Publicerat Augusti 26, 201312 yr Ja det var en fråga det. Jag är en 29 årig jämtlänning som av olika anledningar hamnat i en liten by ett par mil från Umeå. Till vardags jobbar jag som lantarbetare på en mjölkgård och trivs ganska bra med det. Att vistas i skog och mark har alltid varit ett stort intresse för mig. Har vuxit upp med jagande föräldrar och tog själv jägarexamen vid 14 års ålder. Har följt föräldrarna i skogen hela uppväxten men inte haft nåt större intresse. Har suttit en vecka per år på älgpass och sen har det räckt. Var först för några år sedan sen jag flyttade till Umeå som jag blev riktigt biten och nu är jag mer än lovligt intresserad av jakt enligt min sambo. På senare tid har jag hittat ett ytterligare intresse. Knivslöjden som jag tycker är mycket spännande. Blev i dagarna klar med min tionde kniv och fler lär det bli. Utöver det brukar jag göra skålar, kåsor och slevar av vrilar och roliga träbitar jag hittar ute i skogen. Det var lite kort om vad jag är för kuf.
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Varifrån jämtland? Välkommen föresten.... Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 26, 201312 yr Författare Varifrån jämtland? Välkommen föresten.... Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur En liten rackarns byhåla som heter Kälarne. Eller egentligen en liten by ungefär 2,5 mil därifrån
Publicerat Augusti 27, 201312 yr En liten rackarns byhåla som heter Kälarne. Eller egentligen en liten by ungefär 2,5 mil därifrån Ok. Jagar i grötingen. Nästan grannar då.
Publicerat Augusti 27, 201312 yr Författare Ok. Jagar i grötingen. Nästan grannar då. Ja det är inte lång. Om man svänger av i Dockmyr mot Bomsund är kommer man till mina jaktmarker
Publicerat Augusti 27, 201312 yr Ja det är inte lång. Om man svänger av i Dockmyr mot Bomsund är kommer man till mina jaktmarker Nästan gångavstånd ju... Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 27, 201312 yr Författare Nästan gångavstånd ju... Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur Ja jag kryper väl förbi på lördagkväll när vi haft fest med jaktlaget
Publicerat Augusti 28, 201312 yr Vänta en vecka med att krypa......börjar inte jaga förrän nästa lördag. Har ni fortfarande kopiöst med älg eller börjar det tynna ur? Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 28, 201312 yr Författare Vänta en vecka med att krypa......börjar inte jaga förrän nästa lördag. Har ni fortfarande kopiöst med älg eller börjar det tynna ur? Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur Har haft ganska dåligt de sista åren. Och i år verkar det inte vara nåt vidare år heller. Dock ska det ha passerat en björn genom byn i natt. Får se om den håller sig kvar så kan det bli riktigt spännande på måndag
Publicerat Augusti 28, 201312 yr Hoppas ni får en trevlig vecka, men låt bli björnarna.....vill ju ha nån kvar när vi jagar... Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Varför jagar ni? Det finns bättre sätt att låtsas vara man! hvorfor gemmer du dig skriv i din profil hvem du er elskede BJØRN.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Detta är en populär post. Många tack för välkommnandet allihop. Varför jagar ni? Det finns bättre sätt att låtsas vara man! Jag vet då att jag inte behöver låtsas vara man för sist jag kikade ner mellan benen hade jag något som i alla fall liknade ett maligt könsorgan. Dessutom så råkar jag känna ett antal kvinnliga jägare som även dom jagar björn. Min mor och min lillasyster är två utav dom. Så du menar att dom inte skulle få jaga för att dom är kvinnor? Ska man låtsas vara man finns det garanterat bättre sätt att göra det på men det behöver vi inte gå in på här. För att gå till djupet med varför jag jagar måste vi nog gå tillbaka i historien tämligen länge. Jag är född och uppvuxen långt ute på landsbygden och mina förfäder har varit lantbrukare och jägare i evinnerliga tider. Jakten har med andra ord varit en bidragande orsak till att mina förfäder överlevt så att jag kan sitta här och skriva mitt inlägg. För mig personligen är jakten förutom ett sätt att skaffa god och näringsriktig föda. Ett sätt att umgås med likasinnade kamrater. Jakten är alltså en del i mitt sociala nätverk. Det är även ett sätt att vårda och skydda det min familj livnär sig på idag, nämligen skogsbruket. Skulle alla sluta jaga skulle t,ex älgens betesskador i ungskogarna bli så stora att tillväxten i skogen skulle förstöras. Som svar på detta ger jag mig djävulen på att någon kommer med inlägget att kött finns på Ica och Konsum. Jag köper ytterst sparsamt med kött. För det första jagar jag så att det behövs inte och för det andra så lever jag i tron att viltköttet måste vara betydligt mer klimatsmart än köpeköttet. Av en händelse så råkar jag arbeta på ett jordbruk som producerar mjölk och nötkött. Där skördar vi gräs och spannmål som vi kör hem till djuren med traktor. Utöver detta bränner vi en massa elström som garanterat inte är helt utan miljöpåverkan även den. När kon sedan är färdig för slakt så lastas den in i en lastbil för att köras till slakteriet som ligger åtskilliga mil bort. Kan anta att det inte är en riktigt