Publicerat September 2, 201312 yr Satt precis och tittade pa avsnitt 100 av D+DH. (Deer+Deer hunting) De talade om 2013 ars brunst och att den kommer att vara vesantligt senare an forra aret pga att fullmanen infaller sa mycket senare an forra aret. Dock aven kommentarer om att over 10% av "Does" kommer att brunsta vid foregaende fullmane. Det har var helt nytt for mig. Foljer vara hjortdjur ocksa manen? Hur ar det med Vitsvansarna i Finland/Aland? // Henrik
Publicerat September 2, 201312 yr Enligt mina egna erfarenheter så är det helt klart att alla brunster och spel är väderberoende. Orrarna spelar som mest en frostig, klar morgon. Som sämst när det blåser och är mulet. Samma med kronhjortarna och älgarna. Får gärna vara dimmigt också vilket det iofs ofta kan vara om det är helt stilla. Ugglenätter ska enligt mig vara klara, vindstilla och med stor måne. Då hoar de mycket mer än annars. För samtliga arter med brunst och spel jag följer verkar det som att blåst är det som är mest avtrubbande. Den som verkar bry sig minst är kronhjorten ! Så visst lär även månen ha en stor inflytande. Mvh // Johannes