Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka M65

Featured Replies

Publicerat

Ska köpa en träningsbössa till sambon och fått erbjudande om att köpa en tikka m65 i 6,5x55 i absolut nyskick för 9000kr

Är detta ett vettigt pris? Kollade runt lite på blocket och 5-6 går nog att komma ner till men då är ju bössorna lite slitna.

Publicerat

Dyyyyrt!

Du får ju i stort sett en ny Tikka T3 i standardutförande för samma peng.

/Mike

Publicerat

+1

Tikka m65 är kanonbra bössor men inte för det priset jmf med just T3 fabriksny.

Publicerat

En t3 lite kostar ju 9900kr... en varmint 11k. med specialprise for you blir det 10k för varmint. 1k för en sprillans bössa med 10x mer alternativ till fästen och en trevligare stock(Varmint) så...

Publicerat

Jag sålde en standard M65 för 3500 och köpte en Continental för typ 5500 med Optilock kikarfästen. Torsbo brukar ha någon inne skulle jag tro, det är en ypperlig instegsbössa som brukar skjuta riktigt bra.

Publicerat

Gav 5k för min Continental men då fick jag med ammo, hylsor, fästen, bra rem mm. 7-08ans donator kostade 4k. M55 visserligen men de ligger rätt lika i pris.

Publicerat

Gav 5500 för min tikka lyx m65 i 6,5x55 och den är fiiin :smile: 9000 är riktigt dyrt för en sån tikka oavsett skick :ohmy:  

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar, det blir en super varmint till sambon :smile:

Publicerat

Du skulle väll köpa både en M03 o en Blackbear? Varför kan hon inte skjuta med någon av dessa om det bara ska vara en "träningsbössa" lägg pengarna på ett extra sikte istället!

Publicerat
  • Författare

Du skulle väll köpa både en M03 o en Blackbear? Varför kan hon inte skjuta med någon av dessa om det bara ska vara en "träningsbössa" lägg pengarna på ett extra sikte istället!

Nej det blev en black bear istället för en M03.

Tikkan är tänkt för övning och mindre vilt.

Köpte ett Swarovski z6 sikte till black bearen som jag hoppas ska räcka länge.

Till tikkan blir det ett steiner jag hittade på blocket för en struntsumma.

• 1 year later...
Publicerat

Ska köpa en träningsbössa till sambon och fått erbjudande om att köpa en tikka m65 i 6,5x55 i absolut nyskick för 9000kr

Är detta ett vettigt pris? Kollade runt lite på blocket och 5-6 går nog att komma ner till men då är ju bössorna lite slitna.

Köpte för ett halvår sedan likadan i nyskick för 4000, hos handlare.

Skulle definitivt inte betala mer än 5000.

mvh/Urban

Publicerat

Rätt dyrt, och kikaren är ren skit.

Okej, tack. Vad är ett bra eller rimligt pris? Har du förresten någon aning hur många mm ringar det är på fästet?

Publicerat

3000-5000kr beroende på skick.

Troligen 1 tum, men fästena hör hemma i samma skitpåse som kikaren.

Jag tycker du kan lägga ett bud, bössan är trots allt utmärkt. :)

Publicerat

Personligen så tycker jag att Tikka 55 / 65 är undervärderade.

Eftersom kvaliteten är så otroligt mycket högre än dagens T3:or...

Men det är ju bara en fördel.  Det går att hitta fina bössor till låga priser utan att säljaren fattar bättre.

Så pruta ned priset...

Publicerat

Jag håller till viss del med dig Danne E, men undervärdet är också rimligt med tanke på eftermarknad. Det kan på vissa håll bli både dyrt och krångligt att hitta delar eller en stock till en m65:a. Gäller inte bara äldre tikkor utan andra fabrikat/modeller som inte tillverkas längre och som inte såldes internationellt.

Publicerat

Den främsta anledningen till undervärdet är väl att det produceras en massa nya billiga vapen.

Mer eller mindre lyckade - men trots allt nya och billiga. Och det lockar alltid köpare.

Sånt påverkar förstås begagnatpriserna.

Generellt så är priserna på beg. vapen ganska låga i Sverige.

Undantaget några upphaussade fabrikat.

Publicerat

Tack alla för eran input. Jag valde dock att passa på just den här bössan, gav inte heller något motbud. Ska som sagt bara vara reservbössa så skulle helst hitta någon riktigt bra affär, sedan skulle jag föredra en M55 över M65. Finns det några 3:e parts kolvar överhuvudtaget till Tikka M55/65?

Edit: Ser att sidelock har GRS kolvar till M55 i sin signatur. Verkar trevliga, hur ligger de viktmässigt till jämfört med orginal?

Publicerat

1450g väger de har jag för mig, har inte vägt mina org-kolvar. Men det spelar ingen roll då GRS slutat med kolvar till m55 och m65. Har du tur finner du iofs nån begagnad.

Publicerat

Grs kolvens problem är att den blir lite baktung. Inte fel att komplettera med dämpare för att kompensera!

Har för mig btw att grs hunter är 350g tyngre än orginal.

mvh/Urban

Publicerat

Ett tips om kolven blir baktung är att fräsa ur och bädda in en metallstav i förstocken. Fick det gjort på min

Sako Finnbear .375H&H för att få bössan mer "pekbar".

Publicerat

Det upplever inte jag då mina grs varmint matchas av varmintpipor. :)

Det är ingen stock för de som vill ha lättbössor ändå!