Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra & Billig 223

Featured Replies

Publicerat

Är det möjligt att kunna köpa en helt ny 223:a för ca 10000-15000kr som skjuter bra och är en hållbar bössa???

Har kollat runt ett tag, men beg är omöjligt att hitta och nya är minsann inte så lätt det heller...

Publicerat

Torsbo har ett gäng Remington i olika varianter, har själv en sps tactical som skjuter kanon med 55 grians vmax

Publicerat

Tikka T3, 9.5-13.5ksek.

Publicerat

Begreppet skjuter bra är relativt :wink:

Ruger gör brutalt slitstarka vapen-i princip outslitliga,jag har själv en modell 77 som skjuter precis så bra som jag kan önska och nyttja.

Remington LTR är en känd beprövad arbetshäst som även den sällan gör sin ägare besviken.

Browning X-bolt spelar i samma division som ovanstående.

Alla dessa tre kommer att tjäna på en bra utförd plastbäddning då små kalibrar oftast används mot små mål och varje precisionsförbättring ökar användbarheten mångfalt

Thompson har jag ingen anledning att misstro gentemot dessa tre men har ingen egen erfarenhet.

Tikka T3 är även det ett alternativ men pga att den endast finns i lång låda så hade jag definitivt valt bort den i 223,onödigt tung och klumpig i en så smidig kaliber.

/Mike

Publicerat

Lätt att jag skulle köpa en howa 1500 om ja skulle köpa en bössa idag.

Tycker den känns riktig även fast priset ligger under 8000kr

Publicerat

Begreppet skjuter bra är relativt :wink:

Ruger gör brutalt slitstarka vapen-i princip outslitliga,jag har själv en modell 77 som skjuter precis så bra som jag kan önska och nyttja.

Remington LTR är en känd beprövad arbetshäst som även den sällan gör sin ägare besviken.

Browning X-bolt spelar i samma division som ovanstående.

Alla dessa tre kommer att tjäna på en bra utförd plastbäddning då små kalibrar oftast används mot små mål och varje precisionsförbättring ökar användbarheten mångfalt

Thompson har jag ingen anledning att misstro gentemot dessa tre men har ingen egen erfarenhet.

Tikka T3 är även det ett alternativ men pga att den endast finns i lång låda så hade jag definitivt valt bort den i 223,onödigt tung och klumpig i en så smidig kaliber.

/Mike

+1 på Torsbo för många Remington 700 cal .223 i lagret.

+1 för många Remington 700 tillbehör på marknaden

+1 för Remington är ansedd att skjuta bra från början från fabrik

Tips:

XXL har billigare cal .223 ammo än Norma jaktmatchen som säljs hos vanliga handlaren, ca 6 sek för en Fiocchi cal .223 eller 4 sek för en Prvi Partizan cal .223. Prvi Partizanen finns inte på hemsidan, kommer dock ihåg att de hade en annons för cirka året sedan i en annonsbilaga och jag frågade om den fanns kvar i lagret och det gjorde det. Men så finns också Agila cal .223 hos Vildsvinsbutiken för cirka 5 sek/smällen i skåne men det är för långt borta att köra till men kanske något för TS?. Alla smällar har 55 grain / kula som vikt.

Publicerat

Tror inte att en sako är mycket dyrare ny. Kolla på hundermodellen.

Publicerat

Ny sako 85 kostar mer än 15000:- hur mycket beror på modell,sannolikt även beställningsvara.....

Sako A7 tillverkas inte i 223,prismässigt ligger den annars rätt.

Att lyckas hitta en begagnad 75/85 i 223 är nog i det närmaste ogörligt.

/Mike

Publicerat

Finns en 700 tactical på blocket 7000 pengar (sök på 223) :thumbsup:

Publicerat

För de pengarna hade jag nog satsat på en begagnad LTR eller VS, VSF eller liknande Remington varmintmodell om jag kunde hitta en. Ingen direkt pipbrännarkaliber precis vilket gör att risken att köpa begagnat minskar avsevärt (jämfört med 22-250 och 243 exempelvis). Har svårt att se vad som annars skulle funka med den kravspecen avseende pris och kaliber.

Howa kan vara vägen att gå annars. Verkar vara otroligt prisvärda bössor.

Publicerat

Hade 243win varit av intresse så har torsbo helt nya sådana sako 75or för 14kkr

Publicerat

Howa har fått bra betyg överallt.

Dom har onekligen en del intressanta bössor med rätt futuristiska kolvar.

http://www.classicvapen.com/Howa-Studsare.html

/Mike

Publicerat

Howa har fått bra betyg överallt.

Dom har onekligen en del intressanta bössor med rätt futuristiska kolvar.

Ffa skulle jag säga att metallarbetet är grymt mycket finare än exempelvis... Remington ;) Det känns inte som man sparat in på något i det avseendet. Vissa bössor säljs sjukt billigt på XXL men då i regel i 30-06.

Publicerat

Jo japanska vapen är i regel mycket välgjorda och prisvärda.

Något howa delar med tikka T3 är plan undersida på lådan men dom har integrerad rekylklack vilket bara är positivt ur plastbäddningssynpunkt,dessutom har dom kort låda-fördel Howa.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Stort tack för alla tips... så skall man ut o klämma lite på dem... :)