Publicerat Augusti 28, 201312 yr Ja vad tror ni? 8,57 eller 6,5 på Grisåtel, älgjakt ? Jag har en 6,5a nu, och har en 8,57a på gång . Är det nån skillnad?
Publicerat Augusti 28, 201312 yr Lite mer död i en 8x57 men 6.5an är ju jättemysig! Sätter du kulan där den ska så dör den lika fint med en 6,5a
Publicerat Augusti 28, 201312 yr Beror mer pa vad du har for glugg... Och vilken du tranat mest/bast med! Om du funderar pa utrustning sa skulle jag valja att satta ett ljusstarkt 3-12 eller liknande pa 6,5:an och ha den till vak samt ett 1-4 eller liknande pa 8x57 och ha den till drevjakt. Med 6,5 bor man vara valdigt noga med skottplacering/ full bredsida om vi talar om de storsta grisarna. Atminstone sags det sa, jag ar tveksam men nar andra med mer erfarenhet sager att det ar sa vill inte jag rekomendera nagot annat. Vad galler alg har vi inte sa stora algar i Sverige att det skulle vara nagra problem med 6,5:an.
Publicerat Augusti 28, 201312 yr största skillnaden är nog mellan 6,5mm och 8mm och då till 8mms fördel! Men det beror mer på det du inte skrivit vilken bössa och vilken glugg! Om alla faktorer är samma så vinner 8x57 enligt mig! Lite mer rekyl och lite mer effekt, men det är som sagt lite!
Publicerat Augusti 28, 201312 yr Jag hade valt 8x57 för att öppna upp lite mer för blodet på båda sidor. Grisen dör nog lika bra av båda men jag vill gärna ha röda mattan utrullad när jag ska gå efter om den går en bit. Går ju lite lättare att se var det tagit om det blir mycket rester kvar på skottplatsen med, fördel att veta direkt att skottet är dödligt - inte minst om man vill prova en unghund.
Publicerat Augusti 28, 201312 yr jag hade nog valt 8x57 men en bra glugg host! meopta host! mest för att jag tycker 8x57 är en mysig kaliber hade haft en själv om jag inte var så nöjd med min 30.06a med det sagt så är inte 6,5x55 på något sätt dålig tvärtom den är mycket potent mer än vad gemene man tror hoppas du blir nöjd med det du väljer ha de gött
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Kalibern är mindre relevant, kulvalet desto mera så, därtill är frågan om omdöme och val av kulväg genom viltet det som slutligen avgör resultatet. För egen del hade jag valt 6,5 laddat med den längsta/tyngsta/blötaste kula jag kunde finna på och sedan jagat med bra mycket förtroende för prylarna, men var och en gör efter eget huvud, för egen del anser jag frågor av detta slag gärna hamnar i någon form av energi/diameter fålla som sällan berör de mer betydande frågorna, se ovan om det. Det är trots allt avlivning av vildsvin på 30-40 meter som omtalas inget mer än så. /CHristian
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Kalibern är mindre relevant, kulvalet desto mera så, därtill är frågan om omdöme och val av kulväg genom viltet det som slutligen avgör resultatet. För egen del hade jag valt 6,5 laddat med den längsta/tyngsta/blötaste kula jag kunde finna på och sedan jagat med bra mycket förtroende för prylarna, men var och en gör efter eget huvud, för egen del anser jag frågor av detta slag gärna hamnar i någon form av energi/diameter fålla som sällan berör de mer betydande frågorna, se ovan om det. Det är trots allt avlivning av vildsvin på 30-40 meter som omtalas inget mer än så. /CHristian Varför 6,5an? en 8x57kula är ju längre /tyngre/o och lika blöt som samma kula i 6,5! Obs,jag protesterar inte jag bara undrar!
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Kaliber är fruktansvärt ointressant och teoretisk joule likaså. Kulans konstruktion-dess hastighet och förmågan för dessa två att överföra praktisk joule i målet är det enda som betyder något. Vad har man för nytta av en kaliber som levererar 5000J på papperet men 4900 av dom sitter i backen bakom målet /Mike
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Det är trots allt avlivning av vildsvin på 30-40 meter som omtalas inget mer än så. /CHristian Förbannat bra sammanfattning.