Publicerat September 4, 201312 yr Hej alla glada. Jag har en tysk förkrigare i 9,3x57 på väg in i skåpet och tankarna surrar kring optik... Bössan har kolvhalssäkring och vad jag i nuläget kan bedöma som sjysta öppna riktmedel. Tannlken är att den ska bli en lite safariinspirerad studsare. Jag vill kunna använda de öppna riktmedlen på drev, men samtidigt kunna ha en sjyst kikare att ta till på pass med lite längre håll. Mestadels kommer jakten ske dagtid och de gånger det blir gris på natten har jag lampa på bössan och tycker det funkar bra utan rödpunkt. Jag hr efter lite botaniserande hittat Minox på Astrosweden. Kanke inte top-of-the-line men säkert helt dugligt. Jag vill helst inte vänta på begagnat heller. Minox har ju 1"-tub och ser gansk slank ut. Det jag velar mellan är 1,5-8x32 eller 2-10x40. All input är välkommen... /M
Publicerat September 5, 201312 yr En Leupold 2-7 kan vara ett alternativ.. Finns väl även en kompakt modell av den, har jag för mig. En lätt, smidigt och framför allt duglig kikare.
Publicerat September 5, 201312 yr Den dagen du inte skyddsjagar gris med tillstånd med lampa så är en röd punkt inte dumt.
Publicerat September 5, 201312 yr En gammal Pecar,Helia eller Zeiss 1 tummare skulle ju matcha perfekt på en sådan pang!
Publicerat September 5, 201312 yr Författare Tackar för svaren. Leupold har jag varit inne på men den går bort då jag tycker synfältet är för dåligt... Vad gäller rödpunkt så har du helt rätt men isf blir det nog en Burris eller Docter-reflex... tanken är att denna pang ska få chansen att se lite "elegant" ut. Har också vart inne på en beggad Helia efter att jag såg .404:an i senaste VT... Har du tips på modell? /M
Publicerat September 7, 201312 yr Jag kan känna lite tveksamhet inför ett nytt Minox. Hade antagligen otur men mitt ena torn låssande. Det var inga problem med att få det reparerat men bara böcket att skicka det fram och tillbaka till Tyskland mitt i jakttider. Dock hade jag världens bästa service av George på astrosweden. Kan verkligen inte klaga på det.
Publicerat September 7, 201312 yr Jag tycker inte minor håller måttet. En 1,5-6x42mm av bättre kvalitet men begagnad hade jag tagit. En stålhelia är inte dum med tysk fyra. 3000kr eller så kostar dom.
Publicerat September 8, 201312 yr Författare Banne mig vad svårt detta blev... Det lutar i nuläget att snoka reda på en snygg Helia i låg förstoring att ha till drev. Samtidigt skulle det va skoj att kunna använda denna studsare till allt ( exkl toppfågel ) så en 1,5-6 skulle kanske inte vara fel... Nu vill jag inte ha ett sikte som ser ut som en julgran som blivit påsatt av en laptop. Nån som har tips på en kikare i sagda förstoring med belysning. /M
Publicerat September 8, 201312 yr Helia CSX...klassisk och ganska stram tidlös design. Tror Astrosweden har 1,5-6x42 kvar av den...eller om det var nån annan...kolla försäljare-annonser på Blocket. Prisvärd! Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat September 13, 201312 yr Författare Helia CSX...klassisk och ganska stram tidlös design. Tror Astrosweden har 1,5-6x42 kvar av den...eller om det var nån annan...kolla försäljare-annonser på Blocket. Prisvärd! Skickat från min LT26w via Tapatalk 2 Är inne på den också... men vette fan vilken förstoring jag ska ha eller om det måste vara belyst egentligen? Jag kommer försöka använda denna bössa till allt egentligen och kanske därför ska satsa på två kikare. Det jag lurar på är om jag ska satsa på en Helia 1-4 och en fast 7/8:a? tyvärr tillåter varken ekonomin eller hustrubn slika inköp just nu så det blir att satsa på en av de två till att börja med. Jag satt och kikade på Torsbo och såg dels ett par belysta CSX och dels några obelysta C och S. Hur hade ni valt? Hur långt kommer man med en obelyst S när det börjar mörkna på (lampa vid skyddsjakt)? Det viktiga är ju att det är snyggt också Vad gäller vakkikaren och den låga kolven blir det nog en sån här vad det lider http://afrikanskakompaniet.nya-ebutik.se/tillbehör/kolvkamshojare-i-nubucklader /M
Publicerat September 13, 201312 yr Helia C är riktigt trevlig...har en sån 1,1-4x24 på min 358 win. Klassiskt utseende. Krusidullfri men mkt bra optiskt. Räcker förvånansvärt länge när det börjar skymma trots bara en 24 :-) Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat September 13, 201312 yr Författare Helia C är riktigt trevlig...har en sån 1,1-4x24 på min 358 win. Klassiskt utseende. Krusidullfri men mkt bra optiskt. Räcker förvånansvärt länge när det börjar skymma trots bara en 24 :-) Skickat från min LT26w via Tapatalk Ser ju riktigt mums ut vette fanken om det inte blir en sån. Med tanke på att jag haft en gammal Leupold Vx-II 3-9x40 och en gammal stål-Weaver i sommar så lä ju inte det där skämmas /M
Publicerat September 13, 201312 yr Karl Kaps har också bra prisvärda sikten om du eftersträvar klassiskt utseende. Deras 1,5-6x42 Classic Line är inte dum. Billigare än motsvarande Helia C men kanske inte riktigt i samma optiska klass :-) http://www.handladigitalt.se/karl-kaps-classic-line-156x42-riktmedel-kikarsikte-p-6149.html Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat September 13, 201312 yr Helia C är riktigt trevlig...har en sån 1,1-4x24 på min 358 win. Klassiskt utseende. Krusidullfri men mkt bra optiskt. Räcker förvånansvärt länge när det börjar skymma trots bara en 24 :-) Skickat från min LT26w via Tapatalk 2 Helia c är ruggigt bra och beggad kan du nog hitta dom obelysta för 4-5000!
Publicerat September 14, 201312 yr Författare Hur är Helias c-dot på csx:en? Nån som testat? Hur står sig S mot de nyare? Var inne på Torsbo å kikade å den hade litegrann hemma /M
Publicerat September 17, 201312 yr Författare Hur är Helias c-dot på csx:en? Nån som testat? Hur står sig S mot de nyare? Var inne på Torsbo å kikade å den hade litegrann hemma /M Fan va svårt. C-dot??? Är det ingen som testat? Hur är Nikon Monarch 1,5-6x42? Såg att den fanns till bra pris på intropris? Den e ju inte lika snygg... /M /
Publicerat September 17, 201312 yr Författare Fan va svårt. C-dot??? Är det ingen som testat? Hur är Nikon Monarch 1,5-6x42? Såg att den fanns till bra pris på intropris? Den e ju inte lika snygg... /M / Det blev en CSX. Man lär ju inte ångra sig /M
Publicerat September 17, 201312 yr Knappast...grattis till ett jäkligt bra val Blev det en 1,5-6x42a ?
Publicerat September 17, 201312 yr Författare Knappast...grattis till ett jäkligt bra val Blev det en 1,5-6x42a ? Tackar. Nä det blev faktiskt 1,1-4x24. Jag kommer köra på två kikare så jag börjar med denna... Känns som en fast 8 inte gör sig på grisdrev. /M