukar röra ihop väteperoxiden med tapet klister,till en smet.Sen är det bara att lägga på ett tunt lager på den kokade skallen. Och in med skallen

i en plastpåse ngr timmar.Ta ut och spola av,väldigt enkelt.

Publicerat
  • Författare

Grattis till bocken!

Tackar!