Publicerat Augusti 23, 200619 yr Är det nån som har någon erfarenhet av dessa? Det finns ju olika modeller...endel som bara vibrerar och sänder ut höga signaler som hundarna ej ska gilla....sen finns de ju oxå de antiskallhalsband med strömimpulser. Är lite skeptisk till modell "light"..men den är ju betydligt billigare....
Publicerat Augusti 23, 200619 yr för det första e el-antiskall förbjudet vad jag vet... grannen skaffade soig en jämtvalp som började och skälla i hundgår´n. > Grannarna informerade honom om detta. Lösning: han köpte ett antiskall halsband som sprutar ett citron koncentrat som sprutar upp för halsen på hunden när han skäller... (under 2000 kr) Resultat: hunden säger inte ett pip så länge halsbandet e på, funkar skitbra :D Om du vill kan jag kolla upp exakt pris + inköpsställe... mvh johan
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Med dagens el priser så är citron att föredra! vet flera som har provat med blandat resultat, några exempel följer det finns flera hundar i nära anslutning då utlöser den på andras skall, några lider igenom citronen tills laddningen är slut och sen lever loppan, är skällandet av lindrig art så prova annars så bör man nog hitta på något annat : Innan el ransoneringen började så hade det en mer direkt verkan, men då skulle jag nog ha haft den med sändare och lite koll på hunden, automatläge på antiskall kan gå fel, väldigt fel.
Publicerat Augusti 23, 200619 yr citron halsbanden funkar har haft på min unghund och dom lär sig snabbt sen lägger det sig en trevlig doft av citron runt hundgården dessutom
Publicerat Augusti 29, 200619 yr En bekant använder nu som då ett citronband på sin älghund. Halsbandet på: hunden är tyst --> halsbandet av: hunden skäller. Man blir inte kvitt problemet med ett halsband, men får det för stunden avbrutet. Det jag märkt på hans hund att när halsbandet är på så mår hunden JÄVLIGT dåligt och är stressad utav ett helvete.
Publicerat September 18, 200619 yr Det finns alltid en orsak till att hunden skäller. Ta reda på vilken. Som sagt blir hunden stressad och mår dåligt av människans underliga påfund.
Publicerat September 18, 200619 yr Ha på halsbandet 1-2 veckor innan man aktiverar bandet, hunden kopplar det till halsbandet att man inte ska skälla om det är på från början. Både el och cirton funkar.
Publicerat September 30, 200619 yr har en kompis som använde sig av citron halsbandet och det funkade jätte bra!!! varje gång vi åkte och jaga och han satte på honom pejlen jagade hunden tyst och när pejlen var av så drev hunden som en gud.... något att ta i beaktning kanske?
Publicerat Januari 1, 200719 yr Grejjen är precis som HPDA Janne skrev tidigare att man måste ha på halsbande oaktiverat ett par veckor innan man kopplar på det. Hunden märker ju direkt att den fått ett "nytt" halsband på sig, om det nu är så att det kommer något otrevligt från det halsbandet i form av elström eller "citrondoft" när den skäller så lär den sig ju det också. Samma sak gäller när du ska ta av halsbandet, inaktivera halsbandet någon vecka innan du plockar av det från hunden. I USA så kallar man fenomenet "Collar vice", vid användning av elhalsband så använder man där atrapper under tiden som hunden inte ska tränas just för att den inte ska förknippa obehaget med halsbandet.
Publicerat Januari 1, 200719 yr Jag bor i lägenhet och använde citronhalsband - med stor framgång - när min bayrare skällde då han var ensam. Jycken är mycket lugn och stabil och jag anade att han skällde för att han inte hade något bättre för sig, att det inte låg några psykologiska djupfaktorer bakom. Jag lät honom gå med tomt halsband någon vecka, riggade upp videokameran mot dörren och laddade halsbandet. Han hoppade upp och försvann ur videokamerans synfält, kom ned och var ganska paff men inte rädd. Han försökte skälla en gång till och sedan har dte inte varit några problem. Det är naturligtvis helt omöjligt att använda detta om det är andra hundar i närheten som kan utlösa citroneffekten med sina skall.
Publicerat November 19, 200718 yr Vill bara berätta... Jag har använt ett sådant halsband som "pyser till" på min hund, och det har funkat som det var tänkt. Blev dock lite jobbigt när vi skulle fixa lite kolsyrat vatten i vår nya soda stream och hundstackarn blev skiträdd! :-
Publicerat November 19, 200718 yr ;D ;D Finns det inga "anti ickeskall halsband" ;D ;D ;D Vore kanon på min lilla byracka som driver tyst ;D ;D ;D
Publicerat November 19, 200718 yr har en kompis som använde sig av citron halsbandet och det funkade jätte bra!!! varje gång vi åkte och jaga och han satte på honom pejlen jagade hunden tyst och när pejlen var av så drev hunden som en gud.... något att ta i beaktning kanske? Detta har jag blivit starkt varnad för just. Att om man avser hänga en pejl på hunden så är det ju givetvis en risk man tar, iaf på unghundar. Skallet är helt naturligt och att ta bort naturliga beteenden finns det sällan några universallösningar på anser jag.
Publicerat December 10, 200718 yr Jag har använt citronhalsband på båda mina skällande spetsar och det har fungerat tillfredsställande. Har inte på något sätt märkt att de inte vill skälla med pejlen på. Dock tror jag det är viktigt att låta hunden vänja sig med halsbandet innan man aktiverar det. Jag har bara haft det påslaget i hundgården och det verkar som de förstår att själva hundgården är förknippat med obehaget, när de väl kommer ut därifrån skäller de mer än gärna...
Publicerat December 14, 200718 yr Hade ett citron-halsband på min vorsteh. Det fungerade ca 10 min. Hunden fick panik varvid den skällde ännu mera! När jag kom ut till hundgården så stod hunden och skrek i ett citrondofts moln...Jag slängde halsbandet. Däremot har jag på en annan vorsteh,som var en riktig hårding,tagit bort en olat som jag kämpat med i flera år med hjälp av två tryck på sändaren till elhalsbandet.Givetvis på den tiden det var lagligt.Rätt använt så kan det vara en tillgång med el.(dock ej tillåtet)
Publicerat December 14, 200718 yr Skall väl tillägga att jag lägger en ganska omfattande dressyr på mina hundar (vorsteh,labbe,laika,jack russel,pointer)och INTE använder el idag!