angenäm situation att åka där inträngd bland en massa andra kor. Viltet däremot får ströva fritt i skog och mark och sedan när jag eller någon annan jägare bestämmer oss för att det är ett lämpligt avskjutningsdjur så är i de flesta fall (om det inte går riktigt snett) det hela överstökat inom max någon minut. Djuret är helt ovetande om vad som kommer att ske fram tills det sker. Ingen stress med att lastas på lastbilar och sedan in i slakteriet. Alltså tycker jag att jakten är ett långt mer humant sätt att låta djuren dö på. Björnen har inte gjort människan något ont, men när människan började jaga björn så måste ju djuret få försvara sig. Björnen var ett hot på järnåldern, inte idag. Idag är det jägaren som är ett hot mot det finaste djur vi har i vår fauna! Björnen har aldrig mig veterligt varit ett direkt hot mot människan. Däremot har björnen och rovdjuren varit ett hot mot det vi levt under många tusentals år nämligen djurskötsel. Av gammal hävd har vi jagat rovdjur för att skydda vårt levebröd och på så vis kunnat överleva själva. Under ett antal år har vi inte jagat björn för att det funnits för få av den. Nu när björnstammen ökat har vi fått licensjakt på ett visst antal björnar i landet för att skatta stammen och hålla den på en nivå som accepteras av den svenska befolkningen. Björnen är idag inte på långa vägar hotad på något sätt utan vi har en livskraftig stam som är på en sådan nivå att vi kan leva i symbios med den. Jag kan hålla med om att björnen är ett vackert djur att se på och jag är inte på något vis emot björnen utan tvärtemot. Har inget emot något rovdjursslag bara stammen hålls på en nivå så att det inte ställer till onödigt mycket skada för de som lever där dom finns. Vi har en rik och varierad viltstam i landet och den ska vi behålla. Sen är det ytterst få förunnat att få chansen att se en björn i vilt tillstånd än mindre skjuta den. Du som anser dig så väl insatt i vår fauna och framför allt rasen Ursus Actros (Brunbjörn) borde väl veta och ha förstått att björnen mer respekt för dig än du har för den. Har vid tillfällen när jag varit i skogen hittat björnskit som varit så färsk att det ångar från den alltså den är högst några minuter gammal. Då har björnen varit i min omedelbara närhet och med största sannolikhet har den haft koll på vart jag befunnit mig men inte visat sig för mig. Jag skulle tro att du är en av dom som på sin höjd sett en björn på zoo och ger dig in i ett internetforum med inriktning mot jakt för att spela allan. Skriv en presentation om dig själv och visa att jag har fel så ska jag revidera min åsikt. Går väldigt lätt att vara stor i truten och inte kunna påvisa sina åsikter med något resonemang bakom är i mina ögon att blotta strupen och visa att man har dåligt på fötterna. Med vänliga hälsningar en Lilleman som börjar vara trött på att få försvara sina åsikter gällande jakt lite titt som tätt speciellt i den vegantäta staden Umeå
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Hoppas ni får en trevlig vecka, men låt bli björnarna.....vill ju ha nån kvar när vi jagar... Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur Kan inte lova något. Fick en inbjudan på Björnjakt i Nyhem här i kväll så på Lördag ska jag dit och se. Men finns väl rätt gott om dom på tilldelningen än?
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Då måste du ju jaga på grannmarken till oss....jagar ni ner mot gimåns utlopp i idsjön? Hade jag kunnat skulle jag fyllt ditt föregående inlägg med gilla symboler. :rolleyes: Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Då måste du ju jaga på grannmarken till oss....jagar ni ner mot gimåns utlopp i idsjön? Hade jag kunnat skulle jag fyllt ditt föregående inlägg med gilla symboler. :rolleyes: Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur Jag vet inte riktigt vart dom jagar. Har inte varit dit förut.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Får ta rapport efter helgen..... Se till att stöta björnarna söderut bara....
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Då måste du ju jaga på grannmarken till oss....jagar ni ner mot gimåns utlopp i idsjön? Hade jag kunnat skulle jag fyllt ditt föregående inlägg med gilla symboler. :rolleyes: Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur Då vet jag på ett ungefär vart du håller till. Brukar vara till Idsjön och fiska öring på sommrarna. Fint trollingfiske där. Får ta rapport efter helgen..... Se till att stöta björnarna söderut bara.... Ska göra vad jag kan. Får avlägga rapport när jag kommer tillbaka från semestern. Är svårt med teckningen på mobilen bitvis, Ska man kunna surfa på den måste man iväg ungefär en mil med bilen. välkommen hoppas du får se och skjuta en nalle Många tack för det. Hoppas kan man alltid och skulle det inte bli något har man i alla fall förhoppningsvis haft en trevlig jaktdag ändå. Det är långt mycket viktigare än själva skjutandet.
Publicerat September 4, 201312 yr [tråd "städad" då jag tyckte mig se en dammråtta i form av en björn...]
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Välkommen, Västerbotten och Jämtland är en bra kombo för jägare och fiskare