Jump to content

unghund

Recommended Posts

Jämttiken min på 17mån har gått från bra stånd till typ inget. När hon var 9mån skällde hon ett par gånger ca 2 gånger riktigt bra, men hade dåligt förföljande. Ca 1km. Och nu när 21aug kom släpptes det naturligtvis och upptaget kom direkt och det blev sken och sen blev det stopp efter ca 1,8km fågelvägen och där blev det fast och efter ca 2 tim kunde ja komma mig inpå och såg att det va ko+2 kalvar. Ëfter att hon hade skällt ca 1,5tim så släppte hon och antagligen började hon leta efter mig i ca 15min, sen tillbaka och skällde. Lockade in henne och gav beröm och godis och när hon gick tillbaka mot älgarna så gick det loss i gångstånd ca 1,5km innan det vart stopp igen. Efter att det stannade skällde hon ca 1-1,5 tim innan det blev mörkt och jag locka in henne och kopplade och gick hem.

Släpp 2 så vart det skenälg vid 2 tillfällen. Ett var en pinntjur som hon hängde med ca 7-8km innan hon stannade på ett hygge och var tyst, och där var hon minst 40min utan att skälla. Jag kom dit och då ade hon børjat røra lite på sig på hygget, kopplade henne då det var på grannens mark och gick tillbaka till rågången och släppte igen. 5min senare vart det ett hetsigt upptag och sken, kollade spåren och det va älg och hon høll i ca 5km sen kom hon tillbaka och søkte runt lite innan vi for hem.

Släpp 3. Släppte nära en kornåker och där brukar det va älg titt som tätt, søkte i rundor som till 90% slutade på åkern sen kom hon tillbaka. Sen drog hon iväg med ett spår och kryssade en bäck som hon sen inte kom øver igen. Naturligtvis på grannens igen så det vart kopplet. Kørde och släppte ca 1km därifrån och då hittade hon ett spår som hon føljde ca 3km innan det vart stånd och då var det va 45min av dagsljuset kvar så jag børjade ansmygningen direkt. Hon hade en del uppehåll som jag tyckte var størande i skällningen, uppemot 2min ibland. Efter ca 35min var ja inne på 60m men det var før skumt før att se nåt, hon kom på inkallning och fick berøm och en godis och gick tillbaks till ståndet efter 5min. Alldeles efter det børjade en annan hund i närheten skälla så det gick loss ca 400m och vart åter fast och jag bara gick sakta efter och stannade på 300m før jag ville inte støta. Efter 20min släppte hon och kom mot mig igen och jag trodde älgarna var med men det va de inte (såg ko +1 spår) och när det hade blivit så sent så kopplade jag och berømmde i vanlig ordning.

Släpp 4. 10min søk sen upptag och fast direkt i runt 30-40min sen drog det iväg minst 1,3km fågelvägen, där brøt hon och kom tillbaka och børjade lulla runt i det område hon hade stånd i från start. Utam att skälla så jag gick dit och såg färska spår i hennes spår på väg mot upptaget. Jag smøg ifall älgen skulle vara kvar men hon bara rørde sig planløst omkring i nästan en timme men några minuters stopp här och där. Rørde mig sen mot bilen och hon hittade inget mer intressant så vi for hem.

Släpp 5. Släppte i en liten ravin och 10-15min senare kom ett snabbt upptag bakom en liten kulle , ca 40m bort vilket hon føljde i kanske 50-60m max så ja trodde kanske det va nåt annat men efter en stund drog hon iväg mot samma håll som tidigare och då gick det undan, upp och ned før flera berg och ex km senare så vart det stopp och ja tyckte mig kunna høra henne på ca 1,4km fågelvägen. Spåren skvallrade om ensam älg. Kortvarig glädje på ca 20-25min sen gick hon runt en bergstopp sen kom det mot mig, såg hunn på ca 80m men det va inget annat med. Och där børjade hon springa på ett motionspår en bit och så vände hon och tog en stig ist. Så fastnade hon på ett ställe i ca 20min utan att skälla och jag gick dit men då hade hon såklart dragit vidare så jag bara väntade där och hon kom tillbaka dit. Vi fortsatte men hon bara drog vidare efter stigen så jag kopplade när hon kom och foriväg på ett annat ställe. Där hittade hon spår som hon føljde ca 4km och så vart det stopp i runt 10min. Vet inte om hon skällde pga väldigt kuperat. Men så drog hon iväg igen och fastnade på nytt efter bara några 100m, nu utan att skälla då det va bara 250m bort.. tog ca 30min så drog hon vidare i vad jag anser som det såg ut som på gpsen att det var efter nåt. Gick och kollade och tyckte mig se älgspår där, tog ca 15min så kom hon i mina spår. Kopplade och for hem.

