Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Custombössa Jaktsidans medlemmar bestämmer!

Featured Replies

Publicerat

Ja som ni läser ovan..

Kommer se till att få byggt en custombössa med enbart de bästa delarna som passar som allroundbössa i skog och på bana.

Vill nu att jaktsidans medlemmar är med och påverkar!

Lås, kaliber, kolv, pipa ja hela bössan.

Kom igen nu, in med förslagen så ska vi se till att få fram en kanonbössa som byggs ihop av en kunnig smed.

Budget: skitsamma

Kommer egentligen inte behöva en till bössa. Men vill göra det som en kul grej.

Publicerat

jag tänkte som dig när jag byggde min bat. det som inte står i tråden är att jag även har en 60 cm krieger 6,5x47 med 8,5 twist till den.

den är otroligt jämn att skjuta med sittande och liggande men inte helt optimal i stående.

100% i fjol på ca 30 djur, (toppfågel och säl). och bra placeringar på dom tävlingar jag skjutit.

jag vet inte vad som skulle göra mig mer nöjd som jaktbössa är inte missnöjd med en enda komponent.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/35557-bat-6mmbr-jaktmaskin-projektet/#entry576210

Publicerat

Kan inte bidra men följer med glädje.

Kan också hålla med att maddogs bössa är något extra!

Publicerat

Maddog, har du möjligen några bilder på bössan i färdigt skick i någon tråd? Vore kul att se...!

Publicerat

jag kan ju ta en bild den ser dock inte så speciell ut. det som är speciellt är balansen i bössan och jämnheten.

tex ligger vikten ca 15% mer i händerna än normalt vilket gör tyngdpunkten väldigt låg så den känns smidig men ändå ligger stabilt.

Publicerat

För några år sedan lät jag bygga en .308 i varmint / sporter-stuk på ett Sako L579 lås.

Tanken var ungefär som trådskaparen - allround för bana och jakt.

Den blev kanske lite väl mycket kompromiss i vissa fall...

Den är i tyngsta laget för rörliga jakter, och för löpande viltmål på banan är inte laminatkolven optimal.  (Men ändå helt OK.)

En ny stock finns därför i planeringsstadiet, bättre lämpad för ståskytte.

Så mina tips är:

Tänk efter noga vad bössan ska vara bra till i 1:a hand och i 2:a hand.

Välj smed ännu mer noggrant.

Sen kommer komponenterna...

Publicerat

post-703-0-39584000-1377884634_thumb.jpg

5kg lycka.

• 2 weeks later...
Publicerat

1. Mauser M98 system dubbel Square eller va f*n den heter, cal 7x57 mauser, piplängd 610mm, rak kolv i en fin träbit, rembygelfäste en näv bredd från framstocken, inga öppna riktmedel, hakmonterad glugg och rödpunkt.

2. Surre SA i mcm m40 kolv, .308, 20" pipa stadigt monterad swarre z6i 1,7-10*42

3. remi 700 LA i laminatkolv, 6,5x55 650mm pipa swarre z6i 1,7-10x42

4. ZG47a i en vanlig rak träkolv, cal 8x68 och pryder den med en 1-4 belyst

Publicerat
  • Författare

1. Mauser M98 system dubbel Square eller va f*n den heter, cal 7x57 mauser, piplängd 610mm, rak kolv i en fin träbit, rembygelfäste en näv bredd från framstocken, inga öppna riktmedel, hakmonterad glugg och rödpunkt.

2. Surre SA i mcm m40 kolv, .308, 20" pipa stadigt monterad swarre z6i 1,7-10*42

3. remi 700 LA i laminatkolv, 6,5x55 650mm pipa swarre z6i 1,7-10x42

4. ZG47a i en vanlig rak träkolv, cal 8x68 och pryder den med en 1-4 belyst

Någon som läste tråden iaf :)

Ska kolla närmare på förslagen

Publicerat

Beror helt på användningsområdet då!

