Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Höjd på ringar

Featured Replies

Publicerat

Då man blivit med ny kikare och då behöver nya ringar så grubblar jag på höjden på dem. Vet att det skrivits mängder men kan som jag nämnt i en annan tråd inte hitta något om det, trots idoga sök försök..

Så nu ikväll tog jag fram studsaren, plockade bort befintlig kikare och sen lade på jag distanser (mutter och en bricka) på varje klack och sen kikaren på dem. Hade ett spel på säkert 3m mellan linsskydd och pipa, viket säkert bir minst 5 mellan själva kikaren och pipan. Tycker det borde räcka, dock kunde jag inte prova in ögonavstånd så det kan bli lite mer och lite mindre mellan rum. När jag sen mätte distanserna så blev de knappt 9mm höga, ser medför att ett par Warne medium ringar borde fungera bra. Fast kikar man då på säljares hemsidor skall de inte passa till ett 56 mm objektiv.

Ja bössa är Cassic 90 i 30-06 och kikaren en Meopta MeoStar R1r 3-12x56RD och klackarna är Warnes stål klackar samma som sitter på en Remington700. Skall vara de till studsaren enligt Classic.

Gör jag rätt om jag köper medium på 9mm eller ska jag kliva upp till höga med 13mm istället? Kan hyls utkastet påverkas av höjd på ringarna med?

Tacksam för svar!

Publicerat

Klackarna ska vara 902 resp. 876, stämmer det? Hursom så bör du sätta kikaren så lågt som det är möjligt om du inte har justerbar kolvkam, så kör med MAX Medium om vi snackar Warne - själv skulle jag nog ta Low utifrån din beskrivning, förutsatt att det finns frigång vid spaken.

Warnes Medium är mer än en millimeter högre än Burris High, så ta benämningarna med en nypa salt... Jag har en lista med bygghöjder på grannforumet, kika där: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=75673&p=796910#p796910

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Jo det vill jag minnas, de ska motsvara 35 & 36 på Weaver klackar som satt där innan. Köpte Warnes för ett år sen då det blev ett Aimoint med Warne Maxima QD till den, så nu tänkte jag komplettera med liknande till min nyinköpta Meopta.

Då kan jag känna mig trygg med mitt mått på 9mm efter att jag provar in med slutstycket med, känns ju skönt att man lyckas ibland. Självklart vill man ha ner kikaren så nära det bara går!!

Blir till att ta fram och mäta lite igen med andra ord!! :biggrin:  :yes:

Tack för hjälpen Mats :thumbsup: