Publicerat Augusti 28, 201312 yr Tjenare allihopa! Har lite funderingar på ett Vortex Viper PA 6,5-20x50 med mildot riktmedel. Bössan kommer att användas vid vak på rådjur, predatorjakt och även toppfågel när tillfälle ges. Därför tror jag att denna förstoring skulle vara lite allround för ändamålen den kommer att användas till. Kom gärna med förslag på vad ni skulle ha valt för dessa ändamål i prisklass 4000-5000kr. Nytt eller begagnat spelar inte så stor roll. Mvh Niklas
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Ingen som har tips eller förslag på andra förstoringsspann och märken?
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Jag kan bara säga vad jag har själv på 222:an med ungefär samma användnings område. Leupold VX3 3-9x förstoring! den har varit bra med det belysta riktmedlet och förstoringen har funkat bra men jag hade kanske valt en lite starkare förstoring vid ett nytt köp, mest för banskyttet. Jag jagar inte toppfågel tyvärr men vid Rådjursvaket så vill jag ibland skruva ner förstoringen till 3 för att få bra överblick. För någon mer än mig som inte har koll på min optik så är det en VXR 3-9x50 jag sitter på Pinsamt!!
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Använder min 222r till samma saker som du, mina fåglar sitter dock på marken i regel. Jag är kanonnöjd med min kikare, en S&B 4-12x42 från 1989, köptes nyservad på fabrik från en här på forumet för 4500kr.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Ok, tackar för dessa tips och förslag och hoppas på flera.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr OM man nu får ge råd osv, detta är en väldigt bra tub till "rätt" pris, även denna är en ruggigt fin tub även om 1,5-6 kan förefalla begränsande är det sällan det, 6x i bra optik ger bättre möjligheter till bra skott, genom upplösning och klarhet än vad motsvarande på 10x kan göra ur en sämre tub, vidare har vi denna tub och även denna tub, oaktat att jag inte gillar Duralyt särskilt mycket så är deras 30 mm linje enligt uppgifter mycket bättre än motsvarande en tums rör, slutligen dessa, troligen gråimporterade men samtidigt väldigt bra i pris/prestanda, se dessa tuber där jag personligen gillar 3-9x42 modellen och ser den som smutt. I valet mellan 5-10-15 år gammal tysk och ny Vortex går jag personligen alltid mot gamlingen om den har linser som är i gott skick, din föreslagna jakt premierar en inskjutning på 150 meter ung och skymningsvärden mer än något annat, mil dots och belysning är inte det första du behöver. Mina åsiker, sparsamt presenterade med en avslutade knorr mot ny optik. /Christian
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Tackar för tipsen Christian, S&B 3-12x50 verkar riktigt intressant men lite i överkant sett till priset. Belyst behöver det inte vara men någorlunda hög förstoring har jag snöat in mig på i alla fall. Har ju en Leupold VX-3 4,5-14x40 på 308:an, man kanske skulle satsa på en sådan förstoring istället fast utav annat fabrikat och med 50 objektiv.
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Behövde du inga skymningsegenskaper? Nåväl jag är konsekvent emot bruket av Leupold så där kan jag intet råda. /CHristian
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Jo, skymningsegenskaper behövs det när man skall vaka rådjur i gryning och skymning så det skall vi inte plocka bort ifrån diskussionen
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Författare Detta kanske vore något, http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-25-10x56-ir-sf/19841-0 .
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Jag har en Zeiss Conquest 6,5-20x50 till salu, den är iaf bättre i skymning än min Vortex PST 6-24x50. /Peter
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Detta kanske vore något, http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-25-10x56-ir-sf/19841-0 . Absolut inte, vidare motivering krävs inte, särskilt inte med den historik säljaren har på RS och andra sociala media. /CHristian
Publicerat Augusti 29, 201312 yr Som man sitter där dyker det upp ett annat hett tips, detta, vilket hade omgående blivit mitt val. /CHristian
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Absolut inte, vidare motivering krävs inte, särskilt inte med den historik säljaren har på RS och andra sociala media. /CHristian Delta har jävligt bra skymningsegenskaper o priset är klockrent. Säljaren i fråga är ruskigt insatt i optik o ger kunden det råd som behövs för rätt glugg till rätt pris. Mvh.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Nja säljaren postar under semi pseudonym på RS, alchibade, och har ett väldigt tveksamt förflutet med gråimport och försäljning av falskt märkt optik, bushnell, http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=62640&start=60 angående Delta är det enda vi vet att de legotillverkas i Japan, inget är känt om kravspecifikation, kvalitet eller märkets framtid. Alla har vi varit barn i början och Georges misstag är daterade men det ändrar inte historien för vad den har varit. Christian
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Christian N George, flex skriver att alltid ger kunderna bla bla, flex bor väl runt Skövde ja då är ju saken klar det måste ju va han på på Astro Sweden ;-) / Herbert
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Nja säljaren postar under semi pseudonym på RS, alchibade, och har ett väldigt tveksamt förflutet med gråimport och försäljning av falskt märkt optik, bushnell, http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=62640&start=60 angående Delta är det enda vi vet att de legotillverkas i Japan, inget är känt om kravspecifikation, kvalitet eller märkets framtid. Alla har vi varit barn i början och Georges misstag är daterade men det ändrar inte historien för vad den har varit. Christian Nu handla ju inte tråden om dina personliga vendetta till säljaren utan om kikarsikte o vill du ordbajsa om dina vendettor om personer så starta en egen tråd o för det. Sen hette du ju huskvarna på RS men har nu bytt till Regnskog ? Christian N George, flex skriver att alltid ger kunderna bla bla, flex bor väl runt Skövde ja då är ju saken klar det måste ju va han på på Astro Sweden ;-) / Herbert Det gäller dig med: Din Mamma. Mvh.
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Hur kunnig han än är - vilket kan diskuteras - så är han en falsk liten jävel. Case closed. -- Mats
Publicerat Augusti 30, 201312 yr Flex- nu får du gärna skärpa dig, jag varken ordbajsar eller har vendettor, däremot är det rätt bra att veta var någon kommer ifrån o vilka värderingar de bär. George är välkommen att kommentera både tidigare göranden, sin pseudu förekomst på RS osv, han lär inte behöva att du beter dig för hans räkning, eller? Angående mitt varande på RS så har jag varit med i snart 12 år, som Husqvarna o sedan några/något år som Regnskog, knappast en hemlighet eller udda, bakgrunden till namnbytet något så banalt som hot o påtryckningar från en företagare i optikbranschen dock inte George. Klarar man inte att ens historia minns av andra bör man kanske inte ta så framskjutna positioner. Christian
Publicerat Augusti 30, 201312 yr För mig som fysiskt varit i natur astros butik och fått mycket god hjälp av deras personal är väldigt nöjd. men ett förflutet kommer nästan alltid ikapp Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 29, 201312 yr Författare Har bestämt mig för att det får bli beställning efter jul från TOZ på ett sikte. Burris Fullfield E1 6,5-20x50 för skott på lite längre håll och toppjakten Och ringar blir det Weaver Lever Lok. Och sedan så blir jag förhoppningsvis ägare till ett Meopta 2100 3-12x50 belyst för endast 2000:-. Vad glad man blir när man hittar "finoptik" till så bra pris Redigerad November 4, 201312 yr med Wolfman85