1: winchester m70 i 8x57. Fin rak träkolv utan massa onödiga krusiduller, 56cm pipa med bra öppna riktmedel. Vridmontage med ett 1-5 helia och en swarre 2-12x50. Obs inget kindstöd! Orange bakkappa är krav! Rembygelfästet självfallet lött med pipring runt pipan. Likaså kornrampen.

2: lämpligt lås typ maddogs förslag BAT. Kal 7-08win ai med 61cm pipa. Ljuddämpare och förslagsvid grs kolv eller självfallet McM kolv av passande typ.

Jag gillar förslag två bäst men är löjligt förtjust i sakos nya kodiac bössa samtidigt så. Men beror ju helt pp användningsområdet.

Publicerat

950 jdj

Publicerat

Ett enskotts brytvapen kanske?

Förslagsvis en klenare klass 1 kaliber, kanske klassiska 7x57r? Eller möjligen 8x57r.

Satsa på att få till ett lätt och smidigt vapen, kanske öppna riktmedel och en inte allt för biffig glugg det räcker långt med 42 mm.

Du kan ju antingen tänka klassikt, med fin träbit etc eller dra åt lite modernare design med syntet eller laminat.

Publicerat

Ett enskotts brytvapen kanske?

Förslagsvis en klenare klass 1 kaliber, kanske klassiska 7x57r? Eller möjligen 8x57r.

Satsa på att få till ett lätt och smidigt vapen, kanske öppna riktmedel och en inte allt för biffig glugg det räcker långt med 42 mm.

Du kan ju antingen tänka klassikt, med fin träbit etc eller dra åt lite modernare design med syntet eller laminat.

kanske inte optimalt på bana. :smile:

Publicerat
  • Författare

Ett brytvapen är inte aktuellt. Kaliber vet jag inte än men det ska ni ju vara med och bestämma. Har precis köpt en 6,5a och en 8x57 så något annat vore att föredra.

Publicerat

Måste ju givetvis bli något i 9,3x62 - en utmärkt universalkaliber  ;) Med ett aktivt och kreativt val av kula och handladdad ammunition tror jag att du kan använda den till det mesta fyrfota vilt på avstånd upp till 250 meter. 

En tysk patron kräver förstås en tysk bössa så ett mausersystem 98 är väl givet, dock inte nödvändigtvis tysktillverkat utan varför inte en husqvarna eller liknande. Men ingen halvmesyr utan ett äkta 98-system.

Kolven ska dock inte vara alltför tysk i sin utformning (även om det kan se trevligt ut försämras ofta skjutegenskaperna). En vacker bit valnöt med rak kolvkam, rundskuren nätskärning såväl vid pistolgrepp som förstock och varför inte en bit ebenholts eller rosenträ längst fram, möjligen med en liten schnabel men kanske inte. Kolven ska naturligtvis vara ordentligt oljebonad från grunden, helst med rödolja så att kolvträt verkligen kommer till sin rätt - inga genvägar med tru-oil. 

Pipan bör väl lämpligen vara mellan 55 och 60 centimeter och försedd med öppna riktmedel och en rembygel i ring lagom långt fram. 

Ett hakmontage eller vridmontage kan nog vara på sin plats, med två kikare. En 1-4x24 för eventuella drevjakter och sen något i stil med en 3-12x50 för vak och pürsch. 

Ja, det var mina tankar...nu blev jag så köpsugen att jag nog måste logga ut från datorn innan jag börjar leta nummer till någon lämplig smed och beställer en egen bössa...

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

9,3 låter trevligt :)

Publicerat

för det första så finns det bara smed som fixar det bäst å det är smeden jane stenroos.. 

Publicerat

Tycker att Maddog har en otroligt bra garderob och skulle om du nu har en 6.5 och en 8x57 kanske göra nått liknande hans 221 fireball(har jag fel gällande kaliber så rätta mig gärna). En klass 3 borde kanske inte vara fel.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Pierce låda, mcmillan kolv, lw pipa är så långt jag kommit, blir en hederlig 308w