Publicerat September 1, 201312 yr Min åldrande svärfar vill att jag ska hjälpa honom att sälja hans vapen mm då han pga svårtsjukdom ej kommer att kunna jaga mer, Så ni som vet vad dessa 3 objekt kan vara värda, så vore jag väldigt tacksam för ert värdering. Vill nämligen inte att den svårt sjuke mannen ska råka sälja sina ögonstenar för en spottstyvel. * Geväret är ett Tikka M55 kaliber 7,62x51 från 1989. Vapnet är i fullständigt "mintcondition" och är i exakt samma skick som då den var dagen han köpte vapnet som ny, Inte så mycket som en skråma, då gubben är extremt pedant människa. Till vapnet följer kikarsiktet som just nu sitter på samt gevärsfodralet (som svärfar betoande var av dyr modell) även den i exeptionellt bra skick. (som ses på bilden) Kan inte mycket om vapnen med geväret har magasin för 8patroner (tror jag hörde rätt från honom ang detta?) * Aimpoint XD 5000 2x 5000 magdot med 10års garanti, några få år har nog passerat men siktet är oanvänt. Även speciella clips för att kunna montera på en tikka medföljer i köpet * Jaktradio, Maxon 155MhZ, med laddare men utan batteri (då den vad helt slut och kasserats) Bifogar ett par bilder och hoppas ni kan hjälpa mig och mig åldrande svärfar med vad allt kan vara värt vid försäljning privat och åt privatperson med rätt licens.
Publicerat September 1, 201312 yr Var i landet finns grejerna ? Jag är inget vidare duktig på värdering men bjuder kanske en slant om grejerna finns nära
Publicerat September 2, 201312 yr Bössan är värd 2000-5000:- beroende på skick, bara utsidan säger inte så mycket: en sprucken kolv eller gravrost i pipan drar ner värdet ordentligt. Kikarsiktet ser ut som ett kina-Tasco eller motsvarande, värdet är noll (0) kronor. Aimpointen inbringar nånstans mellan 800 och 1500 kronor - de slutade tillverkas 2001, så "några år" har definitivt passerat... Radion borde inbringa 100-400:- beroende på ålder och skick: batteriet kostar 400-800:- och en fullt fungerande radio av samma kvalisort kan köpas för 700-1000:-... -- Mats
Publicerat September 2, 201312 yr Sitter magasinet i så är det ett som rymmer 3 patroner, finns 5ptr o 7ptr som tillbehör I-Mats har redan satt ett troligt värde. hade en sån under flera år och rätt trevlig bössa för den som funderar.
Publicerat September 2, 201312 yr Författare Bössan är i absolut perfekt skick. inga sprickor, skråmor eller repor. Pipan blank och helt perfekt. inget glapp, rost eller slitningar någonstans. Den är så pedantskött som ett gevär kan bli.
Publicerat September 2, 201312 yr Författare angående aimpoint-siktet så var svaret från honom; att han köpte den för ett par år sen, men det har inte blivit av att använda den.
Publicerat September 2, 201312 yr Mmm... När det gäller skicket så säger, som sagt, utsidan lite och ingenting. Och gamlingars tiduppfattning skiljer sig från vår: "ett par år sen" betyder vanligen nån gång mellan Palmes första period i riksdagen och hans sista... Det senare stöter jag på dagligen i mitt värv, då nån kommer in och ska ha reservdelar till en vad-som-helst som de köpte "för ett par år sen, kanske tre" - artikeln ifråga brukar man hitta i 1999 eller 2002 års katalog... Det förklarar också varför bössan "från 1989" har gamla stocken, som övergavs i slutet av sjuttitalet. -- Mats
Publicerat September 2, 201312 yr Kan bjuda 2000kr för bössan . Tänkt bygga om den så hör av dig om det godtas