Vad kan det bero på att hunn blir sämre och bryter bara sådär av sig själv? Jaktlusten verkar det inte vara nåt bekymmer med iaf då hon blir som tokig när vi ser älg när vi cyklar å så.. Kan det vara så enkelt att det bara beror på orutinen hennes? Nåt med hälsan kanske? Ska kolla om vet har tid den här veckan før en check. Kanske nån mer med samma erfarenhet? Hon kan følja vägar med ibland under sæk om hon kommer ut på en utan att ha spår...

Kias Husse

Börja med att kolla så hon inte har kvalster eller någon annan åkomma. Blir hon snorig efter att ha jobbat(använt näsan) i 20-30 min? Kan vara tecken på kvalster. Det är inte ovanligt att om hunden ser en älg men inte kan känna lukten av den, så skäller inte hunden heller....

Är hon ordentligt tränad? Det krävs en hel del styrka och kraft för att få stopp på ett så stort djur som älg.

Om hon brukar bli bättre på att ställa senare under hösten, kan det vara ett tecken på att hon inte varit i nog bra form i början på hösten, men under jakten byggt upp fysiken.

Hur är hon med rovdjur? Jag har en tik som inte är särskilt förtjust i varken björn eller varg på marken. Finns någon av dessa på marken så blir sökrundorna mindre och hon brukar oftast släppa direkt om älgen inte står stött i upptaget. Dessutom så brukar älgarna oftast vara mer flyktbenägna och svår ställda om det rör sig rovdjur på marken.

Börja med att kolla så hon inte har kvalster eller någon annan åkomma. Blir hon snorig efter att ha jobbat(använt näsan) i 20-30 min? Kan vara tecken på kvalster. Det är inte ovanligt att om hunden ser en älg men inte kan känna lukten av den, så skäller inte hunden heller....

Är hon ordentligt tränad? Det krävs en hel del styrka och kraft för att få stopp på ett så stort djur som älg.

Om hon brukar bli bättre på att ställa senare under hösten, kan det vara ett tecken på att hon inte varit i nog bra form i början på hösten, men under jakten byggt upp fysiken.

Hur är hon med rovdjur? Jag har en tik som inte är särskilt förtjust i varken björn eller varg på marken. Finns någon av dessa på marken så blir sökrundorna mindre och hon brukar oftast släppa direkt om älgen inte står stött i upptaget. Dessutom så brukar älgarna oftast vara mer flyktbenägna och svår ställda om det rör sig rovdjur på marken.

Behandlade med stronghold før 3-4 veckor sen + dubbel dos milbemax så kvalster borde det inte vara.. Men ska behandlas nu i veckan igen med milbemax.

Tränad är hon, ett snitt på 4mil i veckan sen april.. Är absolut ingen ändring i farten i skogen, hon klarar av en god del km.. Som mest 31km, och då var det inte allt som blev med på pejlen.

Är inga rovdjur här, kanske att nån strøvarg som vandrar genom men det är några mil till närmaste revir.. 0 bjørn. Är däremot en väldigt stark älgstam, tyvärr en del flyktiga fjolingar.. Får prova släppa imorrn igen så får vi se, børjar bli lite stressad nu när ja ska till jämtland till helgen :P

I mina oerfarna älghundsögon har du ju fortfarande en valp. Tycker att jag hade varit ganska nöjd med det du beskriver. Vad jag menar med valp är att en labbe som jag har mkt erfarenhet av är en valp vid 17 mån. ålder. Tror nog att jag skulle se framtiden an med tillförsikt

• Like 1
Musköt

Kan väl ge min syn på saken även om det finns många som har mycket bättre koll på det här.

Efter tre egna spetsar så har jag insett att utvecklingskurvan aldrig är rak utan att det kommer svackor och bakslag på vägen. Ofta är det så att man börjar släppa första hösten och efter ett tag går det rätt bra. Sen när andra hösten kommer så har man helt plötsligt förväntningar och tror att det givetvis ska funka ännu bättre. Men så enkelt är det inte. Hundar är individer och utvecklas helt olika.

Så bara ta det lugnt. Du har en jävligt lovande hund med mycket jaktlust så bara ge den tid i skogen så kommer det.

• Like 1
  • 3 weeks later...

Jag har en jämthundstik på 9 månader. Vi har tillbringat ganska mycket tid i skogen. Hon är ännu rätt snäv i söken och ligger normalt endast ute på ca 100 -150 m. Sista månaden så har hon blivit helt tokig på att skälla ekorre, fågel mm i träden (ikväll så skällde hon säkert 5 ggr på 2 timmar). Vad ska jag hitta på för att få henne att förstå att detta inte vad hon ska fokusera på. Är det vanligt att unga jämthundar skäller så mycket på småfågel mm

Hej,välkommen hit!

Det är nog ganska vanligt att dom skäller fågel m.m. Du får försöka "fya" henne när hon gör så. Min jämttik har aldrig (vad jag vet) skällt fågel men däremot hare ett par gånger,samt att hon följt efter rådjur.

Jag har då sagt NEJ grovt och visslat in henne. Och självklart berömt henne när hon kommer.

Det har hjälpt,nu tittar hon bara på rådjur som hon går på,stöter upp

/Lars.