Publicerat Augusti 27, 201312 yr Har byggt mig en enkel vakuumkammare och med denna testat genomfärga björk med narvsvärta. Fungerade utmärkt! Bitarna blev kolsvart ända in i kärnan. Nu har jag fått en hel björkvril och en hel sälgvril samt en liten bit av något träslag hemmahörande i Krim, Ryssland med gult trä och tydliga ådringar. Totalt ca 35 kg kanonfint material. Detta vill jag inte färga men däremot stabilisera så frågan är, måste jag skaffa trähärdare (typ Minwax Wood Hardener) eller finns det något mer lättillgängligt ämne som fungerar lika bra?
Publicerat Augusti 27, 201312 yr Det mest förekommande medel - mig veterligen - när man stabbar primärt rötat trä är epoxy samt något som kan förtunna epoxyn så det går in i träbiten. Jag misstänker att det handlar om aceton eller någon annan alkohol. Skall man stabba en frisk träbit så vet jag att det finns en tråd här på forumet som beskriver produkten man använde när man stabiliserade skeppet Wasa och det skall tydligen vara åtkomligt. Varför behöver du stabilisera de träbitar du har fått hem? Är de strukturellt svaga? Vanligt trä dränker jag i linolja och balsamterpentin och det blir hårt som bara den.
Publicerat Augusti 27, 201312 yr Författare Han jag fick bitarna av menade att sälg var ett relativt mjukt träslag. Läste någonstans om att använda linolja. Vilken sorts linolja använder du och vilket blandningsförhållande kör du på oljan och terpentinet?
Publicerat Augusti 27, 201312 yr Kokt linolja och balsamterpentin för att få till härdningen på ca 1-2 veckor, rå linolja och balsamterpentin för en torktid på ca 1 år... Normalt blandningsförhållande är 50/50, men ska du ha kraftig inträngning kan man tunna den med mer terpentin...
Publicerat Augusti 28, 201312 yr Kan man limma med epoxy på det trät sen? Edit: om man det är dränkt i oxiderad linolja.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Kan man limma med epoxy på det trät sen? Edit: om man det är dränkt i oxiderad linolja. Linoljan oxiderar till linoleum, dvs de vissa golv är gjorda av. Har inget minne av att jag provat och limma på det, men tycker det borde gå utmärkt rent spontant. epoxy fäster ju på stålet så då borde det finnas tillräckliga ojämnheter i trät kvar och fästa på.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Men härdar oljan även om du spätt den med terpentin? Ja terpentinen är till för att göra oljan mer lätt flytande och dunstar sedan bort...