Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dags för nästa fråga=) Läderverktyg?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Nu börjar knivtillverkningen rulla på vilket leder osökt till nästa ämne; slidtillverkning.

Jag har utrustning för att göra Kydex-slidor, men jag vill göra läderslidor.

Jag skulle välkomna förslag på vilka verktyg och oljor/kemikalier/mm som jag bör

införskaffa. Ha i åtanke att jag i dag inte äger ett endaste verktyg för detta ändamål.

Tacksam för hjälp!

Publicerat

Beror ju på vilken typ av slida du vill göra.

Simpel: Syl,nål och tråd. En bra sax och en vass kniv.

Lite mer finish: Kantjärn, syrännejärn, sporre för att markera styngen.

Sen är nog resten beroend på vad du tycker är roligt att göra/snyggt att ha.

Om målet är "amrekanska" "bushcraft" slidor med massa detaljer och remar, rekomenderar jag följand gubbe på youtube. http://www.youtube.com/user/satansbarber

Han har mycket om olika färger och kemikalier också.

Jag tycker själv om flätning av läder, och för slidor är de då kant laskning (edge braiding) som är lättast att använda sig av. För det behöver man en http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/textil-laderslojd/skinn-lader/laderverktyg/gaffelmejslar-pid3169. Det går med sylen också men tar lite mer konsentration att få snyggt.

Publicerat

Stålskala eller annan bra linjal är trevligt. Papper för att göra mallar. Beroende på typ av slida kanske du behöver d-ringar eller liknande. Jag nyttjar små limklämmor under vissa moment när en tredje hand kan vara bra.

Publicerat

Ett falsben och ett verktyg för att mäta in var sömmen ska va och dra längs den skurna kanten. En hyvel eller liknande för och tunna ut lädret..

Publicerat

Tuta och kör så lär du dig på vägen. Lädersnålar är väll det enda jag inte skulle vilja vara utan. Sen är ju sporren grymt smidig. Resten kan du nog hitta i kökslådor. Dock så fick jag rätt mycket missfärgningar när jag använde oortodoxa verktyg. 

Publicerat

Jag har en lädersporre för sömmen, det är lättare än ögonmått. Sen använder jag skjutmåttet för att mäta ut var sömmen skall vara istället för syrännejärn. gjorde en skåra i en skruvmejsel med en trekantsfil och slipade sen upp skruvmejseln så att den blev vass, och så slapp jag även köpa ett kantjärn. sylar har jag gjort av skruvmejslar också. sen är såklart klämmor alltid bra att ha. hålen kan man borra om man inte vill hålla på med sylen. prova dig fram, många verktyg kan man tillverka eftersom man känner att man behöver dem :D